مدیران خودروعصر اعتبار

معاون استاندار مرکزی عنوان کرد:

روستاهای نزدیک به شهرهای بزرگ در معرض تهدید تبدیل به سکونتگاه غیررسمی

عصر ساختمان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به حاشیه‌نشینی در اراک و ساوه گفت: روستاهای نزدیک به شهرهای بزرگ در معرض تهدید تبدیل به سکونتگاه غیررسمی قرار دارند.

روستاهای نزدیک به شهرهای بزرگ در معرض تهدید تبدیل به سکونتگاه غیررسمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی‌ زندیه‌وکیلی با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان مرکزی، حاشیه نشینی را یک معضل جهانی دانست و افزود: امروز بزرگترین حاشیه‌نشینی‌ها در شهرهای بزرگ آمریکا و برزیل و ... اتفاق افتاده است و دلیل این امر به روش زندگی شهری و اختلاف با زندگی دیگر نقاط، توزیع نامناسب درآمد و مسائل اقتصادی باز می گردد.

    وی با اشاره به وجود سکونتگاه‌های غیررسمی در 2 شهرستان استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی در شهرستان‌های ساوه و اراک با معضل حاشیه‌نشینی روبروست که این سکونتگاه‌ها در اراک به 2 نقطه(کوی امام علی(ع) و کوی سجادیه) و در ساوه به 16 نقطه رسیده است.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه رشد و توسعه سال‌هاست که در این نقاط متوقف شده است، گفت: به منظور جلوگیری از توسعه فیزیکی این مناطق شهرداری‌ها دست به اقدامات و ایجاد موانع زده‌اند، بخشی از این موانع مانند کوه به صورت طبیعی وجود داشته و بخشی از نقاط نیز با اقداماتی تحت کنترل درآمده است.

    وی یکی از عوامل موثر در جلوگیری از توسعه فیزیکی این سکونتگاه‌های غیررسمی را وضعیت اجتماعی و اقتصادی و توجه به روستاها و روستاییان دانست و افزود: شرایط در اراک تحت کنترل است، اما در ساوه بواسطه اشتغال موجود در منطقه و مهاجرت‌ها هنوز شاهد توسعه حاشیه‌نشینی هستیم که اولویت کار بر توقف کامل حاشیه‌نشینی متمرکز شده است.

    زندیه‌وکیلی اولین و مهمترین گام در کنترل وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی را جلوگیری از رشد این مناطق دانست و گفت: حوزه عمرانی شهر و استان نسبت به این معضل بی تفاوت نبوده است و رسیدگی به وضعیت این مناطق، جلوگیری از توسعه بیشتر و توجه به معضلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و ... را در ستاد بازآفرینی شهری با جدیت دنبال می‌کند.

    وی اقدامات در نظر گرفته شده در ستاد بازآفرینی را مربوط به موضوعات مختلف دانست که آخرین اقدام انجام مناقصه اجرای اورژانس اجتماعی در منطقه کوی امام علی(ع)اراک(منطقه فوتبال) است و گفت: توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی را در این نقاط دنبال می‌کنیم. رسیدگی به وضعیت بهداشتی این مناطق بسیار مهم است، در سال‌های اخیر وضعیت توسعه سیستم فاضلاب شهری در این مناطق مورد توجه قرار گرفت و شرکت آب و فاضلاب شبکه فاضلاب را اجرایی کرد که وضعیت موجود را بهبود بخشید، در کنار این اقدام بسیار مهم و موثر بحث توانمندسازی منطقه نیز مدنظر است.

    معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: مناطق حاشیه‌نشین از نظر کالبدی و به لحاظ تامین سرانه‌ها مانند سرانه فضای آموزشی، فضای سبز و ... با کمبودهایی مواجه هستند که به منظور رفع این کاستی‌ها پروژه تعریف شده است، البته این معضلات در کوی امام علی(ع) نسبت به کوی سجادیه اراک کمتر است. به همین دلیل برای بهبود وضعیت در کوی سجادیه پروژه‌های تهاجمی تعریف شده است که کار اسکان غیرقانونی را کاملا متوقف کرده و تلاش بر این است که خانه‌های موجود به تعداد 170 واحد را خریداری کنیم و آپارتمان‌سازی انجام شود.

    وی با اشاره به دریافت مجوز لازم جهت اجرای پروژه آپارتمان‌سازی در سکونتگاه‌های غیررسمی از وزیر راه اضافه کرد: قطعا در اجرای این پروژه باید مباحث اجتماعی و موافقت شهروندان را نیز مدنظر داشت چراکه ممکن است حاضر به تبدیل شدن واحد مستقل دارای حیاط حتی با کمترین متراژ به آپارتمان نباشند.

    زندیه‌وکیلی در خصوص روستاهای اطراف شهرها که محل‌های مستعدی برای توسعه سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند، بیان کرد: روستاهای نزدیک به شهرهای بزرگ در معرض تهدید تبدیل به سکونتگاه غیررسمی قرار دارند.

    وی با تاکید بر اینکه اگر روستاها رشد طبیعی جمعیتی خود را داشته باشند مشکلی برای صدور مجوز ساخت نیست، اما مسئله اینجاست که افرادی که امکان سکونت در شهر را ندارند به سمت روستاهای اطراف شهر نقل مکان می‌کنند و باید بنیاد مسکن در مقابل این موضوع بایستد، افزود: در حال حاضر وضعیت اراک نسبت به دیگر شهرها مانند تهران و مشهد وضعیت مناسبی است، اما باید سیاست در روستاهای نزدیک شهرها به سمت کمک به رشد طبیعی جمعیت و اهالی اصلی روستاها باشد و اگر بخواهیم سرریز جمعیت شهر را به روستاها منتقل کنیم قطعا به توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی کمک کرده‌ایم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه باید به سرریز جمعیت شهرها فکر کرد و خوشبختانه این امر در اراک با ایجاد شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: این دو شهر دارای زمین مناسب برای توسعه هستند و زیرساخت زندگی مناسب شهری را نیز تامین کرده اند.

    وی حاشیه‌نشینی را معلول مباحث اقتصادی دانست و گفت: خوشبختانه دولت با اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی جهت توسعه شغل و درآمد در روستاها پیش‌بینی لازم را برای رفع مشکلات معیشتی روستاییان و ماندگاری آنها در روستاها داشته است، که اینکار مانعی در برابر مهاجرت به شهرها و توسعه سکونتگاه های غیر رسمی است.

    وی با اشاره به وضعیت نامطلوب ساوه در بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و ضرورت تدبیر در این راستا، اظهار کرد: در حال حاضر بحث توقف توسعه این مناطق در ساوه در اولویت قرار دارد و مسئولان شهری شهرستان نیز تمرکز خود را بر توقف توسعه مصروف کرده‌اند و حتی احداث محدودیت‌های مصنوعی مانند ایجاد یک تقاطع به منظور جلوگیری از توسعه مناطق نیز در نظر گرفته شده است.

    سد مقابل توسعه باید برداشته شود/برخی رفتارها قضاوت پیش از موعد است

    زندیه‌وکیلی در ادامه به برخی انتقادات رسانه ای نسبت به وی مبنی بر دخالت در انتصاب مدیران در استان، این موارد را پیش‌داوری دانست و گفت: با وجود اینکه طی چندماهه اخیر نقدها و صبحت‌هایی مطرح شده است، اما تا این لحظه انتصابی با نظر بنده صورت نگرفته است و معنای این حرکات و رفتارها این است که عده‌ای با شوی رسانه‌ای و جنجال می‌خواهند از اتفاقاتی که وقوع آن محتمل است فارغ از درست یا نادرست بودن آن جلوگیری کنند و این رفتار تنها گویای پیش‌داوری است.

    وی تصریح کرد: انتصاب یک مدیر در استان تابع عوامل متفاوتی است و یک وزیر که باید پاسخگوی مدیران زیرمجموعه خود باشد حق بیشتری در انتصاب دارد تا یک مدیر استانی، اما تاکنون انتصاب خاصی در استان صورت نگرفته است و در ابتدای امر باید حق انتصاب و انتخاب را برای وزیر مربوطه قائل بود و در استان نیز این حق به شخص استاندار بازمی‌گردد و به من به عنوان معاون ارتباطی ندارد، البته استاندار مشورت‌پذیر است و نظرات را دریافت می‌کند و در نهایت پیشنهادات خود را به وزیر مربوطه اعلام می‌کند که حتی در اکثر مواقع ممکن است وزیر پیشنهادات را قبول نکند.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه انگیزه‌های من برای کار تنها توسعه و عمران شهری است، بیان کرد: اگر مدیری به دنبال پیشرفت و توسعه باشد دستش را می‌بوسیم، اما اگر کسی در مقابل توسعه بایستند قطعا تلاش می‌کنم که از مقابل توسعه برداشته شود چراکه خواسته ما توسعه است. امروز در هر خانه‌ای تعدادی تحصیلکرده و فارغ‌التحصیل وجود دارد که بیکارند، چه کسی می‌پذیرد که مدیری باشد که نزدیکان خود را در حد معاون منتصب کند، اما جوانان تحصیلکرده بیکار باشند؟

    وی تصریح کرد: حتما این شرایط مورد انتقاد مردم است و باید مسئولان به خواست مردم توجه کنند، مردم خواستار توسعه هستند، از فساد و رخوت بیزارند و اصل را بر کار و تلاش می‌دانند. انتصابات مسئله ای حاشیه‌ای است چراکه ما بهترین کار را از بدترین افراد می‌پذیریم، اما عملکرد بد و رفتار سدکننده توسعه را حتی از دوستان مان نمی‌پذیریم هدف ما اشغال میز و صندلی نیست بلکه همکاری جهت کاهش بار مسئولیت‌هاست، خواسته مردم انجام کارها به بهترین نحو است و اگر کسی عملکرد بدی دارد پذیرفتنی نیست که همچنان بر سر کار بماند، مگر اینکه منافعی در کار باشد.

    زندیه‌وکیلی با تاکید بر اینکه تا این لحظه هیچ انتصابی در استان با نظر من انجام نشده است و مباحثی که در این خصوص مطرح شده تنها پیش‌داوری و محکوم است چراکه هنوز انفاقی نیفتاده است، افزود: اگر انتصابی با پیشنهاد من صورت گرفت و فرد منصوب شده عملکرد مناسبی نداشت می‌توان نقد کرد، اما این رفتارها قضاوت پیش از موعد است؟

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه انتصابات در استان در حال انجام است و در این دوره بهتر است عملکرد افراد را ببینیم و سپس ارزیابی و نقد صورت گیرد، افزود: من خود نسبت به بومی‌گرایی متعصب هستم، اما خود سابقه فعالیت در یک استان دیگر را داشته‌ام و تنها تلاش خود را برای برجای گذاشتن عملکرد خوب به کار گرفتم. حتما توسعه، رفاه و خدمت‌رسانی مهم است، شرایط کنونی دوره‌ای نیست که با برخوردن به این مشکلات تعلل کنیم و به این موارد توجه داشته باشیم. مسلما کسی که مدت زیادی را در یک مجموعه حضور داشته تمام تجربه و ابتکار عمل و هنر خود را نشان داده است.

    وی با طرح این سوال که چرا باید این چسبندگی وجود داشته باشد، افزود: این امر نشانگر وجود دلایل غیرعادی و غیرمنطقی است. از طرفی اگر مدیری پس از سال‌ها مدیریت در یک سمت هنوز هنری دارد می تواند به مناصب بالاتر منتقل شود تا بیشتر شکوفا شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی