مدیران خودروعصر اعتبار

فرونشست آثار تاریخی نصف‌جهان حتمی است

عصر ساختمان- عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه بی آبی و خشکی زاینده رود به غیر از کشاورزی به اقتصاد اصفهان خسارت فراوانی وارد می کند و سرمایه گذاری را کاهش می دهد، گفت: شرایط کنونی حاکی از نبود حکمرانی آب در کشور و اصفهان است، از سوی دیگر ادبیات مسئولان در حوزه آب باید تغییر کند.

فرونشست آثار تاریخی نصف‌جهان حتمی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی بصیری  با اشاره به اینکه کم بارشی امسال بسیار شدید است، اظهار کرد: این کم بارشی با شرایط مدیریت کنونی و متداول حوضه زاینده رود، فاجعه آفرین است، چرا که به دلیل عدم حکمرانی لازم هر کسی که دسترسی به آب دارد، برداشت می کند و از سوی دیگر صنایع و فضای سبز همانند روند قبلی خود کار می کنند، هم چنین بالادست رودخانه در اصفهان یا چهارمحال و بختیاری نیز بدون توجه به کم آبی شدید مانند سال های پرآب، از رودخانه با پمپ آب برداشت می کنند، در این شرایط، آب شرب اصفهان به خطر افتاده و هیچ کنترلی بر آن نیست.

    وی با انتقاد بر اینکه شرایط کنونی حاکی از نبود حکمرانی آب در کشور و اصفهان است، افزود: سوالی که باید از دولتمردان، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، شورای امنیت ملی و ... پرسید این است که آیا ترجیح می دهید افرادی که از سال های 84 به بعد به رودخانه وصل شدند، آب را برداشت و در کوه ها درختکاری کنند یا اینکه آثار فاخر تاریخی اصفهان با شکست و تخریب  روبرو شود؟

    زاینده رود جاری نشود، آبخوان اصفهان تخلیه می‌شود

    این فعال محیط زیست تاکید کرد: با توجه به اینکه زاینده رود تغذیه کننده آبخوان شهر اصفهان است و شهرداری برای حفظ فضای سبز از این آبخوان آب برداشت می کند و اگر آب در مدت دو سال در رودخانه جاری نشود، بر اثر تخلیه شدید آبخوان، فرونشست زمین در شهر اصفهان به طور قطع به وقوع خواهد افتاد و آثار تاریخی این شهر در معرض خطر جدی قرار می گیرند.

    وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان اکنون باید تمام چمن و گل های فصل شهر را برای حفظ منابع آبی موجود از آب بگیرد، تصریح کرد: برای حفظ درختان با ارزش فضای سبز اصفهان که بعضا می توان آنها را میراث گذشتگان نامید، آب موجود باید در آبخوان زیر سطح شهر حفظ شود در غیر این صورت در سال آینده دیگر آبی در این آبخوان وجود نخواهد داشت و اصفهان با خشک شدن درختان مواجه خواهد شد و از سوی دیگر فرونشست زمین موجب تشدید و تسریع تخریب و شکسته شدن آثار تاریخی این شهر خواهد شد.

    بصیری با بیان اینکه حکمرانی آب باید به نحوی باشد که در اولویت نخست به شرب، سپس محیط زیست و حفظ آثار تاریخی و درختان بزرگ اهمیت داده شود، تصریح کرد: سیاست کاشت چمن در اصفهان اشتباه است، از سوی دیگر در شهرهای حاشیه زینده رود همچون زرین شهر، درچه، باغ بهادران و ... کاشت چمن باید حذف شود.

    دولت در خصوص اعداد منابع آبی شفاف سازی کند

    وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی، بحران آب و زایند رود را چطور می توان مدیریت کرد، افزود: صحبت از اینکه مردم آب کمتری به مصرف کنند، درست است، اما دولت باید به طور شفاف به مردم بگوید که چه میزان منابع آبی داریم و نیاز آب شرب استان چقدر است و دلایل کمبود آب را به طور صحیح بیان کند.

    این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مسئولان به عنوان اطلاع رسانی میزان آب پشت سد زاینده رود را اعلام می کنند، گفت: این میزان آب همیشه در سد ثابت نیست، چرا که حجم آب ورودی و خروجی سد متفاوت است، در این شرایط مسئولان با شفاف سازی باید تاکید کنند که نمی توان بیشتر از ورودی سد زاینده رود، آب را خارج کنیم و ذخیره سد را به حداقل برسانیم.

    وی با بیان اینکه ما مصارفی داریم که لازم به حفظ همه آنها نیست، افزود: حفظ باغات در اراضی نامناسب حاصل از محل حق‌آبه های کشاورزان، حفظ غیرضروری فضای سبز در برخی مناطق به ویژه چمن کاری های فراوان صورت گرفته از جمله مصارف غیرضروری است، از سوی دیگر باید درختان در فضای سبز موجود در بافت شهری حفظ شوند، هم چنین صنایع ما نباید در شرایط نامناسب اقلیمی اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری ایجاد و یا توسعه یابند.

    آب انتقالی به یزد و کاشان برای صرفه جویی کاهش یابد

    بصیری با بیان اینکه مصرف آب در فضای سبز ذوب آهن بسیار بالاست، تاکید کرد: لزومی ندارد ما تمام بخش ها را به دلیل بی آبی تعطیل کنیم، اما فضای سبزی که تاثیر چندانی در زندگی مردم ندارد، حفظ شود و با این اولویت های نادرست آب مصرفی مردم ساکن در این استان به خطر بیفتد. در شرایط فعلی لازم است آب انتقالی به کاشان، یزد و ... به میزان قابل توجهی برای صرفه جویی کاهش یابد و به اندازه نیاز شرب به این مناطق آب منتقل شود.

    وی تاکید کرد: اگر میزان بارش کنونی افزایش نیابد آب شرب جمعیت پنج میلیونی اصفهان به خطر می افتد و حتی احتمال بی آب شدن سد زاینده رود وجود دارد.

    این فعال محیط زیست هم چنین با بیان اینکه تمام مردم باید متوجه اعداد و ارقام واقعی آب شوند و این فرهنگ سازی باید توسط صدا و سیما انجام شود، تاکید کرد: ما باید بدون تنش زایی در خصوص مسائل آب و بحران امروز تدبیر کرده و مشکلات آینده را نیز با برنامه ریزی علمی و جامع حل کنیم.

    ادبیات مسئولان در حوزه آب باید تغییر کند

    وی افزود: باید در راستای فرهنگ سازی و کمک به مردم در نصب شیرآلات و فلاش تانک های کم مصرف اقدام شود.

    بصیری با تاکید بر ضرورت آموزش مردم در صرفه جویی مصرف آب بدون نصحیت و شفاف سازی، گفت: ادبیات مسئولان در حوزه آب باید تغییر کند، چرا که اکنون برخی با پیش بینی نبود آب در اصفهان طی سال های آینده، مهاجرت به شهرها و یا حتی کشورهای  دیگر را آغاز کرده اند.

    وی تصریح کرد: به طور قطع بی آبی و خشکی زاینده رود به غیر از کشاورزی به اقتصاد اصفهان خسارت فراوانی وارد می کند و سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو