مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت‌وساز در سواحل جنوب بدون مجوز زیست‌محیطی

عصر ساختمان:اسکله نخل ناخدا، بازار ماهی‌فروشان و پلاژ بانوان از نیازهای شهر بندرعباس است ولی شیوه ساخت‌وساز آنها اشتباه است و هیچ‌کدام از این ساخت‌و‌سازها مجوز زیست‌محیطی ندارد.

ساخت‌وساز در سواحل جنوب بدون مجوز زیست‌محیطی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از مهر، مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان با اعلام این خبر گفت: ساخت‌و‌سازهای مجتمع‌های تجاری و ابنیه‌ تفریحی در سواحل بندرعباس و جزایر، یکی از معضلات جدی استان است که به معضلات محیط‌زیست دریایی دامن زده است.

    ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سواحل دریا اعم از دریای جنوب و دریای خزر علاوه بر اشغال حریم دریا یکی از مهم‌ترین عوامل آلاینده محیط‌زیست دریایی محسوب می‌شود. آنطور که مسئولان قضایی اعلام کرده‌اند سازمان‌ها و نهادهای دولتی بیشترین سهم را در ساخت‌وساز و تصرف سواحل دریا دارند.

    مجید وفادار در مورد ساخت‌ بازار ماهی‌فروشان و پلاژ بانوان در ساحل گفت: ساخت‌و‌سازهایی که در سواحل بندرعباس انجام می‌شود، مانند اسکله‌ها، یک نیاز برای توسعه است اما باید استفاده از سازه‌ها به‌روز باشد.

    وی با اشاره به ساخت اسکله نخلی‌شکل در محله نخل ناخدا هم تصریح کرد: اسکله نخل ناخدا بدون رعایت استانداردها در حال ساخت است و هیچ‌گونه ضوابط روز اسکله‌سازی‌ در آن رعایت نشده است. این درحالی است که سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمان‌های مربوطه در ارائه مجوزهای ساخت‌وساز در حریم دریاست. باوجود این، این سازمان استانداردهای اصولی در حفاظت از محیط‌زیست را رعایت نمی‌کند.

    وفادار افزود: از زمانی که اعلام شد دستگاه‌های دولتی دیگر در مجامع قضایی از همدیگر شکایت نکنند، کارگروهی برای رفع اختلافات بین‌دستگاهی در استانداری‌ها تشکیل شد ولی متأسفانه به هرگونه تخلفی که از سوی دستگاه‌های دولتی به این کارگروه ارجاع شد، ترتیب اثری داده نشد. وی با اشاره به آغاز مجدد ساخت‌ بازار ماهی‌فروشان و پلاژ بانوان گفت: بازار ماهی‌فروشان به‌دلیل اینکه در حریم 60 متری دریا ساخته شده مورد انتقاد رئیس‌جمهور بود و در برهه‌ای از زمان، برای این پروژه از مراجع قضایی دستور توقف گرفته شد ولی مجددا فرایند ساخت‌وساز آن ادامه پیدا کرد.

    وی درباره ورود فاضلاب به دریا هم خاطرنشان کرد: در مقطعی شرکت آب و فاضلاب استان مدعی بود که فاضلاب یا همان پساب خروجی به دریا از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس استاندارد است ولی نمونه‌ها به 4آزمایشگاه معتبر ارسال شد و جواب نشان‌دهنده نبود استانداردهای زیست‌محیطی پساب ورودی به دریا بود.

    وی با بیان اینکه 600 لیتر در ثانیه فاضلاب وارد دریا می‌شود، افزود: سال 94 بخش خصوصی به این مسئله ورود کرد و مقرر شد تا با اصلاح شبکه و ایجاد تغییرات در تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس، خروجی فاضلاب را پس از تصفیه به سازمان‌هایی که نیاز دارند جهت مصارف صنعتی و فضای سبز بفروشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو