مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان تهران مطرح کرد:

مجلس نظارتی بر ساخت وسازها ندارد

کاهش ۷سال ازعمر ساختمان در ایران

عصر ساختمان- رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران گفت: علی رغم اینکه بعد نظارت بر اجرای قوانین جزء وظایف مجلس است، اما نظارت بر ساخت و ساز کاملا رها شده است.

مجلس نظارتی بر ساخت وسازها ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، احمد خرم در حاشیه همایش مهندسی عمران و مدیریت شهری با بیان اینکه در چنین همایش هایی باید پژوهش های کاربردی مهندسی عمران و مسائل مربوط به حوزه ساخت و ساز مطرح شود، گفت: برگزاری این همایش ها نماد ارتباط میان پژوهش و صنف ساخت و ساز است. این در حالی است که 40 سال در همه جا شعار ارتباط صنعت، خدمات و کشاورزی داده می شود اما هیچ اتفاقی کاربردی دراین خصوص رخ نداده است.
    وی با بیان اینکه در صنف ساخت و ساز، مهندسی عمران و شهری نیز این کمبود و عدم ارتباط میان دانشگاه و صنف وجود دارد، افزود: بیست و چهار سال پیش مقررات ملی ساختمان تدوین و ابلاغ شد ولی متأسفانه به دلیل عدم همکاری و ارتباط میان دانشگاه، تشکل های صنفی و دستگاه های اجرایی می بینیم که امکانات زیست محیطی فضای فرهنگی و بافت تاریخی شهرها که می توانست به مکان های توریستی تبدیل شوند، از بین رفته است.
    وزیر اسبق راه و ترابری با انتقاد از عدم به کارگیری بخش خصوصی در پروژه های عمرانی دستگاه های دولتی ادامه داد: در همه جای دنیا مراکز پژوهشی و دانشگاه ها مسئول نظارت و بازرسی عملیات های ساخت و ساز و کنترل اقدامات بخش خصوصی به شمار می روند. اما در ایران دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هیچ گونه مأموریتی در این خصوص ندارند.
    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، دانشگاه ها نظارت تصادفی بر فعالیت های بخش خصوصی اعمال می کنند که در بهبود و ارتقای ساخت و ساز بسیار مفید است. این مراکز آموزشی و پژوهشی در این گونه کشورها بر ناظر مقیم نظارت دارند.
    خرم با بیان اینکه پروژه هایی که در اروپا و امریکا اجرا می شود، به طور اتفاقی از هر چند پروژه یکی را انتخاب و بازرسی می کنند تا تخلف نشده باشد، یادآور شد: در صورتی که بازرسان این گونه مراکز آموزشی و پژوهشی تخلفی مشاهده کنند، علاوه بر اینکه پروژه مورد نظر از آنها پس گرفته می شود، تا مدت زیادی پروژه های دیگری به آنها داده نخواهد شد و مجوزهای آنها لغو و به اشد مجازات محکوم می شوند.
    وی تصریح کرد: اما در کشور ما به طور کامل از نظارت تصادفی و عالیه غفلت شده است. این در حالی است که در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نظارت تصادفی دیده ولی رها شده است.
    خرم خاطرنشان کرد: در طول 40 سال گذشته یک سر سوزن در راستای قوانین و مقررات از سوی مجلس اعمال نظارت نشده است. اگر قانونگذاری در کنارش نظارت نباشد قانون زیر پا گذاشته می شود. مجلس در اجرای بعد نظارت خود باید از بخش خصوصی و دانشگاه ها استفاده کند.
    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران تأکید کرد: 45 سال پیش میانگین عمر ساختمان ها در ایران 30 سال بود همچنین میانگین عمر ساختمان ها در امریکا نیز همین رقم (30 سال) بود اما امروزه در ایران این شاخص به 23 تا 25 سال کاهش یافته ولی میانگین عمر ساختمان های آمریکا به 120 سال افزایش یافته است.
    وی اظهار داشت: آیا فاجعه از این بزرگتر در تحقیر منابع عمومی و ملی قابل تصور است اگر مقررات و قوانین ساخت و ساز رعایت می شد شاهد یک صدم تلفات در چند زلزله بزرگ کشور در سالهای گذشته بودیم.
    خرم درباره وضعیت بازار مسکن تصریح کرد: دوماه شاهد افزایش 10 درصدی قیمت مسکن و افزایش میزان معاملات بودیم اما باز هم دو ماه است که با رکود در بازار مواجه هستیم. نقدینگی کشور 1400 هزار میلیارد تومان است. این نقدینگی را تا زمانی که 30 هزار میلیارد تومان در بخش مسکن واردنکنیم نمی توان تکان داد و این پول راکد مانده است.
    این فعال صنفی بخش ساخت و ساز مسکن خاطرنشان کرد: برای به جریان انداختن این نقدینگی دولت باید تسهیلات بیشتری با نرخ سود پائین به انبوه سازان پرداخت کند.در حال حاضر نرخ وام مسکن و ساخت و ساز در دنیا فقط کمتر از سه درصد برای ساخت و دو درصد برای خرید است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی