مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر مرکز زمین شناسی جنوب کشور عنوان کرد:

وقوع ۹ زلزله شدید طی ۳ ماه در فارس

عصر ساختمان- مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور گفت: طبق آمار مرکز لرزه نگاری کشور از ابتدای امسال تا کنون ۹ زمین لرزه بالاتر از ۴ ریشتر در استان فارس به وقوع پیوست که زمین لرزه بیرم با شدت ۵.۷ دهم ریشتر که ۲۰ خرداد در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حادث شد، قدرتمندترین زمین لرزه گزارش شده است.

وقوع ۹ زلزله شدید طی ۳ ماه در فارس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  ایسنا، طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور ضمن اشاره به فراوانی زمین لرزه در ابتدای فصول گرم و سرد سال، گفت: در طول یک سال اخیر در منطقه روستای خلیلی در غرب شهرستان گراش که حد وسط سه شهرستان لامرد، گراش و خنج محسوب می شود، به طور ممتد زمین لرزه رخ می دهد، البته تعداد این زمین لرزه ها از فرودین­ امسال شدت بیشتری داشته است.

    وی با اشاره به موقعیت ویژه روستای خلیلی گفت: بیش از یک سال‌ست که روستای خلیلی شهرستان گراش درگیر زلزله­‌های آرام یا فوجی که عموما معروفند به زمین لرزه­‌هایی که به لحاظ فراوانی زیاد اما شدت آن کم است، شده است. زمین لرزه فوجی با محدوه 3 ریشتر شروع شده و تا یک سال ادامه پیدا کرده و در نهایت با زمین لرزه‌ای حداکثر با 5 یا 6 ریشتر خاتمه پیدا می­‌کند.

    یوسفی ابراز امیدواری کرد که زمین لرزه 5.7 دهم ریشتری بیرم، پایان زمین لرزه ها در این منطقه بوده باشد و زمین منطقه به آرامش برسد.

    مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور ضمن اشاره به وجود کمربند لرزه خیز زاگرس در جنوب و غرب استان فارس که مرکز لرزه خیز کشور و استان فارس به شمار می‌رود، گفت: حدود 95 درصد زمین لرزه در این مناطق به وقوع می‌پیوندد و شامل شهرستان‌های خنج، داراب، نورآباد ممسنی، داراب، فراشبند، لامرد و لار است و شدت بیش از 90 درصد آن‌ها زیر 5 درصد بوده.

    یوسفی با بیان اینکه وقوع زمین لرزه‌های ممتد و مستمر در این مناطق باعث آزاد شدن تدریجی انرژی زمین و مانع از وقوع زمین لرزه‌ها با شدت بیشتر در این مناطق است، گفت: با نگاهی به آمار متوجه می‌شویم که تعداد زمین لرزه‌های بالای 5 ریشتری به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

    وی با بیان اینکه در صدسال اخیر چندین زلزله مرگبار  در جنوب استان فارس رخ داده که زمین لرزه قیروکارزین یکی از آنها بوده است، گفت: باید برای مردم این منطقه فرهنگ سازی شود که دارند روی کمربند زلزله زندگی می‌کنند و نیاز است ساخت و سازها مهندسی باشد ما نمی‌توانیم با زمین لرزه مقابله کنیم اما می‌توانیم سازگاری پیدا کنیم.

    مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با اشاره به وجود گسل­‌های فعال زلزله خیز درکازرون، کره بس و سروستان استان فارس نیز گفت: تمام زلزله­‌ها روی همین گسل­های شناخته شده حادث شده است.

    آمادگی کامل هلال‌احمر برای مقابله با آسیب‌های زلزله

    مدیر کل هلال احمر فارس نیز گفت: بعد از وقوع زمین‌لرزه بیرم با هدف ارزیابی میزان خسارت و امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی این زلزله، 72 نیرو در قالب 18 تیم عملیاتی شامل تیم‌های ارزیاب، آنست، آواربرداری، اسکان اضطراری و تغذیه با به‌کارگیری 18 دستگاه خودروی سبک و سنگین به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند.

    حسین درویشی از ایجاد  انبارهای فرعی جمعیت هلال احمر در چندین شعبه استانی خبر داد و گفت: دپوی اقلام امدادی و اضطراری و 2 هزار تخته چادر در شعب متاثر از حادثه در شهرستان‌های خنج، گراش و لامرد برای پوشش حادثه و حمایت از آسیب‌دیدگان احتمالی نیز انجام شده است.

    مدیر کل هلال احمر فارس با یادآوری اینکه در  ارزیابی‌های اولیه متوجه ترک خوردگی تعدادی منزل مسکونی شدیم، بیان کرد: تیم‌های امدادی با برپایی سه کمپ اسکان اضطراری همچنان در حال ارزیابی منطقه زلزله زده هستند و پس از پر کردن شناسنامه‌های امدادی، اقلام مورد نیاز برای ساکنان مناطق ارسال می‌شود.

    درویشی با بیان اینکه هلال احمر فارس و کل کشور همیشه آماده باش هستند تا در موقعیت‌های بحرانی و حوادث یاری رسان مردم باشند، گفت: در جریان زلزله­های دو شب گذشته چهار استان همجوار شامل هرمزگان یزد، بوشهر و کهگلویه و بویر احمد از طرف سازمان هلال احمرکشوری در حالت آماده باش قرار داشتند.

    به گزارش ایسنا، شامگاه 20 خرداد، 2 زلزله پی در پی با قدرت 5.1 و 5.7 ریشتر، در عمق‌های 11 و 10 کیلومتری زمین، منطقه بیرم در لارستان را تحت تاثیر خود قرار داد.

    مردم منطقه بیرم با اشاره به زلزله‌خیز بودن این منطقه، خواستار ایجاد یک پایگاه دائمی هلال‌احمر هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار