مدیران خودروعصر اعتبار

بازدید بیش از پنج هزار نفر گردشگر از باغ جهانی پهلوان پور مهریز

عصر ساختمان- باغ جهانی پهلوان پور مهریز میزبان مسافران نوروزی سال خوش آمد به یزد می باشد.

بازدید بیش از پنج هزار نفر گردشگر از باغ جهانی پهلوان پور مهریز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ تاریخی پهلوان پور مهریز عنوان کرد: در سال 1390 باغ دولت آباد و پهلوان پور مهریز به همراه هفت باغ ایرانی دیگر به اتفاق آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

    اصغر صمدیانی افزود: باغ جهانی پهلوان پور با مساحتی حدود پنج هکتار، شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه در بخش مرکزی، بنای زمستانخانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقی و اصطبل، انبار و کارگاه ‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی می‌باشد. همچنیندرختان چنار سر به فلک کشیده و تنومند کهنسال و آب روان در کنار این درختان به همراه بافت تاریخی و کوشک مرکزی، فضایی دلنشین و بی مثالی را در باغ پهلوان پور ایجاد کرده است که خاطره ای به یاد ماندنی از ترکیب تاریخ کهن و طبیعت بکر را برای هر بازدید کننده ای ثبت می نماید.

    وی خاطرنشان ساخت: قدمت باغ پهلوان پور به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور متعلق بوده است. این باغ از بناهای مهم فرهنگی- تاریخی است که طبیعت، هنر و معماری را در کنار هم به نمایش گذاشته است.

    این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه قنات حسن آباد در شرف ثبت جهانی در فهرست یونسکو می باشد افزود: باغ پهلوان پور مهریز به دلیل روان بودن آب از داخل آن دارای جاذبه خاصی می‌باشد و این آب، آبی است که از این قنات تاریخی و مشهور سرچشمه می گیرد.

    وی ارزشمندترین بخش باغ را عمارت کوشک یا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت 1500 مترمربع دانست، و تصریح کرد: عمارت کلاه فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده شده و از نفیس ترین قسمت‌ های بنای شربتخانه به شمار می‌رود. این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرار گرفته است.

    صمدیانی اظهار داشت: در راستای اجرای بهتر برنامه نوروز 95 و آغاز جشنواره خوش آمد به یزد، در شهرستان مهریز به خصوص در محل باغ جهانی پهلوان پور اقداماتی شاخص صورت پذیرفته است که از آن جمله می توان به: آماده سازی محل اسکان مسافران نوروزی در داخل پایگاه، آماده سازی پارکینگ مهمانان نوروزی، زیباسازی و ساماندهی محیط داخل باغ برای ورود میهمانان، آماده سازی و نورپردازی آسیاب آبی میرزا نصرا... در مجاورت باغ، کاشت گل در محوطه کوشک، راه اندازی دستگاه کارت خوان در ورودی باغ، آماده سازی موزه مردم شناسی مهریز در محل باغ، نصب تابلوهای راهنمای باغ در سطح شهر، آماده سازی بازارچه نوروزی در مجاورت باغ و داخل ماکت قنات اشاره نمود.

    مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان پور گفت: باتوجه به اقدامات صورت پذیرفته و آماده سازی باغ، از روز بیست و هفتم اسفندماه تا ششم فروردین ماه بالغ بر پنج هزار نفر ، از این باغ جهانی بازدید کردند.

    گفتنی است: باغ پهلوان پور مهریز در سال 81 به شماره 6334 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان(http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی