مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران خبر داد؛

ورود مافیای مسکن به خانه‌های میراثی

انتقاد به طرح ساماندهی محله هرندی

عصر ساختمان:عضور شورای شهر تهران از ورود مافیای مسکن و ملک به خانه ها و بناهای میراثی و تاریخی و محدوده های میراث فرهنگی شهر تهران ابراز نگرانی کرد.

ورود مافیای مسکن به خانه‌های میراثی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری پانا، احمد حکیمی پور، با اشاره به موضوع ورودی بی ضابطه دلالان ملک و مسکن به محدوده خرید و فروش خانه های تاریخی گفت: افرادی که مافیای مسکن و ساخت و ساز در تهران هستند به کار دلالی ورود می کنند و نسبت به تغییر قیمت ها تلاش می کنند که البته این کارها در حال مهار شدن است و ساماندهی می شود. در تهران تا زمانی که ملک ارزش دارد، بحث مافیای مسکن و ساخت و ساز و تجاری سازی نیز وجود دارد و این مافیا در همه پهنه ها از جمله میراث فرهنگی و تاریخی نیز ورود می کنند.

    وی یادآور شد: در تهران فقط بنای کاخ گلستان را داریم که در یونسکو به ثبت رسیده است ولی متأسفانه مجوزهای ساخت و سازی که در محدوده اطراف آن داده بودند باعث می شد تا از فهرست یونسکو خارج شود و خوشبختانه جلوی این اقدامات گرفته شد.

    نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه همچنین به اولویت بندی خرید و فروش بناهای تاریخی در تهران اشاره کرد و گفت: بناهای ارزشمند در شهر تهران خیلی زیاد است اما همه آنها شناسایی و ثبت نشده اند. حدود 3 هزار بنای تاریخی و میراثی به ثبت رسیده که بیش از 300 خانه از جمله خانه اتحادیه معروف به خانه "دایی جان ناپلئون" در اولویت قرار دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

    وی اضافه کرد: برخی از بناهای تاریخی نیاز به مرمت دارند اما فرایند آن طولانی است که البته این بناها مشخص و شناسایی شده اند. در تهران بناهای میراثی وجود دارد که یا بخاطر تاریخ بنا و یا برای شخصیتی که در آنجا زندگی می کرده، دارای ارزش هستند. یکسری از بناها نیز مربوط به دوره جدید بوده اما چون متعلق به خانواده معظم شهدا و نام آوران کشور است، برای آن ها هم برنامه تعریف شده و باید حفظ شوند.

    360 بنای میراثی و تاریخی در تهران اولویت بندی شده است

    حکیمی پور در ادامه با بیان اینکه در تهران به لحاظ میراثی و ارزش های تاریخی حدود 360 بنا اولویت بندی شده است، تأکید کرد: طی جلساتی که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و نماینده های وزارت مسکن، اوقاف و شهرداران مناطقی که بناهای مذکور در آنها وجود دارد، برگزار شده ولی حفظ بناهای تاریخی یک موضوع بین بخشی تلقی می شود که بخشی از کار را شورا و شهرداری دنبال می کند.

    انتقاد نسبت به طرح ساماندهی محله هرندی

    رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری و بافت‏های فرسوده شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره آسیب های اجتماعی محله هرندی نیز گفت: یکی از معضلات کلان شهرها در هر کجای دنیا آسیب های اجتماعی از قبیل دزدی، اعتیاد و ناهنجاری هایی مانند کارتن خوابی و بی‎خانمانی است، بنابراین ما هم در کلانشهر تهران با این مسائل رو به رو هستیم که باید از سالها قبل با طراحی برنامه و عمل مناسبی از تبدیل شدن آن به یک بحران جلوگیری می کردیم.

    وی با انتقاد از پررنگ کردن مشکلات یک محله تصریح کرد: ما در جلسات متعددی که شهرداری تهران درباره طرح انضباط اجتماعی مطرح کرد به این موضوع اشاره کردیم که نباید مشکلات یک محله را تا این اندازه پررنگ کرد چرا که موجب آسیب رساندن به حیات اجتماعی ساکنان آن منطقه می شود. محله هرندی جزو محلات قدیمی تهران است و ساکنان قدیمی و متدینی دارد و اکنون سکنه این محله از این وضعیت ناراحت هستند و همانطور که خبر دارید چند وقت پیش هم با تعدادی از کارتن خواب ها درگیر شده بودند.

    حکیمی پور تاکید کرد: ساماندهی این محله مشکلی را از تهران حل نمی کند چرا که اکنون سطح بحران آسیب های اجتماعی به اندازه ای است که باید به اجرای برنامه ای در سراسر شهر پرداخت ، چرا که پرداختن به یک محله تنها می تواند مسکن موقتی باشد که آسیب ها را از یک محله به محله دیگر هدایت می کند. بنابراین اقدامات باید به گونه ای باشد که مشکلات شناسایی شوند و بدرستی درمان شوند نه آنکه تنها به سخنوری بپردازیم ولی برنامه عمل مناسبی برای اقدام لازم نداشته باشیم و موجب پراکنده شدن مشکلات شویم . البته این سخنان به معنی نادیده گرفتن تلاش‎ها و اقدامات مثبتی که تاکنون صورت گرفته و در حال انجام است نمی‎باشد. و قطعاً هر قدمی که برای بهبود این شرایط برداشته شود قابل تقدیر است.

    این عضو شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به انتقادی درباره ایجاد پیاده راه 17 شهریور به پاتوقی برای افراد بی‎کار و مزاحم توضیح داد: یکی از دلایلی که با ایجاد پیاده راه های جدید مخالفت می کنیم همین مساله است. ایجاد برخی از پیاده راهها ضرورتی ندارد و تنها محلی برای کسب درآمدی برای دلالان و دست فروشان شده است و این موجب می شود تا حیات اجتماعی و آرامش و امنیت شهروندی از بین برود.

    وی با اشاره به طرح تبدیل خیابان سی تیر به پیاده راه گفت: کمیته ما در برابر این طرح نیز مخالفتش را اعلام کرده است، چرا که شاهد بودیم تجربه های مشابه به نتیجه مطلوبی نرسیده است. طرح پیاده راه بین میدان تجریش و میدان قدس هم همین شرایط را دارد و ما با آن مخالفیم.

    اهدا غذا و ایجاد حمام راهکار برخورد با آسیب های اجتماعی نیست

    حیکمی پور با تاکید بر اینکه نباید برای حل بحران آسیب های اجتماعی نگاه سخت افزاری داشت گفت: وجود حمام و غذای گرم و محل خواب باعث می شود که خلافکاران و معتادان به این محلات جمع شوند و این راهکار مناسبی برای برخورد با آن معضلات نیست بلکه باید با رویکرد بازپروری و آموزش محوری و در نهایت ایجاد کارآفرینی از گسترش افرادی که هر روز بر اثر فشارهای زندگی به حاشیه نشینی روی می آورند جلوگیری کنیم.

    حکیمی پور با بیان اینکه حاشیه تهران نیز دارای آسیب های اجتماعی است، گفت: در اطراف تهران هم آدم های آواره و کارتن خواب وجود دارد و باید مشکلات تهران را از پیرامون برطرف کنیم. زمانی در تهران رفت و آمدها نیاز به مجوز داشت که این موضوع بعد از شهریور سال 20 بهم ریخت و جهش بزرگی در جمعیت ایجاد شد. همچنین پس از جنگ تحمیلی نیز تفکری در کشور شکل گرفت مبنی بر اینکه اگر تهران درست مدیریت شود، کشور درست مدیریت می شود. لذا طرح هایی مانند انتقال پایتخت به حاشیه رفت.

    درباره انتقال پایتخت نباید شتابزده عمل کرد

    عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره موضوع انتقال پایتخت گفت: نباید نسبت به این موضوع شتابزده عمل کرد بلکه باید کار کارشناسی و مطالعه شده ای صورت گیرد و از تجربه سایر کشورهایی مانند: هندوستان، پاکستان و ترکیه که تقریباً وضعیتی مشابه ایران دارند نیز استفاده کرد.

    وی با انتقاد از نگاه سخت افزاری به کلانشهر تهران گفت: گاهی تصور می کنیم که برای حل مشکلات تهران فقط باید به توسعه حمل و نقل به ویژه مترو پرداخت این درحالی است که توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی مهم تر است چرا که اگر فرهنگ شهر نشینی اصلاح نشود توسعه سخت افزاری به نتیجه مطلوبی منجر نمی شود و حتی موجب هرج و مرج شهری خواهد شد.

    لزوم توجه بیشتر به توسعه گردشگری در تهران

    حکیمی پور با اشاره به ظرفیت های گردشگری و تفرجگاهی در تهران گفت: شهر تهران دارای جاذبه های فراوان گردشگری در عرصه تاریخی و طبیعی است ولی انبوه مشکلات موجب شده تا آنها مغفول بمانند، این درحالی است که بستر سازی برای رونق گردشگری شهری موجب می شود تا در فاصله زمانی کوتاهی به درآمدزایی پایدار از طریق توریسم شهری برسیم و این درآمد می تواند جایگزین درآمدهایی شود که از طریق فروش تراکم کسب می شود. چنین رویکردی نه تنها منجر به توسعه اجتماعی و فرهنگی می شود بلکه موجب ایجاد ثبات و آرامش شهر و کنترل نرخ تورم می گردد.

    ورود شهرداری و استانداری به حل مشکلات زمین‌های رها شده در منطقه 17

    عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره مشکلات منطقه 17 تهران توضیح داد: در این منطقه با زمین هایی رها شده مواجه هستیم که به جای فرصت برای اهالی منطقه به تهدید تبدیل شده است. تا آنجا که به شهرداری مربوط بوده مدیریت شهری آماده است که آنجا را تحویل بگیرد و برای فضای شهری مورد استفاده قرار دهد. اما راه آهن در آنجا مدعی زمین ها است و قرار شده تا با کمک دولت و استانداری این موضوع حل شود. این همکاری از سوی شهرداری ادامه دارد تا مسیری که این منطقه آزاد شده را بتوانند به نحو مطلوب مورد استفاده قرار دهند.

    اتمام تعمیر برج آزادی تا اواخر دی ماه

    حکیمی پور در ادامه همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برج آزادی گفت: کار تعمیر برج آزادی باید تا اواخر دی ماه تمام شود. متأسفانه بخاطر بارش هایی که صورت گرفته بود و کار عایق بندی به پایان نرسیده بود موجب چکه کردن سقف برج آزادی شد. حرف ما این است که اینبار آخر باشد که برج آزادی مورد تعمیر قرار می گیرد چرا که این سومین بار است که شهرداری کار تعمییرات آنجا را به عهده می‎گیرد در حالی که هیچ نقشی در اداره و مدیریت آنجا ندارد و مجموعه متعلق به بنیاد رودکی وزارت ارشاد می‏باشد. این برج نمادی از معماری ایرانی است و بنای ارزشمندی در تهران به شمار می رود، امیدوارم همانطور که پیش بینی شده کار تعمیر قبل از دهه فجر به طور کامل تمام شده باشد.

    وی اضافه کرد: بازدید از روند تعمیر برج آزادی به صورت مرتب انجام می شود که امیدواریم طبق زمان بندی تمام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار