مدیران خودروعصر اعتبار

چرا بازار مسکن ترکیه برای عرب‌ها جذابیت دارد؟

عصر ساختمان- با کاهش ارزش لیر ترکیه طی ماه‌های گذشته، سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از کشورهایی چون عربستان سعودی، عراق، اردن و تونس در بخش املاک و مستغلات ترکیه افزایش قابل توجهی یافته است.

چرا بازار مسکن ترکیه برای عرب‌ها جذابیت دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تجارت نیوز ،کاهش ارزش لیر طی ماه‌های گذشته موجب شده، سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه از کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه داشته باشند.

     به دنبال تنش‌ها میان ترکیه و ایالات متحده، لیر این کشور حدود 40 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. این مساله موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص از کشورهایی چون عربستان سعودی، اردن، عراق و تونس به دنبال خرید ملک در ترکیه باشند.

    در پنج سال گذشته، سرمایه‌گذاران از کشورهای خلیج‌فارس، کمک قابل توجهی به رونق بخش املاک و مستغلات این کشور کرده‌اند. ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان دارای فرهنگی است که این کشور را به شدت برایشان جذاب‌تر کرده است.

    اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تضعیف لیر و بحران ارزی در ترکیه، سرمایه‌گذاری در این کشور برای شهروندان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جذابیت دارد؟ پاسخ واضح است: برای 90 درصد از این شهروندان خارجی، سرمایه‌گذاری در درجه دوم اهمیت قرار دارد. ترکیه کشوری پایدار به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است و آنچه برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد، سبک زندگی در این کشور است.

    به گزارش عرب‌نیوز، تحلیل‌گران بر این باورند که اگر با متوقف شدن نوسانات لیر و کاهش ریسک، خرید املاک و مستغلات از سوی خارجی‌ها دو برابر افزایش خواهد یافت.

    با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر روابط میان ایالات متحده و آنکارا تیره‌تر و بحران ارزی تشدید شود، تغییری در این روند پیش نخواهد آمد. چرا که ترکیه در سال‌های اخیر با بحران‌های سیاسی، اقتصادی و مالی بسیاری مواجه بوده، اما علاقه‌ خارجی‌ها برای خرید ملک در این کشور تغییری نکرده است.

    بر اساس اداره آمار ترکیه، در ماه‌های ژانویه تا مارس 2017 حدود 4316 واحد ملک در استانبول به فروش رسید. این رقم در مدت مشابه در سال 2018 به 5367 واحد افزایش یافت.

    کارشناسان معتقدند به رغم نگرانی‌های دولت، گردشگریِ پررونق ترکیه تاثیر بسزایی در افزایش فروش ملک در این کشور داشته است.

    گزارش‌های منتشرشده از سوی وزارت گردشگری‌ ترکیه نشان می‌دهد که در پنج اول اول سال 2018 نزدیک به 11٫5 میلیون گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است.

    به طور کلی خرید املاک و مستغلات از سوی خارجی‌ها در ترکیه در سال 2017 با افزایشی 22 درصدی مواجه بوده است.

    با این حال تمامی کارشناسان هم‌عقیده نیستند. به عنوان مثال، گاردین در ماه آگوست در گزارشی هشدار داد که رونق ساخت‌وساز ترکیه بر پایه وام‌های ارزان خارجی است و این در حالی است که بسیاری از مصالح ساختمانی به دلار خریداری می‌شود. سقوط بیش از حد لیر می‌تواند منجر به ورشکستگی این صنعت در ترکیه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار