مدیران خودروعصر اعتبار

فرونشست سالانه ۱۷ سانتی متری زمین در اراک

عصر ساختمان- کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی دراراک، فرونشست سالانه ۱۷ سانتی متری در مناطق شمال این شهرستان را به همراه دارد.

فرونشست سالانه ۱۷ سانتی متری زمین در اراک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صداوسیما؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این خصوص گفت: فرونشست زمین از جمله مهمترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی کشور و این استان است و اهمیت این مهم از زلزله برای کشور و استان مرکزی بیشتر است.
    انعامی افزود: کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی در شهرستان اراک، فرونشست سالانه 17 سانتی متری در مناطق شمال شهرستان اراک را به همراه دارد.
    او ادامه داد: فرونشست زمین در شهرستان اراک از روستای هزاوه این شهرستان آغاز و شهر داود آباد، دشت میقان، فرودگاه و مناطق شمال شرقی این شهر از جمله معصومیه، کارچان، امان‌آباد و حاجی‌آباد را در برمی‌گیرد.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: مناطق هم مرز این استان با استان همدان شامل شهر‌های میلاجرد و کمیجان و شهر‌های شمالی استان از جمله زرندیه، ساوه و مامونیه نیز سالانه دارای فرونشست زمین هستند.
    انعامی افزود: برخی مناطق شهرستان شازند و شهر توره نیز به تازگی دچار فرونشست زمین شده‌اند.
    او تهدید فرونشست زمین در استان مرکزی را خیلی بیشتر از زلزله دانست و گفت: در زلزله، نگرانی در خصوص فعال شدن گسل‌های موجود در استان وجود دارد، اما فرونشست زمین هر لحظه در استان در حال رخ دادن است.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر و آبیاری غرقابی را راهکار‌های مهم جلوگیری از فرونشست زمین در استان عنوان کرد و افزود: کشت محصولات کشاورزی در استان باید به صورت آبیاری قطره‌ای و گلخانه‌ای انجام شود تا ضمن افزایش تولید، از هدررفت آب در استان جلوگیری شود.
    انعامی ادامه داد: مدیریت آب‌های زیرزمینی از دیگر راهکار‌های کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین در استان مرکزی است و نیاز است ضمن مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، از اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز جلوگیری شود.
    او گفت: متولی مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان مرکزی، اداره‌کل آب منطقه‌ای این استان است و این اداره‌کل نیز به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد و تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت مصرف آب باید توسط مسئولان عالی استان انجام شود.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: این استان در منطقه خشک و نیمه‌خشک کشور قرار دارد و عدم تصمیم‌گیری صحیح در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی فرونشست زمین و مخاطرات بعدی می‌شود.
    انعامی با یادآوری عبور راه‌آهن، خط لوله نفت و گاز سراسری از استان مرکزی و شهرستان اراک گفت: فرونشست زمین در استان و این شهرستان شکستگی لوله و مخاطراتی را در این حوزه به همراه داشته است.
    انعامی گفت: فرونشست زمین تنها مربوط به استان مرکزی نیست و به دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در کشور این حادثه در استان‌های مختلف در حال مشاهده است و در بلندمدت مشکلات و خسارت‌هایی را برای ساختمان‌ها و تاسیسات زیربنایی به همراه دارد.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: کشت محصولات گلخانه‌ای، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین، مدیریت سفره‌های زیرزمینی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از جمله مهمترین راهکار‌های جلوگیری از فرونشست زمین در استان و کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار