مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی:

۱۰۲ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور فعال است

عصر ساختمان- مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر ۱۰۲ صندوق استانی، شهرستانی، بانوان، عشایری و تخصصی با سرمایه ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سراسر کشور راه اندازی شده است.

۱۰۲ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور فعال است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

    *چه ضرورتی موجب شد صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی شکل بگیرد؟

    بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و اهمیت سرمایه گذاری در این بخش به ضرورت شکل گیری نهادها و تشکلهای قوی جهت توسعه سرمایه گذاری را نشان می دهد تا از این طریق امکان تجمیع منابع خرد و هدایت و تخصیص بهینه آنها فراهم شود.

    تحقق این امر مستلزم کمک و مشارکت دولت با بخش خصوصی است تا از این طریق ضمن توسعه سرمایه گذاری به افزایش درآمد و تولیدات کشاورزان کمک شود.

    افزایش سرمایه گذاری در این بخش باعث تسریع رشد اقتصادی سایر بخشها می شود و همچنین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بسیج و تجهیز منابع مستلزم وجود نهادهای نظام مند پولی و مالی در این بخش است.

    با وجود سهم بالای بخش خصوصی در تولیدات بخش کشاورزی جایگاه نهادهای پولی و مالی نظام مند بخش خصوصی ناچیز بود که این امر حاکی از آن است که فعال کردن نهادهای پولی و مالی بخش خصوصی در این بخش ضروری بوده و لازم است بخش خصوصی در ساماندهی منابع پولی و مالی نقش بیشتر و فعال تری ایفا کند.

    * آیا صندوق ها به توسعه بخش کشاورزی کمک کرده اند؟

    تشکیل صندوقهای بخش کشاورزی فرصتی طلایی برای نگاه به گذشته و ترسیم آینده است و همچنین بستری برای توسعه فعالیتهای روستایی است و با توسعه اینگونه فعالیت ها جهشی در مسیر اقتصاد منطقه صورت می گیرد اما باید گفت یکی از مهمترین اهداف تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تجمیع و تخصیص بهینه منابع مالی، ساماندهی نیازهای مالی و اعتباری تولید کنندگان، ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

    یکی از عوامل تاثیر گذار بر فعالیت های اقتصادی و رشد ارزش افزوده و توسعه کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، عامل سرمایه و تجمیع آن در بخش کشاورزی است و سرمایه گذاری به عنوان پیش زمینه توسعه و موتور محرکه اصلی رشد اقتصادی در این بخش قلمداد می شود.

    تامین اعتبار و مهارت آموزی تا چه میزان می تواند به کیفی سازی تولید محصول و حرکت درمسیر مکانیزه شدن کشاورزی کمک کند؟

    با بررسی روند تحولات در بخش کشاورزی، مسائل و مشکلاتی مانند تخریب منابع پایه، ناکافی بودن فناوری و تکنولوژی های نوین، ساختار نامناسب نظام های بهره برداری و تولید، کمبود زیرساخت فرآوری محصولات، نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و همچنین کمبود بازار مالی و بازار سرمایه و سرمایه گذاری کاملا مشهود است.

    در این میان سرمایه به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید و عنصر کلیدی رشد و توسعه محسوب می شود و این عامل نقش بسزایی در افزایش سطح کمی و کیفی تولید و توسعه فعالیتهای اقتصادی و در نتیجه افزایش بهره وری سایر عوامل دارد لذا به منظور افزایش نرخ سرمایه گذاری و افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی و همچنین تثبیت و توسعه اشتغال و کاهش فاصله درآمدی بین اقشار روستایی و شهری، متناسب با اهداف و الزامات سند چشم انداز توسعه کشور در چهارچوب سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، رویکرد فرهنگ سازی استفاده از منابع داخلی، برای توسعه تولیدات داخلی و افزایش تولید به منظور تحقق رشد اقتصادی پیوسته و با ثبات و پر شتاب و تعامل فعال با اقتصاد جهانی و همچنین توسعه روستاها، تامین منابع سرمایه گذاری بخش غیردولتی و حمایت از سرمایه گذاری در این بخش الزامی است.

    بدون تردید یکی از عوامل تاثیر گذار بر تولید اشتغال و ارزش افزوده هر فعالیت اقتصادی عامل سرمایه است که به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی محسوب می شود و رشد و توسعه بخش کشاورزی هم بدون تجهیز و تامین منابع مالی میسر نخواهد بود.

    * بطورکلی هدف از تشکیل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی چیست؟

    تجمیع، مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی در بخش کشاورزی با توجه به 300 هزار میلیارد ریال ارزش تولیدات سالیانه بخش کشاورزی ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مواجهه با موقعیت های بحرانی تضمین متقاضیان سرمایه گذاری برای دریافت اعتبار از بانکها و سایر موسسات داخلی، دریافت کمکهای مالی، اعتبار و هرگونه تسهیلات از دولت، بانکها و سایرموسسات داخلی و خارجی، جذب مستمر منابع مالی تولید کنندگان به منظور افزایش سرمایه تامین نقدینگی جهت ایجاد بازارهای عرضه مستقیم تولیدات نهایی به منظور ایجاد ثبات قیمتها و تنظیم بازار، تامین نقدینگی به منظور تجهیز و نوسازی واحدهای تولیدی به منظور افزایش بهره وری است.

    همچنین بازاریابی به منظور عرضه محصولات در بازارهای هدف(داخلی وخارجی) مشارکت در تهیه و اجرای طرحهای تحقیقاتی مرتبط با حمایت از تولید کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، اعطای تسهیلات و انجام حمایتهای مالی به تولید کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از دیگر اهداف تشکیل صندوق است.

    * در حال حاضر چه تعداد صندوق در استانها راه اندازی شده است؟

    در حال حاضر 102 صندوق در کشور وجود دارد که 32 صندوق در مراکز استانها هستند و 47 صندوق در شهرستانها و 13 صندوق ویژه بانوان روستایی و عشایری و بقیه تخصصی و محصولی است.

    * چند نفر در این صندوقها تحت پوشش قرار دارند؟

    7000 تشکل فراگیر در زیربخشهای مختلف کشاورزی در این صندوقها تحت پوشش قرار دارند و هر جا صندوق ها با حضور اشخاص ایجاد شده بیش از 60 هزار سهامدار غیر حقوقی داریم.

    * میزان سرمایه صندوق ها در حال حاضر چه میزان است؟

    صندوقها بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه دارند که در حوزه تخصصی می توان گفت صندوق تولیدات دامی کشور با میزان 160 میلیارد تومان و در حوزه استانی صندوق استان خوزستان با 76 میلیارد تومان سرمایه بزرگترین صندوق ما هستند.

    البته باید گفت صندوق ها هر کدم شخصیت حقوقی مستقل دارند و فعالیت می کنند و در شهرستانها نیز ماهیت خاص خود را دارند و از محل منابع داخلی تسهیلاتی با سود 4 درصد و قرض الحسنه با ماهیت تولید در هر زیربخش تعیین می شود تا بتوانند به تنظیم بازار کمک کنند.

    * میزان سهم دولت و تشکل ها چه میزان است و آیا می تواند تغییر کند؟

    سهم 49 درصد دولتی بر اساس قانون است و سهم مردم 51 درصد اما قرار نیست همه جا این میزان باشد و می تواند متغیر باشد از زاویه ای که به مردم نگاه کنیم تلاش می کنیم سهم 49 درصد را تامین می کنیم اما اگر مردم متقاضی بودند می توانند سهم خود را بیشتر کنند.

    چون بخش کشاورزی مخاطرات زیادی دارد باید دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی به مردم کمک کنند اما منعی هم برای مردم برای نیست.

    * در سال گذشته چه میزان تسهیلات از محل صندوق به کشاورزان پرداخت شد؟

    در حوزه دام وطیور، زراعت، باغبانی، صنایع کشاورزی بیش از 3 هزار میلیارد تومان از محل قرض الحسنه در اختیار سهامداران قرار گرفت که این مبلغ جدا از 1200 میلیارد تومان سرمایه موجود صندوق هاست.

    امسال طبق روال معمول افزایش سرمایه از محل آورده متقاضی امکان پذیر است و برای صندوق های جدید مانند صندوق بذر، نهال و شیر برای تقویت صندوق های موجود و تشکیل صندوق های جدید در اولویت خواهد بود.

    صندوق های جدید تخصصی و ملی در اولویت امسال است مانند شیر در قالب زنجیره کامل که مدل ارائه خدمات صندوق به صورت زنجیره ای است و همه خدمات به جای این که به افراد مختلف تسهیلات بدهد به یک مجموعه اعطا می کند تا کارها شتاب بیشتری گرفته و انحراف از مسیر هزینه شدن اعتبارات به صفر برسد.

    * صندوق می تواند با مراکز اعتباری بین المللی برای تقویت بنیه مالی خود ارتباط داشته باشد؟

    یکی از ظرفیت های صندوق که قانون در افزایش بهره وری پیش بینی کرده این است که صندوق می تواند با بانک های بین المللی تعامل داشته باشد و ظرفیت خود را بالا ببرد.

    * صندوق قزوین چه جایگاهی در کشور دارد؟

    در استان قزوین خوشبختانه صندوق توانمندی خوبی دارد هم در مدیریت و هم منابع مالیو با عضویت  تشکل های توانمند ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است و از همه مهمتر این که استانداری نیز تعامل بسیار خوبی با آن دارد که می تواند به توسعه و موفقیت کارها کمک کند.

    برای کمک به صندوق استان قزوین نگاه مثبتی داریم و بر این اساس در گذشته هم تفاهم نامه داشتیم و امروز هم تفاهم سه جانبه را امضا کردیم و 15 میلیارد تومان تزریق خواهیم کرد و اگر خزانه کشور وضعیت بهتری پیدا کند می توانیم اعتبارات بیشتری به استان قزوین پرداخت کنیم.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو