مدیران خودروعصر اعتبار

طرح‌های عمرانی که ۲۰ سال است تکمیل نشده!

عصر ساختمان- رضایی کوچی از سابقه ۲۰ ساله برخی از طرح‌های نیمه تمام در کشور خبر داد.

طرح‌های عمرانی که ۲۰ سال است تکمیل نشده!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری مبنی بر واگذاری "مجانی" برخی از طرح‌های عمرانی نیمه تمام اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در مجلس به طور مداوم بررسی می‌شود واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی است.

    وی افزود:در حال حاضر شاهد وجود 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور هستیم که در طول سال‌های متوالی به تعداد آنها هم اضافه خواهد شد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وجود پروژه های ناقص  با طول عمر بالا، گفت: متاسفانه برخی از این پروژه‌های نیمه تمام  با طول عمری معادل 20 الی 25 سال هنوز تکمیل نشده اند.

    وی اضافه کرد: فقدان برنامه ریزی صحیح، منجر به رکود  طرح‌های نیمه تمام در بخش های مختلف دولتی شده است که روز به روز نیز بر هزینه استهلاک آن‌ها افزوده می شود.

    رضایی کوچی خاطر نشان کرد: این اتفاق در نهایت نارضایتی جمعی را به دنبال خواهد داشت، در صورتی که ما در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه هر سال، واگذاری‌ها را در چارچوب‌های قانونی به دولت تکلیف کرده ایم.

    وی اضافه کرد: حتی برای شفاف سازی در واگذاری ها، از دولت خواستار تهیه  سامانه‌ای برای دریافت اطلاعات طرح‌های نیمه تمام و نمایش تمام مشخصات آن ها برای معرفی به عموم، شده ایم اما هنوز خبری از این سامانه نیست.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از روند ایجاد بازار رقابتی برای بخش خصوصی، تصریح کرد: زمانی که فعال بخش خصوصی هیچ فاکتوری برای توجه به این طرح‌ها مشاهده نمی‌کند، قطعا ریسک حضور در این طرح‌ها را نمی‌پذیرد. درنتیجه ما عملا بازار رقابت را برای مخاطبانمان سرد و بی روح کرده ایم.

    وی افزود: وزرای ما اراده‌ای برای فعالیت در این زمینه ندارند و تصورشان بر این است که با دخالت در واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی، از اختیاراتشان کاسته خواهد شد.

    رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که منظور از واگذاری‌های رایگان چیست؟ گفت: به طور مثال در برخی از شهرستان ها، بیمارستان‌هایی که 20 سال از زمان افتتاح آن‌ها گذشته و تنها 10 درصد پیشرفت ساختمانی و عمرانی  داشته اند جزو طرح های نیمه تمامی است که در صف واگذاری های رایگان قرار گرفته است.معتقدم واگذاری چنین طرح‌هایی به صورت رایگان، موجب جلب رضایت عموم و سوددهی به بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

    وی افزود:البته دراین بین طرح هایی نیز مشاهده می شود که برای هیچ کدام از بخش های دولتی و خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و عملا افتتاح آن ها کاری صحیح نبوده است.


    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در بودجه دولت، تنها 40 هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها در نظر گرفته ایم . اگر چشممان برای تکمیل این طرح ها تنها به دولت باشد باید 12 سال دیگر صبر کنیم.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: برای خروج از این مخمصه، باید شرایط حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها فراهم شود. معتقدم 30 الی 50 درصد از این طرح‌ها قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند اما در اصل تمام این برنامه‌ها به اجرایی شدن از سوی دولت بستگی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار