مدیران خودروعصر اعتبار

در محمودآباد و بابلسر روی می‌دهد؛

ورود مستقیم شیرابه‌های زباله به دریا و شالیزارها

عصر ساختمان- معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به تولید روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور گفت: متاسفانه در محمود آباد و بابلسر کوهی از زباله در نزدیکی دریا شکل گرفته است که شیرابه آن به‌طور مستقیم وارد دریا و شالیزارها می‌شود.

ورود مستقیم شیرابه‌های زباله به دریا و شالیزارها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسین رجب صلاحی در همایش بین‌المللی مدیریت پسماند که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: ما در کشور 1340 شهر داریم که  از این تعداد 1300 شهر مجوز شهرداری را دارند همچنین در کشور 39 هزار روستا وجود دارد که از این تعداد 37 هزار مجوز دهداری را در حوزه مدیریت پسماند دارند.

    معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان این که روزانه در کشور 58 هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود، تصریح کرد: سهم شهرها در این مقدار روزانه 48 هزار تن و سهم روستاها روزانه 10 هزار تن است همچنین از این مقدار تنها 25 درصد پردازش می‌شود و 75 درصد آن به‌طور مستقیم دفن می‌شوند.

    رجب صلاحی افزود: از کل پسماندهای عادی 65 درصد «تر» و 35 درصد آن پسماندهای خشک هستند. براساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در شهرها و روستاها برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و خارج از شهرها برعهده بخشداری است همچنین براساس ماده 12 قانون مدیریت پسماند وزارت کشور موظف است که تسهیلات و امکانات برای دفع پسماند را فراهم و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر آن نظارت کند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر شهرهای کشور به‌صورت منطقه‌ای خودشان سایت دفع پسماند دارند، گفت: در حال حاضر 700 محله دفن پسماند در کشور وجود دارد  اما در برنامه پنج ساله‌ای که برای مدیریت پسماند تهیه شده قرار است که این رقم در کشور به 283  محل دفن پسماند کاهش پیدا کند همچنین مراکز پردازش و کمپوست در کشور 42 مرکز است که عدد بسیار کمی است و قرار است آن را به 123 مرکز افزایش دهیم.

    معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به این که تمرکز ما برای مدیریت پسماند در سه استانی است که بیشترین مشکل را در این حوزه دارند، تصریح کرد: در حال حاضر در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان مشکلات زیادی داریم. تعداد مراکز پردازش زباله در استان گیلان سه مرکز است که قرار است آن را به هشت مرکز افزایش دهیم همچنین در مازندران نیز تعداد مراکز پردازش به هشت مرکز خواهد رسید و این مراکز در استان گلستان نیز بهسازی خواهند شد.

    رجب صلاحی ادامه داد: تفکیک از مبدا پسماند در دستور وزارت کشور قرار دارد همچنین ایجاد و تکمیل واحدهای پردازش پسماند و ساماندهی مراکز دفن از جمله اولویت‌های ما هستند. متاسفانه باید گفت که در برخی مناطق شمالی کشور از جمله محمودآباد و بابلسر کوهی از زباله در فاصله 30 متری ساحل به وجود آمده است که شیرابه آن به‌طور مستقیم وارد دریا  و شالیزارها می‌شود.

    معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ادامه درباره زباله سوزها توضیح داد: در حال حاضر به جز تهران زباله‌سوز در گیلان و مازندران داریم. ظرفیت زباله سوز نوشهر 200 تن است که امیدواریم تا 22 بهمن امسال افتتاح شود. در شهر ساری نیز زباله‌سوزی با ظرفیت 450 تن وجود دارد که تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا انتهای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

    به گفته وی در شهر رشت زباله‌سوزی با ظرفیت 600 تن در دست احداث است و امیدواریم این شهر تا پایان سال 1400 صاحب زباله‌سوز شود.

    رجب صلاحی در ادامه ضمن اشاره به چالش‌های مدیریت پسماند در کشور گفت: نبود درآمد پایدار در حوزه پسماند برای شهرداری‌ها یکی از چالش‌های موجود است در حال حاضر شهرداری‌ها تا 30 درصد بودجه خود را صرف مدیریت پسماندها می‌کنند. از دیگر چالش‌های ما در مدیریت پسماند کمبود نیروی متخصص است. پایین بودن بهای برق تولیدی از پسماندها و به روز نبودن قوانین از دیگر چالش‌ها است.

    معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ادامه با انتقاد از وزارت صنعت گفت: این وزارتخانه از ابتدای سال تاکنون عوارض ناشی از پسماندهای  مخرب خود را پرداخت نکرده است. پیش‌بینی ما این بود که از این منبع 1000 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که متاسفانه محقق نشده است.

    وی افزود: لایحه ساماندهی مدیریت پسماندهای عادی که تصویب شده است شش ماده دارد که از جمله آن می‌توان به خرید تضمینی برق از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی  اشاره کرد.

    رجب صلاحی در پایان گفت: از ابتدای سال 84 تا سال گذشته کل مبلغی که برای استان‌های شمالی کشور در زمینه مدیریت پسماند هزینه شده 190 میلیارد تومان بود اما امسال تاکنون 250 میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه وزارت کشور تخصیص داده شده است تا برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی صرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو