مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت «۳۴۸۴»

مدت زمان انتظار برای خرید خانه به ۳۳ سال رسید + قیمت خانه‌های نقلی تهران

عصر ساختمان- در حالی که وزیر راه وشهرسازی مدعی است مدت زمان خرید مسکن در کشور ۳ سال است، کارشناسان مسکن می‌گویند این شاخص در کشورمان با مصرف یک سوم درآمد خانوار به ۳۳ سال رسیده است.

مدت زمان انتظار برای خرید خانه به ۳۳ سال رسید + قیمت خانه‌های نقلی تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، بازار مسکن رکود 4 ساله را با افزایش قیمت بیش از 100 درصدی پشت سر گذاشت و تنها چند ماه رونق با شیب ملایم قیمت‌ها در بازار دوام آورد. درسال 97 هم پس از هجوم تقاضا به بازار و جهش ناگهانی قیمت‌ها ، بلافاصله رکود آغاز شد و در حال حاضر هم به گفته کارشناسان اقتصادی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مسکن، بازار وارد دوره رکود تورمی شده است.

    با افزایش چند برابری نرخ ارز و سقوط ارزش ریال، مردم سرمایه خود را از ریال به کالا و دارایی بادوام تبدیل کردند و از آنجایی که به طور سنتی بازار مسکن یکی از سودده‌ترین بازارهای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، تقاضای قابل توجهی به این بازار سرازیر شد که در شرایط کمبود عرضه افزایش جهشی قیمت‌ها در بازار مسکن رخ داد.

    به طوری که بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن استخراج کرده و همچنین آمار بانک مرکزی، قیمت بازار مسکن افزایش قیمت 104 درصدی را تجربه کرد. این افزایش قیمت‌ها در بازار هنوز هم ادامه دارد و بدون منطق اقتصادی قیمت مسکن به ویژه در کلان شهرها در حال افزایش است. این در شرایطی است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و جمعیت قابل توجهی از خانوار در کشورمان اجاره نشین هستند که به طور قطع با این شرایط معیشت این افراد تحت فشار قرار می‌گیرد.     

    *70 درصد مردم توان خرید مسکن را ندارند

    فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های یک سال گذشته در بازار مسکن و عدم افزایش قدرت خرید مردم، در حال حاضر 60 الی 70 درصد جامعه دیگر توان خرید مسکن را ندارد.

    وی ادامه داد: موثرترین راهکار دولت برای خروج بازار مسکن از رکود می‌تواند افزایش قدرت خرید مردم باشد. بدون افزایش سقف تسهیلات بانکی امکان افزایش قدرت خرید مردم وجود ندارد مگر اینکه قیمت زمین از هزینه خرید ملک حذف شود و این موضوع هم نیاز به حمایت دولت دارد.       

    این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: با شرایط فعلی امکان خرید مسکن برای اقشار متوسط رو به بالا هم وجود ندارد مگر اینکه مگر اینکه وام ساخت را تبدیل به فروش اقساطی بلند مدت کنند.

    یزدانی با بیان اینکه بخشی از شرایط حال حاضر بازار مسکن که از تعادل خارج شده، ناشی از اثرات سیاست‌‌های خارجی و تحریم و نوسانات نرخ ارز بوده است، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر حجم نقدینگی کنترل شد و بخشی از این نقدینگی وارد بخش وارد بخش غیرمبادله‌ای اقتصاد مانند مسکن و مستغلات شد.

    وی درباره مدت زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور به چند سال رسیده است، گفت: نسبت متوسط قیمت یک واحد مسکونی به درآمد خانوار شاخصی است که به آن توان پذیری مسکن می‌گویند. قبل از افزایش قیمت مسکن در سال گذشته مدت زمان انتظار برای خرید خانه 11 سال بوده اما با شرایط امروز قطعا به بالای 13 سال رسیده است. 

    یزدانی تاکید کرد: این اعداد در شرایطی است که مردم از حقوق و دستمزد خود هیچ مصرفی نداشته باشند اما اگر خانوار یک سوم از درآمد خود – درآمد متوسط جامعه- را مصرف کنند و مابقی را برای خرید مسکن پس انداز کنند، مدت زمان انتظار برای خرید مسکن به 33 سال می رسد.   

    افزایش زندگی سوئیتی 

    در حالی که کارشناسان مسکن از افزایش مدت زمان انتظار برای خرید مسکن می‌گویند و بر این باور هستند که طولانی شدن مدت زمان خرید مسکن دامن خانوار و دهک‌های متوسط رو به بالا را هم گرفته است اما محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که مدت زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور حدود سه سال است.

    گزارش میدانی از مشاوران املاک در سطح شهر تهران که بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن را در طول یک سال گذشته تجربه کرده نشان می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی تقاضا برای خرید خانه‌های کم متراژ در بازار بیش از گذشته افزایش یافته است و قبل از گرانی‌ها اگر عنوان خانه کم متراژ به خانه های کمتر از 70 متر اطلاق می‌شد امروز به خانه‌های 40 متری و کمتر از آن (سوئیت) مسکن کم متراژ گفته می‌شود  و متوسط قیمت این واحدها هم به بیش از 10 میلیون تومان رسیده است.  

    در جدول زیر قیمت خانه‌های کم متراژ و نقلی در مناطق مختلف شهر تهران آمده است:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار