مدیران خودروعصر اعتبار

دلایلی که برای کم‌کاری در حفاظت از بنا‌های تاریخی موجه و کافی به نظر نمی‌رسد

عصر ساختمان-مدیر دفتر حفظ و احیای بنا‌های تاریخی برخی دلایل را برای کم کاری در حفاظت از بنا‌های تاریخی کافی نمی‌داند.

دلایلی که برای کم‌کاری در حفاظت از بنا‌های تاریخی موجه و کافی به نظر نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگرچه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تلاش برای طرح و تصویب قوانینی به منظور حفاظت هرچه بیشتر از میراث فرهنگی کشور، به دنبال بهبود وضعیت نگهداری از بنا‌ها و سایت‌های تاریخی است، اما این روز‌ها شاهد انتشار اخبار در معرض تخریب قرار گرفتن برخی از بناها، مجموعه‌ها و سایت‌های تاریخی هستیم.

    زمانی که به بعضی از مسئولان میراث فرهنگی مراجعه می‌کنیم، پاسخ می‌شنویم که بودجه و نیروی انسانی کافی برای رسیدگی به بنا‌ها و سایت‌های تاریخی کشور وجود ندارد.

    به همین دلیل به سراغ مدیر دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفتیم تا بیش از پیش از شرایط فعلی حاکم بر رسیدگی از بنا‌ها و سایت‌های تاریخی مطلع شویم.

    سید هادی احمدی روئینی مدیر دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: همانطور که مستحضرید بودجه و نیروی کافی به نسبت وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اختیار این سازمان نیست. البته اینکه بگوییم صرف نبود نیرو و بودجه کافی دلیل موجهی برای کم کاری در حفاظت از بنا‌های تاریخی است، درست نیست. خوشبختانه ما در سال‌های اخیر سرمایه اجتماعی و ظرفیت انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی را داریم و شبکه بزرگی از تشکل‌های مردم نهاد نیز در حفاظت از بنا‌های تاریخی به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده اند.

    به گفته مدیر دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی امروز به جایی رسیدیم که شهرداران با اعطای مجوز به طرح‌های توسعه‌ای بنا‌های تاریخی را تهدید می‌کنند. پیش از آنکه همکارانمان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متوجه آن شوند، خبرنگاران و مردم آن را گزارش می‌دهند و این مانند آن است که مجرم را در صحنه جرم بگیریم.

    احمدی روئینی افزود: امروز مردم از رای دادن به شورای شهری که سابقه تخلف میراث فرهنگی دارد، اجتناب می‌کنند و جلوی شهرداری که سابقه تخلف دارد، می‌ایستند. امروز تخریب بنا‌های تاریخی توسط مردم به صفر رسیده و مشکل اصلی ما تخریب قانونی بنا‌های تاریخی است.

    وی تصریح کرد: در بسیاری مواقع آسیب‌هایی که به بنا‌های تاریخی وارد می‌شود، به دلیل نبودن نگهبان نیست؛ در هیچ حالتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قادر به گماردن نگهبان به صورت فیزیکی در تمام سایت‌ها به صورت 3 شیفت نیست. بنابراین‌ باید به گونه‌ای فرهنگسازی شود که تک تک افرادی که به وطنشان عرق و علاقه دارند، پاسدار میراث فرهنگی باشند. افرادی هم که آثار تاریخی را تخریب می‌کنند یا از سر نادانی چنین کاری را انجام می‌دهند و یا از روی کم کاری سایر نهادها.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو