مدیران خودروعصر اعتبار

سازه های شیشه ایی

عصر ساختمان- شیشه از منظر مقاومت هرگز نمی تواند با مصالحی مانند فولاد برابری کند ، اما به جرات می توان گفت این متریال ساختمانی در عین شفافیت یا نیمه شفافیت به عنوان عنصری سازه ایی در معماری مورد استفاده قرار گیرد.

سازه های شیشه ایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، امروزه به کمک تکنولوژی حرارت ، گرم کردن و سرد کردن ناگهانی ، ایجاد لایه ، مسلح کردن شیشه با متریال های دیگر ، به صورت قابل توجهی بر مقاومت شیشه می افزایند . نتیجه این دسته فرآیند ها مقاومت قابل توجه شیشه به گونه ایی بالا می برد که مقاومت آن بیشتر از مقاومت آلومنیوم خواهد شد . لازم به ذکر است مقاومت آلومنیوم بیشتر از مقاومت متریال هایی نظیر بتن و چوب است. اجرای این تکنیک ها بر روی شیشه احتمال از هم گسیختگی و ترک خوردگی ناشی از شکستگی ناگهانی را کاهش می دهد. شیشه دارای ویژگی مقاومت فشاری است از همین روست که در ساخت ستون ها و دیوارهای باربر کابرد دارد.
    شیشه در آزمایش ها و موارد اجرایی نشان داده است در برابر کمانش که از ملاحظات اصلی در مورد عناصر فشاری است مقاومت دارد اما توجه به مصالح ایمنی به جهت شکنندگی ذاتی شیشه نیاز است. ستون های شیشه ایی نیاز به مقاطع مربعی شکل ندارند ، با توجه به مقاطع استاندارد تولید شده به شکل صلیبی اجرا کرد تا دو دستاورد داشته باشد ، یکی از منظر زیبایی و دیگری از منظر استحکام .
    در سال های اخیر شاهد ، تولید تیر های شیشه ایی که از قابلیت باربری مناسبی هم برخودارند هستیم ، این نوع کاربری جایگاه شیشه را ارتقا بخشیده است و کاربرد آن را گسترش داده است. به طور مثال یک تیر با دهنه 4 متر و ارتفاع 60 سانتیمتر متشکل از سه لایه شیشه گرمادیده می تواند برا متمرکزی را معادل 5 تن تحمل نماید. از مثال های بسیار عالی پل هزاره در گیتس هد است که از یک سازه کاملا شیشه ایی مورق تشکیل شده است. اتصال بین تیرها و ستون های شیشه ایی ، به صورت کام و زبانه همراه با چسب های مخصوص میسر است. اگرچه در بسیار اوقات از قطعات فلزی برای اتصال شیشه استفاده می شود ، اما گاهی نیاز است برای رسیدن به شفافیت و نشان دادن بهتر جزئیات از رزین های اپوکسی شفاف و بی رنگ بهره ببریم .
    کاربرد های شیشه فقط به عنوان سازه در پروژه های ساختمانی صرف مطرح نمی شود ، بلکه می توان انواع پلکان ، پیاده رو ، کف سازی و نرده را از شیشه ساخت. شفایت و ایجاد حس تعلیق از خاصیت های ذاتی شیشه است. حرکت در ارتفاع بر روی متریالی شفاف برای کاربران حس متفاوتی خواهد داشت . در طراحی و اجرای شیشه از شیشه های مورق یا آبدیده دارای یک لایه میانی آکریلیک به ضخامت 30 میلیمتر استفاده می شود که البته این ضخامت ، به شدت وابسته به دهانه و بار وارده بر شیشه است.
    نکته ایی که در استفاده از شیشه باید در نظر داشت ، موضوع لغزنده بودن آن است ، حتی اگر روی شیشه ماسه پاشی شده باشد باز هم موجب سر خوردگی خواهد شد، به همین دلیل در استاندارد ها استفاده از شیشه در فضا های خارجی و محوطه ممنوع شده است .
    ساختمان های زیادی در دنیا بر پایه متریالی مانند شیشه طراحی شده اند ، در ادامه چند ساختمان که شیشه نقش تعیین کننده ایی در آنها داشته است معرفی خواهیم کرد. مجموعه ساختمان وزارت امور خارجه آلمان در برلین ، به صورت یک حیاط دارای سقف و بدنه های شیشه ایی طراحی شده است. این فضا نقش فضای عمومی را برای کاربران به سفارت و همچنین یک فضای نیمه عمومی برای گردهمایی سازمانی ایفا می کند. در این ساختمان که بدنه شیشه ایش توسط کابل نگه داشته می شود ، طراحان سعی کرده اند تا به حدکثر شفافیت ممکن در مرز بدنه و نما دست یابند. این مهم به واسطه جدا کردن دو لایه کابل شبکه کابلی از یکدیگر و گنجاندن عناصر دورنگ نما و پوشش نیمه باز تابشی در فضای میانی نما میسر شده است. نمای این پروژه با نور روز بازی می کند و رفتار های متفاوتی را در خود دارد. استفاده از این تکنیک لایه بندی شیشه ها که لایه بیرونی ، وظیفه بازتابش انرژی حرارتی و لایه بی رنگ نیمه بازتاباننده داخلی ، نقش بازتابش گر نور را بر عهده دارد. لایه سوم ، نور خورشید را به دو بخش تقسیم می کند. بخش عمده نور عبور داده می شودو دو بخش انتهایی طیف نور مرئی خورشید بازتابیده می شودتا یک زمینه تغییر رنگ دهنده دایمی بر روی شیشه پدید آید.
    از نمای بیرون ، نما به صورت شناور به نظر می رسد و مرز بین داخل و درون محو شده است. از نظر طراحان این ساختمان ، هدف از طراحی این ساختمان خلق حال و هوایی بود که ساختمان برای عموم مردم قابل دسترس تر کرده و به شفافیت دیداری عالی نما ، مرزها را در نوردد.
    از پروژه های دیگری که قابلیت بررسی دارد ، ساختمان نمایشگاه ماشین آ موبیل سایتگایست در هامبورگ ، آلمان است. این ساختمان با زیر بنای تقریبی 160 متر مربع یک نمایشگاه جذاب و دیدنی است و با هدف جلب نظر بیشتر مشتریان طراحی شده است. البته این طرح در حقیقت باز طراحی یک گاراژ خودرو و فضای صنعتی سر پوشیده قدیمی به همراه یک پمپ بنزین در مقابلش بود که طراحی آن توسط گروه بی . آر . تی انجام شده است. برخلاف گذشته که پوستر و آرم شرکت ها برای مشتریان مهم بود ، امروزه در معرکه انواع متعدد کارخانه ها ، تولید کننده ها و استارت آپ ها نزدیک شدن و لمس کردن خودرو تاثر بسیار زیادی بر جذب خریداران دارد. افزون بر این ، معماری کارخانه ها ، نمایشگاه های تولید محصولات شرکت های گوناگون به نمایه و نشانه های برای نشان دادن آن حرفه تبدیل شده است.
    در این نمایشگاه هندسه اصلی ساختمان قدیمی حفظ شده است و طراحان با طراحی جزئیات بدیع و خلاقانه تبدیل به یک نمایشگاه فوق العاده نموده اند. در طرح جدید یک گاراژ برای خودرو های قدیمی و از مد افتاده ، تعدادی دفتر و فضای اداری و همچنین انبارهایی پیش بینی شده است. پس از بخش های معماری ساختمان قدیم تخریب شد ، سقف شیبدار جدیدی برای فضا طراحی شد که علاوه بر پوشش دادن دهانه قدیمی ، به اندازه نیم دهانه دیگر هم توسعه داده شد. با توجه به عملکرد نمایشگاهی ، نمای اصلی این مجموعه ، به صورت یک نمای شیشه ایی مسطح طراحی شد.
    سطح تمام شیشه گیرا و جذاب ، امکان دید وسیع ، عمیق و بدون مزاحمت بصری را برای بینندگان بیرون بنا ایجاد می کند. به منظور کاهش بازتاب نور از روی سطح شیشه ، کل نما در جهت قائم دوران داده شده است. در روبروی نما حوضچه ایی تعبیه شده است که کاربران از طریق یک پل وارد فضای نمایشگاه خواهند شد.
    فضاهای اداری ، دفاتر و فضاهای ویژه در بخش پشتی قرار دارند ، به مانند اینکه یک ساختمان در دل ساختمان دیگر قرار گرفته است. هدف اصلی کارفرما گردهم آوری اشرافی ترین خودرو های دنیا که ارزش آنها میلیون دلاری تخمین زده شد بود ، در حقیقت نوعی موزه خودرو های غیر رسمی برای شهر هامبورگ برپا شد.
    برای تحقق این هدف طراحان تصمیم گرفتند از یک ساختار شفاف شیشه ایی استفاده کنند تا هم بر فضا غالب باشد و هم حال هوای شهر بندری هامبورگ را تداعی کند. نمای شیشه ایی در نظر گرفته شده از یک سطح شیشه ای یک دست که از تیرهای اصلی آویخته شده است. این سطح شیشه ای از جام های استاندارد به ضخامت 15 میلی متر و ابعاد 5/2 * 4/1 متر تشکیل شده است. نمای شیشه ایی یاد شده ، در چهار نقطه تکیه گاهی اش ، دستک های مورب فولادی متصل شده اند. با استفاده از فناوری لیزر، درپوش پیچ های بیرون ساختمان ، با سطح شیشه هم باد شده اند. به این ترتیب ، سطحی کاملا یک دست و یکنواخت به دست آمده است. این مجموعه به مانند یک کشتی که بادبان هایش در وزش باد به احتزار درآمده و دکل هایش کج شده است. یک کشتی مجازی که هزینه ساخت آن 1000 یورو به ازای هر متر مربع تمام شده است. جمله ایی جالب در تبلیغات رسانه ایی این مجموعه آورده شده است : " اگر به دنبال چیزی بیش از مشاهده یک خودرو هستید ... "

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار