مدیران خودروعصر اعتبار

۲ هزار و ۱۹۲ هکتار اراضی بلاتکلیف در محدوده‌های شهری شناسایی شد

عصر ساختمان- شناسایی ۲ هزار و ۱۹۲ هکتار اراضی بلاتکلیف در محدوده‌های شهری، اعمال ۳۰ درصد تخفیف عوارض صدور و تمدید پروانه ساختمانی در طرح‌های حمایتی مسکن و اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای خدمات مهندسی طرح نهضت ملی مسکن، بخشی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن است.

۲ هزار و ۱۹۲ هکتار اراضی بلاتکلیف در محدوده‌های شهری شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، به‌منظور اجرای ماده 12 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اولویت استفاده از اراضی درون‌شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه‌ها، بازپس‌گیری اراضی واگذار شده در سال‌های گذشته که مطابق مفاد قرارداد ساخته نشده و تدوین آیین‌نامه اجرایی این ماده، تاکنون 2 هزار و 192 هکتار از اراضی واگذار شده است که مطابق با مفاد قرارداد بلاتکلیف مانده اند.

    بر همین اساس، تدوین آیین‌نامه مربوط به این ماده در دستور کار است و ویرایش اولیه آن تدوین شده که پس از نهایی شدن، برای بررسی و تصویب به دولت ارسال خواهد شد.

    همچنین درباره اجرای ماده 13 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر فراهم کردن امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش خطرپذیری خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا توسط وزارت اقتصاد و دارایی، آیین‌نامه مربوط به چگونگی تامین مصالح ساختمانی در طرح‌های مسکن حمایتی و فراهم کردن امکان خرید مصالح ساختمانی از بورس برای سازندگان مسکن با معرفی وزارت راه و شهرسازی، مجموعه اقداماتی انجام شد.

    بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای اجرای ماده 13 قانون جهش تولید مسکن شامل تدوین نیاز به مصالح ساختمانی فولاد و سیمان به تفکیک استان و ارسال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    با وجود درخواست از وزارت اقتصاد و دارایی، تاکنون امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش خطرپذیری خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا فراهم نشده است. همچنین تدوین آیین نامه مربوط به این ماده در دستور کار است و ویرایش اولیه و غیرقابل انتشار آن تدوین شده که پس از نهایی شدن برای بررسی و تصویب به دولت ارسال خواهد شد.

    اعمال 30 درصد تخفیف عوارض صدور و تمدید پروانه ساختمانی در طرح‌های حمایتی مسکن

    این گزارش حاکی است که به‌منظور اجرای ماده 14 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعمال 30 درصد تخفیف عوارض صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان‌کار ساختمان و سایر موارد برای همه برنامه های حمایتی مسکن، این بند قانونی در عموم پروژه‌های حمایتی تامین مسکن اعمال می‌شود.

    همچنین به منظور کاهش هزینه‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی و تسریع در صدور این پروانه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور منعقد شده است.

    اعمال تخفیف 50 درصدی برای خدمات مهندسی طرح نهضت ملی مسکن

    در اجرای ماده 15 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب ارائه خدمات مهندسی در برنامه‌های حمایتی مسکن و معافیت مددجویان، معلولان، ایثارگران و رزمندگان ناتوان از پرداخت هزینه نظام مهندسی، تفاهم‌نامه بین معاونت مسکن و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور امضا شده است.

    بر این اساس، برای مهندسان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی داوطلب با اعمال 50 درصد ظرفیت اشتغال در پروانه اشتغال به کار آنان و همچنین دریافت 50 درصد حق‌الزحمه در صلاحیت‌های طراحی و نظارت فقط برای طرح نهضت ملی مسکن اعمال می‌شود.

    کاهش مالیات طرح‌های حمایتی تامین مسکن، برای هر واحد 3 میلیون ریال

    برپایه این گزارش، در تکلیف دستگاه‌های خدمات رسان برای دریافت صرفا حق انشعاب برای همه واحدهای مسکونی برنامه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده 16 قانون جهش تولید مسکن مجموعه اقداماتی انجام شده است.

    بخشی از این اقدامات شامل تدوین و ارسال ابلاغیه‌های لازم به دستگاه‌های زیرمجموعه، تکلیف دستگاه‌های متولی تاسیسات زیربنایی برای تامین خدمات زیربنایی هم‌زمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

    همچنین در اجرای این ماده قانونی مقرر شده است تا وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهاتر اراضی خود با بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، استانداری‌ها، قرارگاه سازندگی خاتم، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان براساس قمیت کارشناسی اقدام کند. همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون عمران مجلس ارائه کند.

    طبق این گزارش، برای تعیین نرخ ثابت مالیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی همه برنامه‌های حمایتی مسکن به میزان 10 میلیون ریال موضوع ماده 17 قانون جهش تولید مسکن، از سازمان امور مالیاتی، تدوین و ارسال ابلاغیه‌های لازم به دستگاه‌های زیرمجموعه درخواست شده است.

    همچنین با پیگیری وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاهش مالیات طرح‌های حمایتی تامین مسکن مقرر شده تا میزان مالیات طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی برای سال های 1398 تا 1402 با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل سه میلیون ریال برای هر واحد تعیین شود و هیچگونه مالیاتی به غیر از مالیات بر ارزش افزوده برای خرید مصالح به این طرح‌ها تعلق نگیرد. سازمان امور مالیاتی نیز موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

    راه‌اندازی سامانه املاک و مستعلات کشور و اخذ کد رهگیری رایگان به موجران و مستاجران

    در اجرای ماده 18 قانون جهش تولید مسکن منبی بر الزام به اخذ کدرهگیری و ثبت کلیه معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، مشاوران املاک و وزارت راه و شهرسازی و انتقال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی و الزام به اخذ کد رهگیری و ثبت کلیه معاملات در سامانه مجموعه اقداماتی انجام شد.

    بخشی از این اقدامات شامل امکان ثبت رایگان قرارداد اجاره مسکن توسط موجر و مستاجر بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاور املاک در صفحه اصلی به نشانی http://amlak.mrud.ir است.

    در خصوص ایجاد ضمانت اجرایی برای اخذ کد رهگیری در قراردادهای اجاره، وزارت راه و شهرسازی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن را وابسته به اخذ کد رهگیری کرده است. تمامی افراد لازم است تا قرارداد خود را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

    همچنین در خصوص انتقال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات از وزارت صنعت‌، معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازی، قرارداد پشتیبانی و نگهداری سامانه توسط وزارت راه و شهرسازی با شرکت پیمانکار در آبان 1401 منعقد شد.

    انتشار عمومی یک گزارش عملکرد از اجرای قانون جهش تولید مسکن

    درباره تهیه و ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون جهش تولید مسکن به مجلس به صورت فصلی موضوع ماده 19 نیز تاکنون یک فقره گزارش در خصوص عملکرد قانون جهش تولید مسکن در سایت وزارت راه و شهرسازی جهت اطلاع عموم بارگذاری شده است.

    الزام طراحی الگوی‌ معماری محله محور و مسجد محور در شهرهای کوچک

    درباره اجرای ماده 20 قانون جهش تولید مسکن منبی بر تحقق هویت و فرهنگ اسلامی-ایرانی و رعایت الزامات زیست‌محیطی ، پدافند غیرعامل و غیره، دستورالعمل طراحی و ساخت پروژه‌های مسکن حمایتی و تدوین شاخص‌های تحقق هویت و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مجموعه اقداماتی انجام شده است.

    در اجرای این ماده قانون هم‌اکنون در همه شهرها و روستاهایی که امکان تامین زمین وجود دارد طراحی الگوی معماری ایرانی-اسلامی برای خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار به صورت محله محور و مسجدمحوردر دستور کار است. همچنین جلسات متعددی در این باره با مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شده است.

    در اجرای ماده 22 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اصلاح محدودیت‌های زمانبندی مربوط به برنامه های پنجساله موجود در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مفاد این ماده مورد عمل است.

    تفاهم نامه همکاری وزارت راه و وزارت کشور برای هماهنگی در صدور سند تفکیکی

    اتخاذ ترتیبات لازم به منظور پیشگیری از اقدامات موازی و مکرر در مراحل صدور پروانه تا صدور سند تفکیکی و کلیه مراحل کارشناسی و نظارتی مسکن توسط وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موضوع ماده 23 قانون جهش تولید مسکن تفاهم نامه همکاری بین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.

    توسعه فضاهای مذهبی و فرهنگی در زیرساخت های تولید مسکن

    در اجرای ماده 24 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر توسعه فضاهای مذهبی، فرهنگی و بهره گیری از اماکن مذهبی مجموعه اقداماتی انجام شد.

    بخشی از این اقدامات شامل اجرای این ماده در طرح های در دست انجام حوزه مسکن است.

    در همین خصوص نیز طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مقرر شده تا سرانه مذهبی برای شهرهای زیر 250 هزار نفر بین 3 تا 5 دهم متر مربع برای هر نفر و برای شهرهای بالای 250 هزار نفر بین 5 دهم و 75 صدم متر مربع برای هر نفر در نظر گرفته شود.

    همچنین مصوبه ضوابط و مقررات مکان یابی ، مساجد در طرح های توسعه شهری برای اجرا به استانداران ابلاغ شده است.

    اجرای 104 هزار واحد مسکونی در تفاهم وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع

    در اجرای ماده 25 قانون جهش تولید مسکن مبنی بر فراهم کردن امکان اجرای قانون در پروژه های مسکن کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت دفاع مجموعه اقداماتی انجام شده است. بخشی از این اقدامات شامل عملیات اجرایی 104 هزار واحد مسکونی برای این اقشار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو