مدیران خودروعصر اعتبار

۴زباله‌سوز جدید در راه تهران

عصر ساختمان- شهرداری تهران با چینی‌ها برای ساخت زباله‌سوزهای جدید به تفاهم رسیده که می‌توان دست‌کم انتظار ۳۰مگاوات ساعت برق را از آنها داشت.

۴زباله‌سوز جدید در راه تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، شهرداری تهران با چینی‌ها برای احداث 4زباله‌سوز جدید در آرادکوه تهران به تفاهم نهایی رسید؛ زباله‌سوزهایی که توانایی سوزاندن 2هزارتن زباله در روز و استفاده از انرژی تولید شده برای تولید برق را دارا هستند. در تفاهمنامه‌ای که بین مدیریت شهری تهران و طرف چینی به امضا رسیده، ارزش این زباله‌‌سوزها 250میلیون یورو تعیین شده و قرار است فاز نخست عملیات اجرایی آنها به‌زودی کلید بخورد. این‌طور که مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران می‌گوید؛ هم‌اکنون تبادل اطلاعات برای ساخت زباله‌سوزهای جدید با چینی‌ها در حال انجام است و با تعریف برنامه‌های جدید مشارکتی، بخش  زیادی از منابع مالی مورد نیاز تامین خواهد شد. شکرالله بنار از روش‌هایی مثل BOLT یا قراردادهای مشارکت‌های عمومی – خصوصی (ppp) صحبت به میان آورده که می‌توانند کمک بزرگی در پیشبرد پروژه‌های شهری باشند.

    2هزار تن و 30مگاوات ساعت برق
    یکی از مشکلات جدی شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران در حوزه پسماند، به پسماندهای پزشکی مربوط می‌شود. به همین‌خاطر شهرداری تهران درصدد است تا بخش زیادی از پسماندهای پزشکی را به چرخه زباله‌سوزها وارد کند. در این میان گفته می‌شود که از زباله‌سوزهایی که چینی‌ها قرار است در پایتخت کشور و در محدوده آرادکوه ایجاد کنند، یک ‌واحد مربوط به بخش پسماندهای پزشکی است. اهمیت این موضوع وقتی دوچندان می‌شود که سلول(محل) دفع بهداشتی زباله‌های بیمارستانی جنوب شهر تهران با ظرفیت 600 هزار مترمربع در حال پر شدن است. درحالی‌که هم‌اکنون یک‌دستگاه زباله‌سوز فعال 200تنی وجود دارد که می‌تواند 3مگاوات برق تولید کند. به‌عبارتی، تقریبا 40درصد زباله تهرانی‌ها، ریجکت می‌شود و فقط 200تن آن می‌سوزد. در همین راستا سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران به‌دنبال این است که سرمایه‌گذاری برای احداث زباله‌سوز در تهران ایجاد کند تا بتوانند 2هزارتن زباله را در تهران بسوزاند. در گذشته قرار بود که 2دستگاه زباله‌سوز در پایتخت احداث شود، اما به‌دلیل تحریم‌ها سرمایه‌گذاران خارجی ورود نکردند. مقرر شده بود که سرمایه‌گذاران از طریق BOLT اقدام کنند که ابتدا ساخت‌وساز را انجام داده و بعد در یک دوره راهبردی از طریق فروش برق هزینه‌ها تامین و دوباره به سازمان بازگردد. حالا با یک‌حساب سرانگشتی می‌توان گفت که اگر زباله‌سوز 200تنی تهران قابلیت 3مگاوات ساعت برق را داشته باشد، با 10برابر شدن این ظرفیت، دست‌کم 30مگاوات ساعت برق را باید از 4واحد زباله‌سوز جدید انتظار داشت.

    شهرداری تهران درصدد است تا بخش زیادی از پسماندهای پزشکی را به چرخه زباله‌سوزها وارد کند. در این میان گفته می‌شود که از زباله‌سوزهایی که چینی‌ها قرار است در پایتخت کشور و در محدوده آرادکوه ایجاد کنند، یک ‌واحد مربوط به بخش پسماندهای پزشکی است

    3هزار میلیارد تومان پروژه شهری در مرحله واگذاری
    سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های جدید و نیمه‌کاره به روش مشارکتی تنها به بخش پسماند محدود نمی‌شود. به‌گونه‌ای که مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، جزئیاتی از برنامه شهرداری برای تامین مالی پروژه‌های شهری را تشریح کرده و از امضای تفاهمنامه با 2 شرکت خارجی به ارزش 750میلیون یورو خبر داد. بنار در گفت‌وگو با شهرنوشت، درباره اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برای تامین مالی پروژه‌ها اظهار کرد: «ما تمرکزمان را بر پروژه‌هایی که می‌توان به روش BOLT یا قراردادهای مشارکت‌های عمومی – خصوصی (ppp) انجام داد گذاشته‌ایم. در این بخش تقریبا موفق بودیم و برخی اختیارات را به مناطق تفویض کردیم؛ به‌طوری که آنها قراردادهای کمتر از 7.5میلیارد تومان را خود اجرا کرده‌اند.»
    او تمرکز بر حل مسائل و پروژه‌های نیمه‌کاره را جزو اولویت‌های سازمان متبوعش عنوان کرد و گفت: «در این بخش امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به ارزش حدود 3هزار میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده را به‌منظور تامین مالی پروژه واگذار کنیم که البته هم‌اکنون مقدمات این کار فراهم شده و در حال انجام آن هستیم.»
    او همچنین اعلام کرد که تفاهمنامه دیگری به ارزش 500میلیون یورو با شرکت مالزیایی برای سرمایه‌گذاری در احداث 3خطLRT، امضا شده است. بنار درباره شناسایی ظرفیت‌های جدید برای تامین مالی پروژه‌های شهری هم توضیح داد: «در مرحله نخست سازمان حاضر است با شهروندانی که عوارض و پروانه ساخت آنان گران شده یا نمی‌توانند تامین مالی کنند، مشارکت کند؛ به‌طوری که ارائه پروانه آورده و سهم شهرداری باشد و ساخت و زمین را شرکای ما انجام دهند و پس از آن براساس نظرکارشناس رسمی قدرالسهم طرفین تسهیم شود. او با بیان اینکه در حال تدوین بسته سرمایه‌گذاری هستیم که تا‌ ماه آینده در قالب پیشنهاد به مناطق ابلاغ می‌شود، توضیح داد: «در آن بسته ما می‌توانیم حداقل برای امسال حدود 5هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید داشته باشیم که در سال‌های آینده بتوانیم از منابع آن استفاده کنیم. امیدواریم بتوانیم مسائل حقوقی پروژه‌هایمان را که بیش از 50هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجراست و اغلب هم مشکل حقوقی و اسنادی دارند حل کنیم و بخش دیگری از پروژه‌های شهری را تامین مالی کنیم.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار