مدیران خودروعصر اعتبار

چند درصد از تجهیزات مترو در گمرک دپو شده است؟

گمرک: شهرداری تهران به تعهداتش عمل کند!

عصر ساختمان- این روز‌ها خبر از دپوی مجدد تجهیزات متروی تهران در گمرک به گوش می‌رسد که به نظر می‌آید این میزان کالا، منتظر انجام تعهدات شهرداری تهران برای ترخیص از گمرک است.

چند درصد از تجهیزات مترو در گمرک دپو شده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهر تهران روزانه با بیش از 10 میلیون تردد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، بیشترین آمار عبور و مرور را در کشور به ثبت می‌رساند، علاوه بر آنکه پایتخت بودن این شهر، نگاه‌ها را به تجهیز وسایل حمل و نقل عمومی پر توقع‌تر می‌کند.

    مترو یکی از این وسایل حمل و نقل برای عبور و مرور به شمار می‌رود. تجهیز و نوسازی این عضو از خانواده حمل و نقل شهری بر عهده دولت، شورای شهر و شهرداری است. از سال‌های گذشته واردات قطعات و همچنین واگن‌های مورد نیاز این خطوط به کشور آغاز شده است که این ورود اقلام هم بدون حاشیه نبوده است.

    سال گذشته با روی کار آمدن شهردار جدید،  بالاخره فرآیند ترخیص کالا‌های ثبت سفارش شده برای خطوط مترو از گمرک آغاز شد. برای ترخیص این کالا‌ها باید 70 میلیارد تومان بابت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود که بنا به گفته پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،  قرار شده با  ارایه اسناد LC بتوان 70 درصد قطار‌ها را بدون پرداخت پول،  آزاد کنند.

    گمرک در همان زمان با ملاحظات لازم و علی‌رغم مشکلات ارزی و اسنادی شهرداری تهران، اقدام به ترخیص نسیه یا اعتباری تجهیزات مترو و دستگاه‌های سنگین آتش نشانی کرد که این اقدام منجر به تشکر شهردار تهران در صفحه توئیتر خود شد.

    بیشتر بخوانید: علت تعلل گمرک در تحویل واگن‌های متروی تهران اعلام شد
    اما به نظر می‌رسد ادعا‌های شهرداری تهران ادامه دارد و این بار در پی ترخیص بدون پرداخت حقوق گمرکی مابقی اجناس باقی مانده به عنوان ضمانت در گمرک بر آمده‌اند. 

    8 اردیبهشت امسال محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام می‌کند که هنوز  15 درصد تجهیزات مترو در گمرک خاک می‌خورد، این در حالی است که هر واگنی که وارد می‌شود می‌تواند در کاهش ازدحام جمعیت تأثیر گذار باشد! با این ادعا به سراغ مسئولان گمرکی رفتیم تا دلیل  دپو شدن 15 درصد از تجیزات مترو در این نهاد را جویا شویم.
    2روش برای ترخیص کالا از گمرک/ گمرک بیشترین همکاری را با شهرداری تهران کرد
    برتر//چند درصد از تجهیزات مترو در گمرک دپو شده است؟ /گمرک: شهرداری تهران به تعهداتش عمل کند!مهرداد جمال ارونقی، معاون  فنی و امور گمرکی، گمرک ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به این ادعا گفت: گمرک ایران کالایی را که تشریفات قانونی خود اعم از ثبت سفارش، پرداخت حقوق گمرکی و سایر اقدامات را طی کرده است را در انبار‌های خود دپو نمی‌کند، مخصوصا درباره چنین کالا‌هایی که نیاز عموم جامعه است و مسئولان دولتی برای استفاده آنها حداکثر نرمش را در اجرای مصوبات قانون لحاظ می‌کنند.

    وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف گمرک ایران در ماده 3 قانون گمرکی تشخیص و وصول حقوق ورودی و سایر وجوه قابل وصول در این محل است تا حقوق مردم تضییع نشود.

    جمال ارونقی درباره ادعای دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: اینکه کالا‌های مورد نظر وی در گمرک بدون دلیل دپو شده صحت ندارد. قطعا در این بین مشکلاتی از طرف مقابل وجود دارد. سال گذشته اصرار‌های مکرری برای ترخیص قطعات مترو از طرف شهرداری و شورای شهر تهران انجام شد؛ اما زمانی که گمرک می‌خواهد کالایی را ترخیص کند صاحب بار یا باید حقوق گمرک را به صورتی نقدی  پرداخت و کالای خود را ترخیص کند و یا با ضمانت نامه بانکی (اسناد LC) نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کند. 

    وی ادامه داد: البته ما در این بین برای تولیدکنندگان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند 60 درصد از کالا‌های خود که شامل مواد اولیه است را ترخیص کنند و 40 درصد از آن را به عنوان ضمانت در اختیار گمرک قرار دهند، تا پس از تأمین نقدینگی لازم نسبت به ترخیص 40 درصد مابقی اقدام کنند. 
    مشکل نقدینگی، مانع شهرداری تهران برای ترخیص واگن های مترو/ ماجرای ترخیص تجهیزات خط 6 مترو تهران از گمرک
    معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران بیان کرد: سال گذشته  شهرداری تهران اصرار داشت تا برای تجهیزات مترو  بدون حقوق ورودی اجازه ترخیص بدهیم، زیرا تنها مشکل آنها عدم وجود نقدینگی در شهرداری تهران برای پرداخت حقوق گمرکی بود.

    وی ادامه داد: طبیعتا گمرک جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌تواند بدون رعایت قانون اجازه ترخیص تمام کالا را بدون پرداخت یک ریال حقوق گمرکی به یک شرکت دولتی یا خصوصی بدهد. علی‌رغم  تبصره‌های قانون گمرک، با رایزنی‌های صورت گرفته به صورت نسیه‌ای موافقت کردیم 85 تا 90 درصد از تجهیزات ترخیص شوند و تنها 15 درصد از تجهیزات به صورت ضمانت در اختیار گمرک قرار بگیرد که منجر به تشکر شهرداری تهران در این باره شد.

    جمال ارونقی بیان کرد: حال مجدد درخواست‌های  مکرری از سوی شهرداری به گمرک ایران داده می‌شود تا این 15 درصد باقی مانده  در گمرک هم بدون پرداخت حقوق گمرکی ترخیص شود، اما گمرک هم در حیطه وظایف خود نمی‌تواند این مورد را عملیاتی کند.

    وی گفت: شهرداری تهران  حتی از 60 درصد بیشتر هم تجهیزات خود را به صورت نسیه ترخیص کرده و حال باید یا با ضمانت بانکی و یا پرداخت نقدی نسبت به دریافت باقی کالا‌های خود اقدام کند.

    معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: در پایان سال گذشته تجهیزات جدید مترو که مربوط به خط 6 مترو تهران بود، وارد گمرک ایران شد. طبق بررسی‌های گمرک ایران این تجهیزات دچار تغییر ردیف تعرفه شدند، زیرا ثبت سفارش به صورت صحیح انجام نشده بود.

    وی افزود:  مطابق قانون تغییر ردیف تعرفه بررسی و تغییر ثبت سفارش می‌شود، از شهرداری خواستیم تا ثبت سفارش را مجدد انجام دهند. البته در ماه اخیر رئیس جمهور برای کاهش رسوب کالا‌ها در گمرک مسئولیت بررسی ردیف تعرفه‌ها و تغییر ثبت سفارش‌ها را به گمرک واگذار کرد، اما در آن برهه که تجهیزات خط 6 مترو به این موضوع دچار شده بود هنوز دستور رئیس جمهور بر این اساس صادر نشده بود و گمرک باید منتظر اظهار نظر وزارت صمت و مجوز از طریق آنها می‌بود؛ اما گمرک ایران  باز هم بنا بر اهمیت این داستان و استفاده عمومی از این تجهیزات برای جلوگیری از دپو شدن کالاها، علیرغم مخالفت وزارت صمت مبنی بر تغییر ثبت سفارش این کالا،  به دنبال رفع موانع این موضوع بود.

    جمال ارونقی بیان کرد: به شهرداری تهران هم ابلاغ کردیم که یا ثبت سفارش خود را از طریق وزارت صمت تغییر دهد یا نامه‌ای از این وزارتخانه برای ما بیاورید تا این موضوع منجر به دپوی کالا‌های این چنینی در گمرکات نشود. با مراجعه مسئولان مترو وزارت صمت هم دستور اصلاح  ثبت سفارش را صادر کرد که اصلاح یک تعرفه مستلزم هفته‌ها پیگیری بود.

    وی گفت: بازهم با توجه به اینکه خط 6 مترو تهران یک پروژه ملی است و مقرر شده بود افتتاح آن از طریق ریاست جمهوری انجام شود، گمرک با مسئولیت خود  اجازه ترخیص این کالا‌ها را داد  و خط 6 متروی تهران در موعد مقرر افتتاح شد.

    معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تصریح کرد: حال تنها 15 درصد از تجهیزات مترو  بدون تودیع کوچکترین حقوق ورودی گمرکی در گمرکات مانده است، یعنی مسئولان مترو برای ترخیص این 15 درصد نه ضمانت نامه بانکی  و نه پرداخت نقدی حق گمرکی  داشتند. گمرک هم نمی‌تواند اجازه ترخیص  مابقی کالا‌ها را بدهد، زیرا غیر قانونی است.
    25 فقره تعهد انجام نشده شرکت راه آهن شهری تهران و حومه
    وی در ادامه به چند قلم بی تعهدی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اشاره کرده و گفت: در حال حاضر این سازمان 25 فقره تعهد انجام نشده از سال‌ها قبل در گمرک ایران دارد، همچنین  شرکت زیر مجموعه این نهاد به نام شرکت سرمایه گذاری میلاد شهر هم سه فقره تعهد انجام نشده در گمرک ایران دارد، یعنی قرار بود حقوق گمرکی خود را در موعد مقرر به حساب گمرک و دولت واریز کنند تا به خزانه کشور واریز شود، اما علی‌رغم پیگیری‌ها مکرر، این امر اتفاق نیفتاده است.

    جمال ارونقی در پایان گفت: عدم انجام تعهدات یک شرکت منجر می‌شود تا  گمرک هم دیگر نتواند با درخواست‌ها برای کمک رسانی بیشتر همراهی کند، گمرک تاکنون بدون ادله و دلایل رسمی جلوی ورود هیچ کالایی را به کشور نگرفته است.

    گفته‌ها و شنیده‌ها از تجهیزاتی که شورای شهر تهران ادعای دپو شدن آن را در گمرک ایران می‌کند، حاکی از آن است که این 15 درصد از تجهیزات در گمرک حضور دارند، اما دلیل آن خاک خوردن بی مورد و خصومت سازمانی نیست، بلکه گمرک مدعی است که شهرداری و شورای شهر باید برای ترخیص این اقلام حقوق گمرکی خود را مانند سایر دستگاه‌ها و واردکنندکان کشور برای تحقق عدالت اجتماعی پرداخت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار