مدیران خودروعصر اعتبار

نماد پایتخت چیست؟

عصر ساختمان- رئیس شورای شهر تهران معتقد است برج میلاد نماد تهران نیست و اعضای سابق شورای شهر این موضوع را رد می کنند همچنین برخی مدیران هم می گویند بهتر است چنارستان ها نماد تهران باشند.

نماد پایتخت چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، حدود 230 سال از زمانی که آقامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد می گذرد و  در 14 مهر 1286 برای نخستین بار تهران به صورت قانونی و بر مبنای رأی نمایندگان مردم به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

    شهر تهران با بیش از 8 میلیون جمعیت ثابت و 4 میلیون جمعیت متغیر که روزانه از شهرهای همجوار وارد تهران می‌شوند یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای غرب آسیا و همچنین بزرگترین شهر فارسی‌زبان دنیا است.

    تهران حدود 7 هزار سال قدمت دارد و بعد از یورش مغول به ری مردم این منطقه به سمت تهران که شهر خوش آب‌وهوا و در دامنه کوه بود مهاجرت کردند.تهران مشرف به سراسر فلات ایران است.

    بعد از انقلاب مشروطه رسماً در قانون آمد که تهران پایتخت ایران است و در اولین مجلس شورای ملی در 14 مهر در کاخ گلستان این موضوع رسمیت یافت.

    تهران تا انقلاب مشروطه  عمدتاً به عنوان دارالخلافه شناخته می‌شد و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه مرکز پادشاهی ممالک ایران به دارلخلافه ناصری و دارالخلافه مظفری شهرت یافت و در 14 مهر همان سال به عنوان روز تهران نامگذاری شد.

     

    روز تهران فرصت خوبی برای بازشناسی پایتخت است و می‌توان تهران را از جنبه‌های مختلف به عنوان سرمایه ملی به دنیا شناساند. تهران در طول تاریخ میزبان همه اقوام بوده است و از اقوام مختلف نمایندگانی در تهران زندگی می‌کنند.

    روز تهران در تقویم نیست

    سال‌ها از پایتخت بودن تهران  می‌گذرد و حرف و حدیث های زیادی مبنی بر تغییر پایتخت از سوی مسؤولان مطرح شد اما این امر رخ نداد تا اینکه بر اساس پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران قرار شد روز تهران در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفته و از سال 96 در تقویم درج شود اما در تقویم 14 مهر به عنوان  روز دامپزشک و بزرگداشت سلمان فارسی نامگذاری شده و خبری از روز تهران نیست اما مدیریت شهری برای این روز برنامه های در نظر گرفت.

    مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: تهران باید از جنبه‌های تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، واقعیت این است که از نظر فرهنگی سرمایه‌های زیادی در تهران وجود دارد که حتی برای اهالی تهران هم شناخته شده نیست.

    وجب به وجب خیابان‌های تهران تاریخ دارد

    وی ادامه داد: روز تهران برای معرفی و تبلیغ میراث فرهنگی تهران است، وجب به وجب خیابان‌های تهران تاریخ دارد و در تجریش داستان‌های زیادی وجود دارد، بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در تهران زندگی کرده‌اند و هویت تهران باید بازیابی شود.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باید در فضای مجازی هم به هویت تهران پرداخته شود و گفت و شنودهایی صورت گیرد و زوایای گردشگری پایتخت برای شهروندان مشخص شود.

    تهران بیش از 100 نقطه گردشگری دارد

    فراهانی به حضور گردشگران خارجی در تهران اشاره کرد و گفت: تهران بیش از 100 نقطه گردشگری از جمله موزه‌ها، کاخ‌ها، میدان آزادی، برج میلاد، ارتفاعات اطراف تهران، بازار بزرگ و ... دارد. هر شهروند به سهم خود باید در بازسازی این خانه نقش داشته باشد و نشان دهیم که تهران را دوست داریم و تهران را به عنوان یک نگین درخشان هویتی زنده نگه داریم.

    چنارستان ها باید نماد تهران شوند

    عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر گفته برج میلاد نماد تهران نیست، گفت: در خصوص شهر تهران نمادهای مختلفی از جمله نمادهای تاریخی و نمادهای معماری زیادی وجود دارد. تهران را از قدیم به عنوان چنارستان می‌شناختند؛ کل تهران خانه باغ بود و بعد از حمله مغول به ایران مردم شهرری تهران را برای سکونت انتخاب کردند چرا که شهر بسیار خوش و آب و هوا بود.

    فراهانی گفت: بعد از دهه 50 به دلیل گسترش معماری نامتقارن و افزایش برج‌ها تهران دستخوش تغییرات معماری شدیدی شد و بسیاری از باغ‌ها نابود و ساخت‌وسازها گسترش پیدا کرد البته با لغو مصوبه برج باغ‌ها در این دوره  جلوی تخریب باغات گرفته شد.

    وی ادامه داد: در شهرهای مهم دنیا برای برندینگ و معرفی خود از نمادهای مختلف استفاده می‌کنند در گذشته نماد آزادی و بعد از آن نماد برج میلاد بود که در جاهای مختلف به عنوان نماد تهران معرفی می‌شد.

    عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر به دنبال حفظ میراث محیط زیستی و هویتی شهر تهران باشیم باید چنارستان‌ها به عنوان هویت تهران معرفی شود. باغ‌های زیادی مانند کن، چیتگر، پارک‌های جنگلی سرخه حصار، یاس و خوجیر را داریم که می‌توانیم آنها  را به شهروندان معرفی کنیم و همچنین نسل‌های آینده هم هویت تهران را به عنوان چنارستان‌ها بشناسند.

    میلاد نماد تهران نیست

    برخی اعضای شورای شهر تأکید دارند که برج میلاد به عنوان نماد تهران نیست این در حالی است که بسیاری از گردشگران وقتی به تهران مراجعه می‌کنند برج میلاد را به عنوان نماد تهران می شناسند.

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفته است که اگر پژوهش‌های دقیق و متقن صورت می‌گرفت تصمیمات غلط در حوزه‌های مختلف شهری رخ نمی‌داد و با پژوهش‌های درست شاهد احداث برج میلاد، پل صدر و موارد این چنینی نبودیم چرا که برج میلاد با صرف هزینه و وقت زیاد به هیچ عنوان به عنوان نماد تهران محسوب نشده است.

    وی در ادامه گفت: این برج کاربری مخابراتی هم نداشته و هم اکنون به مکان تفریحی تبدیل شده است و چون پژوهش‌های درستی صورت نگرفته است بسیاری از کارها غلط انجام شده است.

    بعد از اظهارنظر محسن هاشمی مبنی بر اینکه برج میلاد نماد تهران نیست و همچنین  به دلیل عدم پژوهش درست تصمیمات غلطی در  مدیریت شهری گرفته شده است برخی اعضای شورای چهارم این اقدامات را رفتار سیاسی شورای فعلی عنوان کرده و معتقدند که آنها به خاطر ناکارآمدی خود این حرف‌ها را می‌زنند.

    پرویز سروری عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: مدیریت سیاسی نتیجه برون‌داد همین رفتارها است که از شورا و شهرداری فعلی می‌بینیم.

    من به مدیریت فعلی حق می دهم این حرف ها را بزنند چرا که آنها ناکارآمد هستند

    وی ادامه داد: من به این افراد حق می‌دهم این حرف ها را بزنند  چرا که بعد از دو و نیم سال که فرمان شهر تهران را گرفته‌اند نمایشی از ناکارآمدی‌ها را نشان داده‌اند و طبیعی است که برای آنها خیلی دشوار است که یک شهرو مدیریت کارآمد حاصل مدیریت قبل بوده ولی آنها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

    عضو شورای چهارم شهر تهران ادامه داد: برای آنها نگران‌کننده است از این نظر که مردم هر روز اقدامات آنها را می‌بینند و معتقدند که آنها ناکارآمد هستند و مدیریت قبل کارآمد بوده است.

    وی گفت: باید حق را به آقای هاشمی داد نباید اینها را نماد کارآمدی شهر دید چرا که این افراد خودشان ناکارآمد هستند و می‌خواهند افراد کارآمد را زیر سؤال ببرند.

     

    سروری افزود: من فکر می‌کنم در همه جای دنیا هر شهری برای خود نماد مشخصی دارد و محدود به یک گزینه نیست. به طور طبیعی تهران چندین نماد دارد و در دوران قبل اقدامات خوبی برای نمادسازی در تهران صورت گرفت.

    وی گفت: این را باید اذعان کرد اینکه  مدیریت فعلی ناکارآمدی را به گردن گذشتگان انداخته و حتی به نمادها ربط می‌دهند نشانه این است که آنها نتواستند کاری بکنند . مردم قضاوت می‌کنند وقتی که اتوبان امام علی، پل طبیعت، بوستان نهج‌البلاغه و دریاچه چیتگر و غیره را می‌بینند به قدری اقدامات در دوره گذشته زیاد بوده که نمی‌توان همه آنها را اعلام کرد.

    سروری گفت: مردم همه چیز را می‌بینند و می‌دانند که مدیریت قبل چه کارهایی برای آنها انجام داده و مدیریت فعلی چه کارها. به همین دلیل بهتر است سیاسی‌کاری نکنیم و ناکارآمدی خود را بر گردن گذشتگان نیندازیم.

    بر اساس این گزارش، در هفته تهران قرار داریم ولی هنوز این روز در تقویم گنجانده نشده است و همچنین به اعتقاد برخی از مدیران فعلی تهران نماد درستی ندارد اما برخی مدیران هم معتقدند بهتر است نماد تهران چنارستان ها باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار