مدیران خودروعصر اعتبار

معمای نابودی پارک چیتگر

عصر ساختمان- وجود ۳۰۰۰ درخت آفت‌زده و تعداد زیادی درختان خشکیده و سوخته در پارک جنگلی چیتگر، بخشی از این عرصه طبیعی را در معرض نابودی قرار داده است.

معمای نابودی پارک چیتگر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، هر چند شهرداری منطقه 22 قطع شدن حقابه این پارک توسط شرکت آبفا را عامل این خشکی می‌داند، اما رئیس شورای شهر تهران معتقد است هزینه آبیاری این پارک در برابر کل بودجه پیدا و پنهان نگهداشت آن ناچیز است و کج‌سلیقگی مدیریتی موجب نابودی بخشی از درختان این پارک شده است.

     روز گذشته محسن‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مجید فراهانی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به همراه شهردار منطقه 22 از وضعیت درختان بوستان جنگلی چیتگر بازدید کردند. در بخش‌هایی از این بوستان جنگلی درختان خشکیده و برخی آفت‌زده بودند. آثار آتش‌سوزی در بخش‌های غربی این پارک نیز مشاهده می‌شد.  محسن‌هاشمی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بوستان جنگلی چیتگر، «آب» است و باید در اولویت اصلی مدیریت این محدوده قرار گیرد، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد هزینه نگه داشت پیدا و پنهان این پارک جنگلی 10 میلیارد باشد و پرداخت 300 تا 500 میلیون به‌عنوان آب‌بها هزینه قابل‌توجهی نیست؛ ضمن اینکه اگر پارک وجود دارد و سرپاست به‌خاطر وجود درختان است و اولویت نگه داشت با حفظ درختان خواهد بود. وی تاکید کرد: عدم پرداخت این هزینه به هر دلیل، خطای مدیریت محسوب می‌شود. حتی اگر در برهه‌ای از زمان، به‌خاطر لجبازی یا با هر انگیزه‌ای، آب قطع شده باشد، باید تلاش شود که دوباره آب به چیتگر برگردد. هاشمی وعده داد این موضوع را در تماس با رئیس شرکت آب و فاضلاب تهران پیگیری خواهد کرد و گفت: درختان چیتگر تشنه هستند و باید تلاش کنیم سطح آب را در چیتگر افزایش دهیم حتی باید زمین خیس باشد که آتش‌سوزی ایجاد نشود. رئیس شورای شهر تهران بر ضرورت بکارگیری روش‌هایی همچون آبیاری تحت فشار نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا باید شهرداری یا شورا طرح یا لایحه‌ای درخصوص تغییر سبک آبیاری فضای سبز شهرداری ارائه کنند.

    مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز پس از این بازدید از آفت‌زدگی 3000 اصله درخت در پارک جنگلی چیتگر خبر داد و گفت: باید این درختان تعیین تکلیف شوند، چراکه در غیر این صورت به سایر درختان نیز این بیماری‌ها منتقل می‌شود. اما درحالی‌که کم‌آبی به‌عنوان مشکل اصلی پارک چیتگر شناسایی شده است، علت این کم‌آبی به معما می‌ماند؛ چراکه معاون خدمات شهری منطقه 22 معتقد است قطع شدن آب خام این پارک جنگلی از سال 92 زمینه‌ساز از بین رفتن درختان چیتگر شده است، درحالی‌که رئیس شورای شهر تهران اعتقاد دارد در هر صورت هزینه تامین آب این بوستان آن‌قدر چشمگیر نیست که از توان پرداخت شهرداری خارج باشد و یک سوء مدیریت در این میان سبب شده هزینه تامین آب در اولویت قرار نگیرد. آن‌گونه که احسان صفایی، معاون خدمات شهری منطقه 22 در این بازدید اعلام کرد: برخی از چاه‌های داخل این پارک خشک شده و شاهد افت زیاد سطح آب‌های سفرهای زیرزمینی بودیم. وی از بدهی 140 میلیاردی این مجموعه به آب و فاضلاب خبر داد و گفت: ‌‌آن‌گونه که آبفا اعلام کرده 30 میلیارد هزینه آب‌بها است و بقیه هزینه‌هایی است که باید بابت حق انشعاب بپردازیم. به گفته صفایی، پارک جنگلی چیتگر از ابتدای سال یک بار به‌طور کامل آبیاری شده و تا آغاز فصل بارندگی دو بار دیگر آبیاری خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو