مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناسان صنعت ساختمان تاکید کردند

لزوم تهیه طرح جامع صنعتی‌سازی مسکن

عصر ساختمان- دولت در حالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن مصمم است نسبت به تولید چهار میلیون واحد مسکونی اقدام کند که بنا به گفته برخی کارشناسان، تنها راه تحقق این هدف تولید مسکن به شیوه صنعتی‌سازی است؛ صنعتی سازی سبک سازی، ارزان‌سازی و انبوه‌سازی مسکن را به دنبال دارد و البته تهیه نقشه راه صنعتی‌سازی نیز پیش شرط اجرای صنعتی سازی در ساخت وسازها است.

لزوم تهیه طرح جامع صنعتی‌سازی مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ارتقای تکنولوژی ساخت در کشور نیازمند برنامه‌های راهبردی است که در این خصوص کارشناسان معتقدند لازم است تا طرح جامعه توسعه صنعتی ساخت و ساز تهیه شود. از آنجا که در حال حاضر طرح جهش تولید به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای تولید صنعتی مسکن در دست اقدام است. برنامه‌ریزی برای  بهره گیری از این ظرفیت فوق العاده باید مد نظر قرار بگیرد.

    کتابچه صنعتی‌سازی تهیه می‌شود

    جعفر قرائتی ستوده - فعال صنعت ساختمان می‌گوید: با توجه به اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن هم‌اکنون در دست اقدام است باید از ظرفیت این طرح عظیم در جهت توسعه صنعتی ساخت وساز بهره گیری شود.

    وی افزود: توسعه صنعتی سازی مقوله ای گسترده و و میان بخشی است لذا تحقق این مهم نیازمند همکاری و هماهنگی بین ارگانهای مختلف است.

    قرائتی با بیان اینکه تدوین طرح جامع صنعتی دراولویت کاری فعالان صنعت ساختمان قرار دارد گفت: تهیه این طرح کلید ورود به توسعه صنعتی ساخت وساز محسوب می‌شود. همکاری و هماهنگی در سطح ملی بین بخش ساخت وساز، بخش صنعت، نظام آموزشی به ویژه نظام دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، سازمانهای نظام مهندسی، تشکلهای مهندسی مرتبط، به علاوه تدوین قوانین وضوابط، ساماندهی زیرساختها پیش زمینه تحقق صنعتی سازی است.

    نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در جریان یک نشست هم‌اندیشی تاکید کرد: اگر می خواهیم ساخت و ساز صنعتی رواج پیدا کند، باید وارد اجرا شویم و در این عرصه ضوابط تهیه کنیم، در همین راستا کتابچه ضابطه الگوی پروژه‌های صنعتی سازی تا آخر سال تدوین شود.

    دولت پشت لغت صنعتی‌سازی ایستاده است

    در ادامه این نشست، عبدالرضا فرید نائینی - فعال صنعت ساختمان گفت: ما با چالشهای بی‌شماری در حوزه مسکن مواجه هستیم و سهم پروژه‌های عمرانی که در اختیار دولت است به دلیل کاهش منابع محدود شده است، درچنین شرایطی بسیاری از حرفه مندان یا از فعالیت‌های عمرانی کنار رفته‌اند و یا اینکه فعالیت خود را محدود کرده‌اند.

    وی اظهار کرد: با توجه به کاهش درآمدهای دولت وکسری بودجه، دولت اجرای پروژه های مسکونی را روی میز گذاشته است چرا که تامین تسهیلات مسکن به عهده مردم است و پرداخت تسهیلات مسکن به سیستم بانکی نیز باید از طریق مردم صورت گیرد و دولت در این زمینه فقط باید نسبت به سرمایه گذاری در زیرساختها اقدام کند.

    نائینی با یادآوری این موضوع که با توجه به ساز و کار مذکور، دولت به سمت اجرای پروژه های مسکونی در تیراژ بالا روی آورده است تاکید کرد: انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند بسیار موثر واقع شود؛ چرا که دولت از صنعتی سازی حمایت می‌کند و این آگاهی در بدنه دولت بوجود آمده است و دولت پشت لغت صنعتی سازی ایستاده است.

    وی یادآور شد: ما برنامه توسعه صنعتی نداریم. بنابراین نقش تشکل‌ها برای نهادینه کردن این امر بسیار مهم است که با آگاهی‌سازی بین دولت و جامعه مهندسی زمینه تحقق صنعتی‌سازی ساخت مسکن فراهم شود و با استفاده  از ظرفیتهای بالقوه نسبت به تدوین ضوابط اقدام کنیم.

    اعلام آمادگی برای تهیه طرح جامع مسکن

    همچنین احمد خرم - رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز گفت: هشت سال پیش ما به وزارتخانه راه وشهرسازی مراجعه کردیم و داوطلب شدیم که به عنوان عامل چهارم نسبت به تهیه طرح جامعه مسکن با استفاده از بهره گیری از تجربه مشاور و کارشناسان خارجی اقدام کنیم.

    خرم افزود: براساس تحقیقات بانک جهانی  که نتایج آن پنج سال پیش اعلام شده، کشورهایی که مطابق سند توسعه حرکت نمی‌کنند و از مشاوران ذی‌صلاح طرح بهره نمی‌گیرند، برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای‌شان 2.5 برابر بیشتر از کسانی که طرح توسعه‌ای دارند باید هزینه صرف کنند که این امر سبب اتلاف منابع و کاهش بهره وری می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی