مدیران خودروعصر اعتبار

رکود، صنعتی‌سازی مسکن را متوقف کرد

عصر ساختمان:معاون وزیر راه و شهرسازی از توقف سهم صنعتی‌سازی ساختمان به دلیل رکود بازار مسکن خبر داد و گفت: همچنان با همان میزان ۵ درصد ساخت و ساز به این شیوه انجام می‌شود زیرا شرایط سال‌های اخیر بازار مسکن به گونه‌یی بوده که امکان افزایش این سهم وجود نداشته است.

رکود، صنعتی‌سازی مسکن را متوقف کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تعادل ، محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار درباره سهم صنعتی‌سازی ساختمان در میزان ساخت‌و‌سازهای کشور همچنین تحقق برنامه مرکز برای افزایش سهم صنعتی‌سازی ساختمان به 10درصد گفت: اگرچه براساس برنامه قرار بود که ساخت‌وساز به شیوه صنعتی‌سازی افزایش یافته و از 5 درصد به 10درصد برسد اما به علت رکود بازار مسکن چنین رقمی محقق نشد.

    شکرچی‌زاده افزود: به نظر نمی‌رسد که در دو سال گذشته تغییری در سهم صنعتی‌سازی در ساخت‌وساز صورت گرفته باشد و همچنان با همان میزان 5 درصد ساخت‌وساز به این شیوه انجام می‌شود زیرا شرایط سال‌های اخیر بازار مسکن به گونه‌یی بوده که امکان افزایش این سهم وجود نداشته است.

    وی ادامه داد: در دو سال گذشته برای بهره‌گیری از روش صنعتی‌سازی، جلسات بسیاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار شده که نتایج خوبی را در فعالیت‌های زیربنایی به همراه داشته است و انتظار می‌رود که پس از رونق بازار مسکن از این تحقیقات و رایزنی‌ها در افزایش سهم صنعتی‌سازی استفاده شود.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به امضای تفاهمنامه میان ایران و آلمان برای تبادل تجربیات درباره بهره‌گیری از شیوه صنعتی‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، دو منطقه هشتگرد و اصفهان به عنوان مناطقی برای ساخت‌وساز واحدهای صنعتی مطابق با محیط زیست انتخاب شده‌اند.

    شکرچی‌زاده گفت: همچنین برنامه‌هایی برای استفاده از دانش آلمانی‌ها برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های ساخته شده نیز در نظر گرفته شده است که جزییات این همکاری در خرداد ماه و در جلسه مشترک میان مسوولان ایرانی و آلمانی مشخص می‌شود البته قرار است که دو منطقه در کشور برای اجرای پایلوت این تفاهمنامه مشخص شود.

    وی گفت: یکی از پروژه‌های مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، مدیریت روسازی نام دارد که سال گذشته با همکاری سازمان راهداری شروع شده است.به گفته شکرچی‌زاده رویه‌های بتنی از لحاظ عمر و استحکام نسبت به آسفالت برتری‌هایی دارد ضمن اینکه اجرای این پروژه باعث می‌شود برنامه‌ریزی رویه‌ها با اصول مدیریتی و با هزینه کمتر و راندمان بیشتری انجام شود.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشرفت فیزیکی پروژه مدیریت روسازی را حدود 60 درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال این پروژه را در اختیار سازمان راهداری قرار دهیم.شکرچی‌زاده بررسی تحقیقات رویه‌سازی بتنی جاده‌های کشور همچنین باند 29 راست فرودگاه مهرآباد را مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز در سال 94 دانست و افزود: ایران چهارمین تولیدکننده سیمان در دنیاست که با توجه به رکود صنعت ساختمان و توقف پروژه‌های سدسازی در داخل سالانه 10میلیون تن مازاد تولید داریم به همین دلیل سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی با توجه به توقف صادرات، مصرف این ظرفیت بالای تولید سیمان در داخل کشور بود که رویه‌سازی بتنی جاده‌های کشور در دستور کار قرار گرفت. وی اظهار کرد: مدیریت روسازی در همه کشورها ایجاد شده و مدیران وقت وزارت راه و ترابری در 15سال قبل تصمیم گرفتند که آن را در کشورمان نیز پیاده‌سازی کنند که تا سال گذشته این تصمیم اجرایی نشده بود و درحال حاضر نیز جز در 7 استان در سایر استان‌ها اجرایی نشده است.

      ایمنی در برابر آتش‌سوزی
    در این نشست، رییس بخش پژوهش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در راستای اعلام خبر پایان تدوین پیش‌نویش ویرایش جدید مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان از سوی رییس مرکز تحقیقات گفت: بخشی از مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مربوط به حوزه آتش و ایمنی ساختمان‌هاست که پیش‌نویس آن تهیه شده و در سایت وزارت راه و شهرسازی برای دریافت نظرها و پیشنهادهای کارشناسان حوزه ساخت‌وساز منتشر می‌شود ضمن اینکه مقررات لازم برای ساختمان‌های بلند و عمیق نیز در این پیش‌نویس گنجانده شده است.

    سعید بختیاری افزود: پس از دریافت نظرات؛ متن نهایی برای تصویب در شورای مقررات ملی ساختمان ارسال شده و پس از تصویب نهایی از سوی وزیر راه و شهرسازی در شهریور سال جاری برای اجرا در پروژه‌های ساختمانی ابلاغ می‌شود.

    وی همچنین ادامه داد: مصالح ساختمانی مدرن که به سمت سبک‌سازی پیش رفته است در برابر آتش مقاوم و ایمن نیستند به همین دلیل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسای دستورالعمل‌های مرتبط با ایمن‌سازی ساختمان در برابر آتش را تهیه کرده و در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان گنجانده است.

    بختیاری گفت: ایران زلزله‌خیز است بنابراین ایمنی در برابر آتش امری مهم است زیرا در شهرهای بزرگ گاهی آتش‌سوزی پس از زلزله خسارات بیشتری دارد و توسعه شهرها، صنایع و فناوری جدید به معنای افزایش پتانسیل و خطر آتش‌سوزی است.

      ایمنی حمل و نقل جاده‌ای
    معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست به موضوع تهیه و تدوین استانداردها، ضوابط و دستورالعمل‌های حوزه راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: طبق موافقتنامه با معاونت فنی سازمان برنامه‌ریزی، تعیین مقررات 23 گانه ساختمان در حوزه وظایف مرکز تحقیقات است که در سال گذشته نیز جلسات کمیته کارشناسی آن تشکیل شد. محمود صفارزاده افزود: تاکنون17مورد ‌آیین‌نامه نوشتیم که از سوی معاونت برنامه‌ریزی ابلاغ شده است. وی با اشاره به اینکه در شمال کشور توسعه به سمت دریا و شهرهای ساحلی شکل گرفته است، گفت: در جنوب کشور نیز حدود 5300کیلومتر مرز آبی داریم که باید از نظر تجهیزات و جمعیت انسانی توسعه یابد.

    معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده که سواحل جنوب و مکران از نظر جمعیتی و تجهیزات توسعه‌یی رشد کند بنابراین با ایجاد مشوق‌ برنامه‌هایی برای جذب جمعیت به سمت دریای جنوب داریم.

    وی همچنین به آمار بالای سوانح رانندگی در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی کشورها را مجبور کرده است که برای سوانح رانندگی Action plan(برنامه عملیاتی) تدوین کنند که راهکار اجرایی برای کاهش سوانح جاده‌یی است و تا چند ماه آینده این برنامه تکمیل و از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

    صفارزاده اظهار کرد: شهرهای جوان و شهرهای هوشمند در دنیا کانون توجه است که باید ضوابط و ویژگی‌های خاص برای این شهرها دنبال شود و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این راستا موضوع فرهنگسازی رانندگی را در این شهرها دنبال می‌کند که به عنوان پایلوت در هشتگرد دنبال می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو