مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شهر تهران:

معماری‌های شهری فعلی رضایت بخش نیست

عصر ساختمان- عضو شهر تهران گفت: معماری‌های شهری انجام شده در کشور در مقایسه با گذشته، به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

معماری‌های شهری فعلی رضایت بخش نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر دیگر معماری ایرانی-اسلامی در شهر دیده نمی‌شود و معماری شهری دچار آشفتگی شده است؟ اظهار کرد: علی رغم اینکه انقلاب اسلامی ایران طی 40 سال گذشته با خواست آحاد مردم و جامعه شهری و روستایی و مبتنی بر مجموعه‌ای از اهداف متعالی از جنس مطالبات فرهنگی، اجتماعی، هویت بخشی و توجه به فضا‌های شهری، سکونتگاه‌ها و غیره به پیروزی رسید، انتظار می‌رفت بعد از گذشت 4 دهه، ما تجلی این انقلاب مردمی را در معماری شهرها، روستا‌ها و طرح‌های شهری اعم از طرح‌های جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی و نهایتا در استفاده جامعه شهری از فضا‌های شهری و ساختمان‌ها مشاهده کنیم.

    وی افزود: وقتی اقدامات صورت گرفته در حوزه معماری کشور را با معماری‌های اسبق و پیش از انقلاب به دور از هرگونه جانبداری مقایسه می‌کنیم، به هیچ عنوان رضایت بخش نیست، علی رغم اینکه همواره این موضوع توسط مسئولان نظام به خصوص مقام معظم رهبری در تمامی نشست‌ها با متولیان معماری و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته  است و از آنجایی که اساسا معماری یک شهر تأثیر جدی بر سبک و نحوه زندگی جامعه شهری و تغییر رفتار مردم دارد، طرح‌های شهری نیز بر سبک رفتاری و زندگی جامعه شهری تأثیرگذار هستند.

    سالاری با اشاره به اینکه چندین سال را درگیر جنگ تحمیلی و اصلاح خرابی‌های ناشی از جنگ بودیم، بیان کرد: باز هم زمان زیادی داشتیم تا بتوانیم مبتنی بر آرمان‌های انقلاب، در کالبد شهر‌ها شاهد تجلی معماری‌های فاخر و همچنین عملیاتی شدن طرح‌های توسعه شهری که به نفع عموم مردمی که این انقلاب را ایجاد کردند باشیم، اما برآیند و ارزیابی آسیب شناسانه‌ همه‌ ما نشان می‌دهد که در این حوزه توفیقی نداشتیم.

    وی بیان کرد: اداره‌ شهر‌ها و شهرداری‌ها که در اصل یک نهاد عمومی کاملا درگیر با این حوزه و تأثیرگذار در معماری شهر هستند، صرفا با رویکرد درآمدزایی برای اداره‌ شهر و رویکرد شهر فروشی، تراکم فروشی و البته توجه به کمیت به جای کیفیت، موجب شده تا چنین وضعیتی را شاهد باشیم.

    سالاری افزود: در اداره شهرها، اقلیت‌های حداقلی بودند که برای پیش برد منافع خود در تصمیمات مدیران شهری تأثیر داشتند و آحاد مردم و جامعه شهری که باید بیشترین سهم را در استفاده از معماری و فضا‌های عمومی در نتیجه‌ عملیاتی شدن طرح‌های شهری داشته باشند، ضرر کردند.

    وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد جلوه‌های خوبی از مطالبه گری در سطح رسانه‌ها، دیده‌بان‌های شهری و تشکل‌های حرفه‌ای در جامعه‌ خود هستیم، افزود: همین مطالبه گری‌ها موجب تغییر رویکرد‌ برخی از تصمیم گیری‌ها شده است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته است، گفت: در کمیسیون معماری و شهرسازی دوره گذشته برای اولین بار شهرداری‌ها ملزم شدند تا نقشه نمای ساختمان‌ها را در کنار سایر نقشه‌ها با رویکرد توجه به هویت شهر در کمیته‌های نما متشکل از معماران، طراحان شهری و دانشگاهیان مورد بررسی قرار دهند که این کار اقدام بسیار مناسبی بود.

    سالاری با اشاره به ملزم کردن شهرداری برای انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی پرونده‌های شهرداری تهران افزود: این کار را انجام دادیم تا تمامی آحاد مردم در فرآیند تصمیم گیری‌ها، تصمیم سازی‌ها و صدور مجوز‌ها قرار گیرند.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اینکه در شورای پنجم تصمیم گرفته می‌شود تا مصوبه برج باغ‌ها که طی 10 سال گذشته باعث شد بیش از ده‌ها هکتار باغ از بین برود را لغو کنیم و نهایتا با حمایت دیده بان‌های شهری و تشکل‌های مدنی و رسانه‌ها مواجه شویم و طرح خانه باغ را با حداقل بارگزاری ممکن تصویب کنیم، جلوه‌های بسیار خوبی است.

    سالاری ادامه داد: اینکه شهرداری را الزام می‌کنیم در برنامه 5 ساله سوم نسبت به ایجاد تالار‌های شهر، به منظور ایجاد نظرخواهی از نخبگان، دیده بان‌های شهری و حرفه‌مندان در طرح‌های شهری، اقدام خوبی است.

    وی افزود: یعنی اگر قرار است ما پل صدری را از این به بعد بسازیم، قبل از ساخت آن کانسپت و طرح اولیه‌ای را در منظر عموم باید به فراخوان بگذاریم تا نخبگان و متخصصان حوزه نظر دهند و با توجه به نظر آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

    سالاری با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه خوبی در حال شکل گیری در جامعه شهری است، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در شورای پنجم به عنوان یک شورای پیشگام، با توجه به مطالبات مردمی که با رأی میلیونی نسبت به روند‌های گذشته از ما تقاضای تغییر را داشتند، بتوانیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم که به عنوان الگو در بقیه شهر‌ها و کلانشهر‌های کشورمان تصدی پیدا کند.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فکر می‌کنم که شفاف سازی و ایجاد بستری مناسب برای نظارت همگانی و نهایتا تغییر برخی از قوانین به نفع شهر، از جمله محور‌هایی است که می‌تواند بستر این تغییر پارادایم را برای توجه به کیفیت به جای کمیت معماری و فضا‌های شهری رقم بزند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار