مدیران خودروعصر اعتبار

معماری پایدار یک فرهنگ است

عصر ساختمان:استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: معماری پایدار یک فرهنگ است و باید آن را در جامعه گسترش داد.

معماری پایدار یک فرهنگ است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در چند سال اخیر ما شاهد تغییرات جوی روی کره زمین هستیم، گرم شدن زمین تا قطع درختان و منقرض شدن گونه ای از جانوران روی کره زمین و گرم شدن کلانشهرها زندگی را برای انسان ها سخت تر کرده است، با این که ما از کنار همه اینها براحتی می‌گذریم اما هستند کسانی که در پی چاره‌ای برای حل این مشکلات و یا حداقل جلوگیری از بیشتر نشدنش هستند.

    باتوجه به اهمیت دادن به زندگی انسانها و حفظ و نگهداری از آن در حال و آینده در جهان، کاربرد مصالحی که چه در هنگام تولید و چه در حین استفاده یا تخریب، کمترین آسیب را به محیط خود وارد کنند؛ استفاده حداقل از انرژی‌های سوختی و تلاش برای بکارگیری انرژی‌های طبیعی، کاهش تخریب محیط زیست، بهبود شرایط فیزیکی و روانی زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده را می‌توان از اهداف اولیه معماری پایدار نام برد.

    یکی از مهمترین راه‌ها برای همزیستی با طبیعت و جلوگیری از آسیب‌های جدی به محیط زیست «معماری پایدار» است.

    دکتر مجید مفیدی درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار صداوسیما با اشاره به زمینه سازی فرهنگ بین شهرداری و وزارت مسکن و دیگر ارگان‌ها برای رسیدن به معماری پایدار اظهار داشت: این موضوع  ابتدا یک فرهنگ است که با استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی، جداسازی زباله‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در جنگل‌ها و مواردی از این دست آغاز می‌شود.

    وی افزود: بشر راه تعامل با طبیعت را بدرستی انتخاب نکرده است و این شیوه‌ تعاملِ کنونی باعث انقراض گونه‌های مختلف می‌شود و حتی ممکن است به جایی برسد که امکان زندگی بشر بر روی زمین دیگر وجود نداشته باشد.

    وی با بیان اینکه از همان کودکی باید بیاموزیم که به محیط و زیست‌گاهمان احترام بگذاریم افزود: زیستگاهی که در سال‌های گذشته بر اثر تعامل نادرستی که انسان با آن داشته درحال کوچک شدن است. مفیدی همچنین با اشاره به مفهوم کلی معماری پایدار و تاثیر آن بر زندگی روزمره تا کید کرد: بحث معماری پایدار نقشش فراتر از تاثیر آن در معماری است و در روند آینده زندگی بشر اثر می گذارد. معماران و شهرسازان می‌توانند در معماری پایدار تاثیر گذار باشند.

    این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه «معماری پایدار» در چه زمینه‌ها و جنبه‌هایی می‌تواند نمود داشته باشد و آثار کوتاه‌ مدت و درازمدت آن در چه زمینه ای است افزود: بناها باید در زمان کم بهینه سازی شوند چرا که با بحران انرژی مواجه هستیم اگر معماران ما با حمایت نهادهای شهری و دولتی بتوانند ساختمان‌هایی درست کنند که انرژی کمتری مصرف کنند در واقع به معماری پایدار نزدیک شده‌ایم.

    مجید مفیدی با اشاره به اینکه می‌توان امیدوار بود که در آینده شاهد همه‌گیر شدنِ بحث معماری پایدار باشیم و تاثیر این مقوله بر زندگی مردم محسوس شود گفت: در دنیا بحث معماری پایدار بسیار جدی است.

    این درست همان هنر و البته صنعتی است که می‌تواند بسیاری از مشکلاتِ زیست محیطی بشرِ امروز را حل کند. «معماری پایدار» می‌خواهد راهِ تعاملِ درستِ انسان با طبیعت را در پی بگیرد. راهی که بسیاری از کشورهای دیگر آن را درپی گرفته‌اند و نتیجه‌های خوبی هم نصیبشان شده است. «معماری پایدار» در ایران راه نو و جدیدی را آغاز کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو