مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد معاونت خدمات ایمنی شهرداری تهران :

مهندسان با ایمنی ساختمان در برابر حریق بیگانه هستند

اکتفای مبحث سوم مقررات ملی به ضوابط معماری و مقاوم‌سازی

عصر ساختمان:معاونت حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با انتقاد از اینکه برای مبارزه با حریق‌های عمدی در ساختمان‌ها، هیچ کد و استانداردی نوشته نشده است گفت: متاسفانه جامعه مهندسی‌ کشور با ایمنی ساختمان در برابر حریق کاملا بیگانه هستند و حتی به نوعی این بحث مهم را مزاحم خود می‌بینند.

مهندسان با ایمنی ساختمان در برابر حریق بیگانه هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از صما، محمود قدیری با ابراز تاسف از این موضوع افزود: متاسفانه یک مهندس و معمار در زمان طراحی یک ساختمان، به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر دود و حریق در بخشی از ساختمان اتفاق بیفتد، به سرعت می‌تواند به طبقات دیگر منتقل شود.

    وی در این زمینه تشریح کرد: برای مثال علیرغم پیش بینی فضاهای بسیار زیبا و دل‌انگیز در ساختمان‌ها نظیر نماهای تجسمی، فضاهای گلخانه‌ای، نورپردازی و... در ساختمان‌ها توسط مهندسان، به دلیل عدم توجه به مقوله ایمنی در برابر حریق، همین فضاهای دل‌انگیز می‌تواند منجر به مرگ و خسارات جبران‌ناپذیری برای ساکنان و شهروندان شود.
    لزوم راه‌‌اندازی سریع رشته مهندسی حریق در دانشگاه‌ها

    این مسئول خواستار تهیه و تدوین اصول علمی ایمنی در برابر آتش‌سوزی و ایمنی در برابر حوادث توسط متولی مقررات ملی یعنی وزارت راه و شهرسازی شد و با انتقاد از مبحث سوم فعلی مقررات ملی ساختمان تاکید کرد: مبحث سوم موجود فقط به ضوابط معماری و مقاوم‌سازی سازه بسنده کرده و موضوعات مهم دیگر در آن مغفول مانده و این در حالی است که ضوابط موجود در آن هم کپی‌برداری شده از کدهای بین‌المللی کشورهای صنعتی است که از نظر فرهنگی با ما بسیار متفاوت هستند.

    قدیری در ادامه با تاکید بر لزوم آشنایی کامل جامعه مهندسی با اصول علمی ایمنی و آتش‌نشانی و مقابله با آتش‌سوزی در ساختمان‌ها تصریح کرد: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به مسائل ایمنی و آتش‌نشانی فراتر از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، توجه و آنها را رعایت کنیم.

    وی در عین حال با اشاره به اینکه در حریق‌های غیرعمدی اگر تمهیدات ایمنی به خوبی و دقیق اجرا شود، مشکلات کمتری پیش می‌آید افزود: در حریق‌های عمدی حتی اگر تمهیدات ایمنی هم در نظر گرفته شود، درنهایت فردی که بخواهد از این طریق خسارتی وارد کند، راه‌حل مبارزه با آن مانع و فایق آمدن بر آن را پیدا می کند.

    تولید دانش و تربیت کارشناس، از الزامات است

    معاونت حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران همچنین با تاکید بر لزوم راه‌‌اندازی سریع رشته مهندسی حریق در دانشگاه ها و وزارت علوم عنوان کرد: مشکل ما در این زمینه آن است که برای نمونه حتی مهندسان دارای مدرک دکترای عمران و مکانیک، با مسائل آتش‌سوزی هیچ‌گونه آشنایی ندارند.

    وی افزود: از طرف دیگر آتش‌نشانان با مسائل حریق آشنا هستند، اما با مکانیک و تحلیل علمی و دقیق حریق و مقاوم‌سازی سازه در برابر حریق آشنا نیستند و یا اینکه مهندسان برق با اصول برق آشنا هستند، ولی درباره اینکه چه اقدامی باید انجام دهند تا حریق باعث برق گرفتگی و آتش سوزی حریق نشود، اطلاعات کافی ندارند.

    قدیری با تاکید بر لزوم تولید دانش در گام نخست و ترویج این دانش در گام بعدی ادامه داد: در گذشته به دلیل احداث غیراصولی ساختمان ها در روستاها، خانه‌ها در اثر زلزله دارای قدرت پایین نیز به سادگی تخریب می شدند، اما اکنون به دلیل توسعه دانشگاه‌ها در سطح ملی و حتی شهرهای کوچک و افزایش مهندسان در این شهرها، اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها به دقت رعایت می‌شود و این مسئله افزایش کیفیت و مقاومت ساختمان ها را به دنبال داشته است.

    وی افزود: بنابراین ما در حوزه ایمنی سازه‌ها در برابر حریق، با کمبود دانش و کارشناس مواجهیم که باید این کارشناسان را تربیت و در مرحله بعدی اقدام به تولید مقررات کنیم.

    مقررات را از دیگر کشورها قرض می‌گیریم

    قدیری با انتقاد از نبود استانداردها و ضوابط مرتبط در داخل کشور عنوان کرد: ما مقررات را از دیگر کشورها قرض می‌گیریم و حتی ضوابطی که در این راستا نوشته می شود و کدهایی هم که سازمان استاندارد می‌نویسد، صرفا ترجمه کدهای EN و دیگر کشورها است که برخی از آنها حتی با کشور ما سازگار و پاسخگوی حل مشکلات موجود نیست و تطابق ندارد.

    وی همچنین ابراز داشت: مسئله اینجاست که اگر نوشتن قانون و مقررات و تربیت کارشناس انجام شود، اما یک نهاد ناظر بر رعایت آنها نظارت نکند، تاثیرگذار نخواهد بود و یک نهاد متولی باید در جهت رعایت اصول مهندسی ایمنی در برابر حریق و نگه داری از تجهیزات ایمین مرتبط، نظارت دوره‌ای و پیوسته داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار