مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای طرح هادی، مهاجرت معکوس روستایی را به دنبال دارد

عصر ساختمان- به گفته مسئولان، با اجرای طرح‌های هادی، توسعه و الحاق اراضی در روستا‌ها به شدت شاهد کاهش رفت و آمد روستاییان به شهر‌ها و افزایش مهاجرت معکوس به این مناطق خواهیم بود.

اجرای طرح هادی، مهاجرت معکوس روستایی را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اجرای طرح هادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که نقش موثری در مهاجرت معکوس روستاییان دارد و اجرای این طرح زمینه‌ساز توسعه و رونق روستا‌ها در کشور می‌شود.

    طرح هادی؛ طرحی که برای ساماندهی، نظم بخشیدن و اصلاح بافت روستا یا شهر در دوازدهم دی سال 1378 توسط دولت تصویب شد تا میزان گسترش اراضی موجود منطقه برای کاربری‌های تجاری، مسکونی، صنعتی، زراعی و… مطابق با چارچوب را مشخص کند. در واقع این طرح نقشه راهی است برای آبادانی و توسعه شهر یا روستا که به واسطه کارشناسان بنیاد مسکن تهیه و تنظیم شده است.

    با اجرای طرح هادی در برخی از روستا‌ها میزان ساخت وساز‌ها افزایش یافته و همین امر به دلیل کاهش تخصیص اراضی باعث شده که واحد‌های مسکونی که پیش از این در روستا‌ها به شکل حیاط دار و ویلایی ساخته می‌شدند در حال حاضر به واحد‌های آپارتمانی با تراکم بالا و متراژ‌های پایین تبدیل شوند که این امر باعث ناراحتی بسیاری از اهالی روستا‌ها شده است، کمبود زمین قابل ساخت یک چالش در روستا‌ها است که اثر گذاری مستقیم در این بخش می‌گذارد، اما اگر با اصلاح و بازنگری طرح‌های هادی بتوان میزان تخصیص اراضی را افزایش داد، مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌ها چندین برابر می‌شود.

    روند بازنگری طرح هادی شتاب گرفته است

    در همین رابطه مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: در دهه گذشته، بازنگری طرح‌های هادی به کندی پیش می‌رفت، اما از سال گذشته روند بازنگری این طرح ها، شتاب بیشتری گرفته است.

    معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن افزود: در کشور 4 هزار روستا وجود دارد و سالانه باید 10 درصد طرح‌های هادی تهیه شده، بازنگری شود. یعنی باید طرح هادی حدود 4 هزار روستا در هر سال بازنگری شود همچنین برای توسعه اقتصادی روستا‌ها طرح منظومه روستایی هم در دستور کار است.

    او اظهار کرد: برخلاف طرح‌های هادی که طرح‌های توسعه‌ای نقطه‌ای هستند، در طرح منظومه روستایی مجموعه‌ای از روستا‌های یک منطقه بررسی و تاثیر آن‌ها بر یکدیگر به صورت یک منظومه در نظر گرفته می‌شود.

    جودی بیان کرد: با اجرای طرح‌های هادی، توسعه و الحاق اراضی در روستا‌ها به شدت شاهد کاهش رفت و آمد روستاییان به شهر‌ها و افزایش مهاجرت معکوس به این مناطق خواهیم بود.

    همزمان با کاهش میزان اراضی در روستا‌ها به دلیل اجرای طرح هادی اصلاح وبازنگری طرح هادی روستایی در دستور کار قرار گرفت که در مصوبه جلسه شورای عالی مسکن در تیر ماه تصویب شد که همین امر خود باعث شد که با الحاقات اراضی در روستا‌ها زمینه برای اجرای توسعه روستا‌ها و افزایش مهاجرت معکوس به روستا‌ها در دستور کار قرار گیرد.

    گفتنی است در حال حاضر اجرای این طرح در روستا‌های استان خراسان جنوبی و قم در دستور کار قرار گرفته است ومقرر شده است که تا پایان سال 500 هزار قطعه زمین تحویل متقاضیان طرح مسکن اختصاص یابد که در این زمینه مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی هم اعلام کرده است که اجرای این طرح خود نقش بسیار موثری در توسعه روستا‌ها و بهبود وضعیت مسکن در این مناطق دارد.

    در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح هادی در روستا‌ها علی خوینی مدیرکل دفتر فنی وتهیه طرح بنیاد مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: 100 درصد طرح‌های هادی برای روستا‌های بالای 20 هزار خانوار که دارای 30 هزار 465 خانوار است تهیه شده و در 62 درصد این روستا‌ها اجرای طرح هادی یک بار اجرا شده و برای اصلاح مسیر، جوی و معابر یک بار دیگر هم باید اجرا شود.

    او می‌گوید: برنامه بنیاد مسکن امسال اجرا و بازنگری طرح هادی برای 4 هزار روستا‌ها است که تاپایان سال بازنگری آن‌ها اجرا می‌شود و 930 روستا‌ها هم مجدد به طرح‌های هادی اضافه می‌شود.


    براساس این گزارش با اجرای طرح هادی بسیاری از روستاییان که به دلیل عدم داشتن اراضی و همچنین نبود وضعیت مناسب در معابر ناگزیر به شهر‌ها مهاجرت کرده بودند، اما در حال حاضر با تخصیص اراضی و همچنین ایجاد فضای مناسب در روستا‌ها شاهد مهاجرت بسیار زیاد شهرنشینان به روستا‌ها هستیم

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی