مدیران خودروعصر اعتبار

سنگ‌های ساختمانی

عصر ساختمان- هماهنگ سازی اجزای داخلی منزل برای بهبود زیبایی و دلنشین شدن فضای خانه و همچنین بهینه سازی فضا به صورت هنرمندانه را طراحی دکوراسیون داخلی میگویند.

سنگ‌های ساختمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، در طراحی دکوراسیون داخلی منزل علاوه بر اثاثیه منزل، انتخاب رنگ دیوارها و متریال مورد استفاده در کف و دیواره های داخلی بسیار موثر خواهند بود، از جمله این متریالها میتوان به سنگ طبیعی که در کف و دیواره های داخلی مورد استفاده قرار میگیرد اشاره کرد، سنگهایی مانند سنگ مرمریت از نوع دهبید و سنگ چینی که به دلیل زیبایی خاص و منحصر بفرد خود میتوانند جلوه خاصی به فضای داخلی ببخشند، در ادامه به معرفی هریک از این سنگها میپردازیم:

    1/ سنگ مرمریت دهبید

    سنگ های ایرانی همواره از جذابیت ظاهری و کیفیت عالی برخوردار بوده اند . دهبید سنگی از خانواده مرمریت هاست و در واقع نام خود را از خاستگاهش یعنی منطقه دهبید در استان فارس در فاصله 200 کیلومتری شهر شیراز دریافت کرده است. این منطقه دارای بالاترین تجمع معادن مرغوب سنگ مرمریت کرم می باشد. این سنگ بدلیل خصوصیات ظاهری و مشخصات فنی منحصر بفرد خود از قبیل جذب آب ناچیز، تخلخل اندک و ساب پذیری بالا مورد توجه پیمانکاران و کارفرمایانی است که در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارند و با توجه به تنوع و تفاوت هایی که در طرح و مشخصات دارد، قیمت و کاربری آن متفاوت است. در بین کشورهای وارد کننده سنگ دهبید از ایران، چین در بالاترین رتبه قرار دارد؛ سنگ های دهبید در سایز های مختلف برش داده شده و بصورت خام (کوپ، بلوک) و فرآوری شده به چین و سایر کشورها صادر می شود.

    زمانی که بحث کیفیت و کارایی به میان می آید؛ سنگ دهبید یکی از گزینه‌های نخست طراحان ساختمان های لوکس است. که به سبب ویژگی های ظاهری کم نظیر و تنوع رنگی که دارد بسیار شهره است.

    سنگ دهبید

    زیبایی و شکوه دهبید و رنگ های متنوع آن، آنچنان معروف است که تنها تعداد بسیار محدودی سنگ در دنیا یارای رقابت با آن را دارند. سنگ مرمریت ایتالیایی رویال بوتچینو ( Botticino ) ، کرم مارفیل و سنگ‌های کرم ترکیه، هر دو از نظر ظاهری و کاربردی بسیار به سنگ مرمریت دهبید شباهت دارند. در استفاده از سنگ دهبید هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا هم طیف رنگی و هم استحکام بالای آن کاری کرده که بتوان در تمامی سازه های لوکس از این مرمریت به شکل مطلوبی استفاده کرد. اما بیشترین استفاده جهت تزئین نمای داخلی ساختمان ها است. بیشتر کسانی که جزو کارفرمایان ساخت و ساز منازل و ساختمان های لوکس هستند؛ با سنگ دهبید شایان آشنایی دارند. سنگی که از حیث کیفیت و رنگ بندی در زمره سنگهای باکیفیت ایرانی قرار میگیرد. دهبید شایان نام خود را از منطقه ای به همین نام گرفته و با توجه به رنگ روشن و کیفیت عالی که دارد در بیشتر سازه های لوکس ایران به کار برده شده است. علاوه بر این، دهبید شایان جزو سنگ های صادراتی بوده و به صورت اسلب و کوپ به کشور های مختلفی صادر می شود.

    2 / سنگ چینی :

    سنگ چینی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌هایی که در ساخت و ساز می‌باشد و طراحان و سازندگان با استفاده از این سنگ‌ها به نمای خارجی ساختمان و دکوراسیون داخلی زیبایی می‌بخشند. اغلب مردم تصور می‌کنند که سنگ چینی به واسطه اسمی که دارد از کشور چین وارد ایران می‌شود، اما بهره برداری و استخراج این سنگ از معادن کشور خودمان است. در بین سنگ‌های چینی می‌توان به پرطرفدارترین و زیباترین آن‌ها یعنی سنگ چینی الیگودرز، ازنا، نیریز، قروه و سایمان اشاره کرد.

    سنگ چینی در ایران به عنوان دسته‌ای از سنگ‌های آهکی با ساختار دگرگون شکل به شمار می‌رود که دارای بلورهای بزرگ و قابل مشاهده می‌باشد. تحت فشار بودن و ایجاد حرارت بسیار بالا برای توده‌ای از سنگ‌های آهکی باعث می‌شود که آن‌ها شکلی دگرگون و ظاهری متبلور به خود بگیرند. تفاوت در ترکیب شیمیایی سنگ و میزان دگرگونی آن بستگی به معدن سنگی که از آن استخراج شده دارد. ممکن است برای شما سؤال ایجاد شود که چه نوع کانی‌هایی در تشکیل این نوع سنگ نقش دارند؟

    کانی‌هایی مانند هماتیت، کوارتز، سیمونیت، گرافیت و … از جمله کانی‌هایی هستند که موجب تشکیل سنگ کریستالی یا چینی می‌شوند، اما در بین این کانی‌ها، کلیست و ولاستونیت سهم بیشتری از کانی‌های تشکیل دهنده این سنگ را دارند. لازم به ذکر است که اگر میزان کانی کوارتز در میان کانی‌های موجود در این سنگ بیشتر از اندازه باشد، یعنی به همان میزان سختی سنگ بیشتر می‌شود.

    سنگ چینی

    سنگ کریستال یا چینی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است بطوریکه حتی اگر ضخامت آن کاهش پیدا کند، می‌تواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد و حتی فشار بیشتری را متحمل شود. سنگ‌های چینی که در بازار موجود هستند غالباً رنگ سفید و شکل ظاهری بدون رگه‌ دارند.

    بافت کریستالی این‌گونه سنگ‌ها از بلورهایی با اندازه‌های قابل مشاهده تشکیل شده است. این مدل سنگ‌ها با توجه به بافت کریستالی که دارند بسیار مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرند. موارد استفاده از سنگ‌های چینی با بافت کریستالی در تزئینات ساختمان و زیبایی بخشیدن به مجسمه‌ها و دکوری‌های سنگی است.

    سنگ دهبید و سنگ چینی هرکدام در اندازه های مختلفی مانند تایل، اسلب، پله و .... فرآوری میشوند.  واژه اسلب ( slab ) در زبان لاتین به معنای لوح و ورق میباشد. درواقع سنگ اسلب یک نوع برش از سنگ ها در اندازه بزرگ است که دارای طول و عرض بزرگ تری نسبت به سنگ های تایل استفاده شده در نما، دیوار، کف یا راه پله می باشد. یک تکه بودن سنگ و داشتن رگه های طبیعی، نما و جلوه زیبا و خاصی به آن می بخشند. و واژه تایل به سنگ‌های سایز شده گفته میشود که هم در دکوراسیون داخلی ساختمانها و هم در ساختمانهای تجاری کاربرد دارد. از سنگ تایل در بخش‌هایی از ساختمان مانند دیوار یا کف آشپزخانه، سرویس بهداشتی، سالن‌ها و غیره استفاده می‌کنند. سنگ‌های تایل هم در ساخت نمای خارجی و هم در ساخت نمای داخلی ساختمان کاربرد دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار