مدیران خودروعصر اعتبار

موزه محله "علی قلی آقا" شکوه یک معماری تاریخی

عصر ساختمان- شهر اصفهان با قدمتی به بلندای تاریخ در روزهای نخستین سال میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، اصفهان به واسطه ابنیه و مکان‌های تاریخی خود، امروز جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌های نوروزی گردشگران دارد.

موزه محله "علی قلی آقا" شکوه یک معماری تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»به نقل از ایسنا،هوای بهاری پر از نشاط و هیاهو، درست همین حوالی گردشگری با لمس خاک‌های نرم و خشک کنار دیوارهای محله قدیمی علی قلی آقا و استشمام گل‌های بهاری و عطر گل‌های بنفشه به یاد تمام خوبی‌ها و تازه شدن‌ها نفسی عمیق می‌کشد.

    به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان، هنگام ورود به موزه حمام علی قلی آقا شعری را از عطار در ذهن تداعی می‌شود که بیانگر شکوه معماری و نقوش این حمام است:

    چشم بگشا که جلوه دلدار به تجلی است از در و دیوار/ این تماشا چو بنگری گویی لیس فی الدارغیره دیار...

    حمام علی قلی آقا، محلی زیبا و تاریخی که بیانگر شکوه یک معماری تاریخی و پرافتخار ایران زمین است و جایگاه اصفهان را برفراز هنرو معماری ایرانی و اسلامی نشان می‌دهد. این حمام تاریخی همچنین نشانه‌ای از شبکه آبرسانی پیشرفته در دوره‌های قدیم است و نشان می‌دهد که ایرانی‌ها از دیرباز در در مهندسی سازه‌های خود، دستی بر آتش داشته‌اند.

    موزه محله علی قلی آقا، شکوه یک معماری تاریخی

    این موزه زیبا که همواره توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند، این روزها نیز میزبان گردشگران بسیاری است تا هنر معماری هنرمندان اصفهان را به آنها نشان دهد.

    مدیر حمام موزه علیقلی آقا با بیان این که این موزه در 1384 به طور رسمی افتتاح شد، در این باره گفت: بافت شهرسازی و معماری سنتی قدیم ایران، ویژگی‌هایی را دربر دارد که یک بنا در کنار بناهای دیگر معنی اصلی خود را پیدا می‌کند. به همین دلیل این محله وارد بخش عظیم‌تری از گردشگری شد و حمام علی قلی آقا به عنوان مرکز این محله تاریخی شناخته شد.

    محمدعلی صرامی افزود: محله علی قلی آقا جزو معدود محله‌های قدیمی اصفهان به شمار می‌رود که بنابر هر دلیلی کمتر مورد تخریب و زندگی شهرنشینی قرار گرفته است. مسجد محله، بازارچه، زورخانه و دیگر ظرفیت‌های هنری محله مجموعه ارزشمند از لحاظ معماری و بافت شهرسازی قدیمی را تشکیل داده است.

    وی با اشاره به تشکیل موزه این محله بیان کرد: نخستین اقدام در اواخر سال 1393 در قالب برگزاری هفته گردشگری محله‌های قدیمی اصفهان بود که بیش‌تر مخاطبان آن عموم شهرواندان به شمار می‌رفتند و این برنامه در راستای معرفی ابنیه تاریخی موثر واقع شد و با استقبال جمع زیادی از شهروندان همراه بود.

    مدیر حمام موزه علیقلی آقا ادامه داد: در نوروز امسال همین برنامه، ویژه گردشگران نوروزی با اتکا بر ظرفیت‌های محلی و تاریخی به صورت گسترده برگزار شده و در آن موضوعات ارزشمندی همچون مشاغل و آیین‌های قدیمی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است.

    حاجی‌فیروز، میزبانِ میهمانان موزه

    صرامی پیرامون ویژه برنامه‌های نوروز موزه محله علی قلی آقا گفت: در موزه حمام علی قلی آقا برنامه نوا و بنا متناسب با فضای کالبدی و نمایش سنتی حمام دامادی پیرامون رفتارها و سنت‌های گذشته در حال برگزاری است. همچنین گروه نقالی هر روز به اجرای برنامه‌های ویژه "حاجی فیروز" مقابل درب حمام مبادرت می‌کنند.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگر در مستندی تاریخی به مدت 15 دقیقه، با توجه به تاریخچه محلی و اسناد معتبر زیست اجتماعی فضای قدیمی محله علی قلی آقا در قالب سینما توگراف بازسازی شده که برای علاقمندان به نمایش در می‌آید.

    حمام علی قلی آقا

    "علی قلی آقا" که در قرن 12 هجری قمری، در دربار شاه سلطان حسین صفوی کار می‌کرده و به علت اخلاق نیکوی خود مسجد، بازارچه، حمام و ذبح خانه را برای استفاده عموم وقف می‌کند؛ موزه حمام علی قلی آقا در سال 1125هجری قمری ساخته شده و معماری آن از نوع اواخر دوره صفوی است.

    یکی از کارشناسان تاریخ موزه درباره گرمخانه حمام علیقلی آقا اینگونه گفت: این گرمخانه با فضایی به قاعده مستطیل شکل از هشت ستون سنگی تشکیل شده که چهار ستون در میان این فضا بخشی به قاعده مربع را ایجاد کرده‌اند.

    اکبری افزود: دسترسی به خزینه حمام از میان یکی از اضلاع طولی گرمخانه صورت می‌گرفته است. همچنین در 2 طرف گرمخانه، 2 فضای موسوم به خلوت وجود دارد که محل استحمام خصوصی بزرگان بوده است.

    سربینه، فضایی با گنبد بزرگ و حوضی در میان

    حمام‌های سنتی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و سربینه یکی از مهم‌ترین و زیباترین بخش‌های حمام علی قلی آقا به شمار می‌رود. این فضا به شکل یک 8 ضلعی ساخته شده و حوضی با قالب کوچک تر در میان این فضا نظر گردشگران را به خود جذب می‌کند.

    تندیس‌ها و مجسمه‌هایی که در اطراف سربینه قرار دارند، بیانگر افراد و آئین‌هایی هستند که هر یک به تنهایی داستان و حکایتی را در بردارند. از سوی دیگر سیستم نوردهی در حمام علیقلی آقا بیش از هر چیز نظر گردشگران را به خود جلب کرده و در این حمام نور به صورت طبیعی از طریق حفره‌ای موجود روی سقف تامین می‌شود و درون این حفره‌ها به سبب بازتاب و انعکاس بیش‌تر، نور آینه‌های محدب شکلی تعبیه شده است. در عین حال کسی از فضای خارجی حمام نمی‌تواند داخل حمام را مشاهده کند.

    نقوش بر روی دیوار و طاق های موزه حمام علیقلی آقا بیانگر میزان اهمیت معماری و نقاشی در دوره‌های مختلف است چرا که هر یک از نقاشی‌ها مربوط به یکی از دوره‌های صفویه، قاجاریه و پهلوی است.

    مارکوس فریدریچ، جوان 27 ساله از کشور آلمان است که 2 روز از مدت اقامتش در اصفهان می گذرد. کاشی‌کاری‌های ظریف حمام توجه وی را جلب کرده و طی مدت حضور خود در موزه، ساعت‌ها را به عکس‌برداری از آن اختصاص داده است.گفت: نقاشی بر روی دیوارها و توضیح کامل و صریح راهنمایان بیش هر چیز قابل تقدیر است و رنگ بندی‌ها در قسمت‌های مختلف حمام بسیار هنرمندانه است.

    موزه حمام علیقلی آقا در ایام نوروز همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 عصر میزبان شهروندان و مسافران نوروزی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو