مدیران خودروعصر اعتبار

آمار جدید از مقاوم‌سازی مسکن روستایی

عصر ساختمان- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نوسازی ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی کشور خبر داده است. به گزارش «ایسنا» براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵ میلیون و ۶۷۷ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که تاکنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد که ۵۰ درصد را شامل می‌شود، بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.

آمار جدید از مقاوم‌سازی مسکن روستایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس گزارش بنیاد مسکن، تا قبل از سال 1384 که طرح نوسازی مسکن روستایی آغاز شد، تنها 7 درصد از واحدها مقاوم بودند. البته 10 سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال 1384 به شکل جدی مقاوم‌سازی سالانه حدود 200 هزار واحد مسکونی روستایی کلید خورد که با فراز و فرودها یک میلیون و 853 هزار واحد در 16 سال اخیر نوسازی شده است. در بخش واحدهای آسیب‌دیده در سوانح نیز 550 هزار واحد بازسازی شده که جمعا با 7 درصد قبلی به حدود 2 میلیون و 800 هزار یعنی تقریبا 50 درصد از کل واحدهای روستایی می‌رسد.

    براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا سال 1405 قرار است در مجموع 70 درصد از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شود. کیفیت ساخت‌وساز در روستاها نیز باید به تایید وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برسد و از این رو در مجموع کیفیت واحدهای بازسازی شده نسبت به ساخت‌وسازهای روستایی پیشین ارتقای زیادی داشته است.

    در بازسازی واحدهای روستایی علاوه بر نظارت بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی نیز بر مراحل مختلف پیشرفت کار نظارت می‌کند و حق‌الزحمه مهندسان نیز مرحله به مرحله پرداخت می‌شود. براساس این گزارش، واحدهای روستایی که نوسازی شده است در زلزله و سیل‌های اخیر کوچک‌ترین آسیبی ندیده‌اند و عمده تخریب‌ها مربوط به واحدهای خشت و گلی و فرسوده در بافت روستا بوده است.

    علاوه بر بحث نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در این حوزه برنامه‌های دیگری از قبیل ساخت 25 هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، احداث 115 هزار واحد در روستاها و حاشیه شهرها، ساخت 70 هزار واحد با پرداخت کمک و تسهیلات از حساب 100 امام خمینی (ره)، ساخت 2هزار واحد برای ایتام و نیز 6500 واحد برای خانوارهای دومعلولیتی روستایی در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو