مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی پدیده زمین خواری از نگاه نمایندگان؛

روایت زمین خوارانی که می بلعند و زمین هایی که آب می روند

عصر ساختمان- مطرح شدن پدیده زمین‌خواری طی ماه های اخیر موجب احصاء و آزادسازی زمین‌هایی شد که به گفته مسئولان در اثر بی توجهی، نبود نظارت و عدم رعایت چارچوب های قانونی تصرف و یا تغییر کاربری داده شده بود.

روایت زمین خوارانی که می بلعند و زمین هایی که آب می روند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خانه‌ ملت،  تعاریف قانونی و برنامه‌ریزی شده‌ای مانند طرح جامع و تفصیلی برای همه شهرهای بالای 10 هزار نفر و طرح هادی برای شهرهای زیر 10 هزار نفر در نظر گرفته شد، طرح‌های که آینده هر شهر را تعریف می‌کنند، در طرح تفضیلی همه جزییات شهرها به طور دقیق طراحی و تعریف شده که در صورت اجرای دقیق محیط های شهری و روستایی می توانند به شکلی نظام مند رشد و توسعه پیدا کنند.

    در این طرح‌ها اگرچه برای هر بخش از شهر تعریفی خاص مشخص شده اما علی رغم همه این برنامه ها، متاسفانه زمین‌خواری، جنگل‌خواری، دریا خواری و کوه‌خواری در هر نقطه ای با ولعی وصف ناشدنی رو به گسترش گذاشته  و ناهنجاری های بسیاری را در سیمای شهرها، مراکز و منابع طبیعی به وجود آورده است.

    زمین خواری پدیده نوظهوری نیست اما عقبه آن هم مشخص نیست، در واقع از سال ها پیش به طور پراکنده اخباری مبنی بر تصرفات غیرقانونی و یا تغییر کاربری شنیده می شد اما پس از پدیده زمین‌خواری شاندیز که یکی از مشهورترین موسسات تبلیغ شده در کشور بود و البته بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند ماه سال گذشته و تاکید ایشان بر جلوگیری از زمین‌خواری، جنگل‌خواری و کوه‌خواری، موضوع به طور جدی در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفت تا جایی که پرونده های کلان زمین خواری نیز بر ملا شد.

    زمین‌خواری پیچیده و میلیاردی در شیراز، کلاک لواسان، گردنه حیران، روستای زیارت، گیلان، مازندران، اهواز و تهران و بیابان خواری در اصفهان از جمله پرونده های زمین خواری هستند که در ماه های اخیر فاش شده و در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته و تعدادی هم به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع شده است.

    مسئولان علی‌رغم هماهنگی با کمیسیون اصل90، در زمین‌خواری دخیل هستند

    زمین‌خواری متاسفانه دایره جرم وسیعی است که مجرمان دولتی وغیردولتی را در خودجای داده به گونه ای که مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، می‌گوید: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و شهرداری‌ها با موضوع زمین‌خواری درگیر هستند.

    محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هم در این زمینه به خبرنگار خانه‌ملت می‌گوید: سازمان های متولی مبارزه با زمین‌خواری و تصمیم گیرنده برای جلوگیری از سوءاستفاده‌کنندگان؛ شهرداریها، کمیسیون ماده5 ، شورای عالی شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی و ادارات ثبت هستند که در حال حاضر با کمیسیون اصل نود مجلس همراهند اما بعضا دیده می‌شود که علارغم هماهنگی‌ها سوءاستفاده‌هایی هم صورت می‌گیرد.

     

    بی توجهی، نبود نظارت و عدم رعایت چارچوب قانونی دلایل عمده زمین‌خواری

    پورمختار معتقد است: بی توجهی مسئولان، نبود نظارت و عدم رعایت چارچوب‌های قانونی دلایل عمده زمین‌خواری است که در کمیسیون اصل نود مجلس این موارد هم به صورت تخلف مورد نظر واقع شده است.

    عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز از اینکه با افرادی که مجوز تغییر کاربری غیرمجاز می‌دهند، هیچ برخوردی نمی‌شود، انتقاد کرده و می گوید: رانت‌خواران و زمین‌خواران از هر گونه برخورد قانونی مصون هستند اما کسی که جواز گرفته و اقدام به ساخت و ساز کرده است مواخذه می شود.

    مصری قلع و قمع پس از ساخت و سازهای غیر‌قانونی را بی‌فایده می‌داند و می افزاید: قلع و قمع‌ها تنها سبب شده سازه به متروکه‌ای دردسرساز مبدل شود.

    سازمان حفاظت محیط‌زیست مسئول محدوده داخلی مناطق حفاظت شده خود هست

    معصومه ابتکار در واکنش به متهم بودن سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص دخیل بودن در گسترش زمین خواری به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست در داخل محدوده مناطق حفاظتی خود مسئولیت دارد و خارج از آن مربوط به سازمان منابع طبیعی می‌شود.

    احصا تمامی تخلفات زمین‌خواری دولت قبل در سازمان حفاظت محیط‌زیست

    ابتکاربا بیان اینکه در دوره دو ساله مدیریتش در سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ مجوز تغییر کاربری داده نشده است، می گوید: اما در این مدت تمامی تخلفات زمین خواری و جنگل خواری دوره مدیریت قبل احصا شده، به عنوان مثال در مناطقی مانند ورجین، میانکاله مازندران، اصفهان و فارس هزاران هکتار زمین های تصرف شده با هماهنگی قوه قضاییه آزاد شده است.

    ابتکار از ارزیابی حسابرسی مناطق حفاظت شده برای مشخص کردن میزان تصرفات و تغییر کاربری ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر می‌دهد و می ‌گوید: پیش‌بینی‌ها حکایت از آزادسازی بخش عمده زمین‌های تصرف شده دارد، در واقع سازمان در دو سال مشکلات بسیاری داشته که زمین‌خواری هم بدان افزوده شده اما در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در 17 اسفند بر مبارزه با زمین‌خواری و جنگل‌خواری، سازمان به طور جدی به مقابله با تخلفات پرداخته است.

     

    آزادسازی هزاران هکتار از زمین‌های تصرف شده در ورجین و میانکاله

    رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌ افزاید: بیشترین آزادسازی زمین‌های تصرف شده در منطقه لواسانات و ورجین تهران و میانکاله مازندران و پس از آن  فارس و هرمزگان و اصفهان صورت گرفته است.

    محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود نیز بر حساسیت مردم نسبت به مقابله با زمین خواری تاکید می‌کند و می‌گوید: بیشترین گزارش های زمین‌خواری از سوی مردم به کمیسیون اطلاع داده می‌شود.

    وی می‌گوید: گزارش زمین‌خواری در کمیسیون اصل نود مجلس آماده است و به جمع بندی نهایی رسیده‌ اما به دلیل پیچیدگی ماجرا، تبدیل آن به متن گزارش قابل قرائت زمان براست.

    مصطفی افضلی‌فرد نیز چندی پیش یادآور شده بود: پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل نود تا پایان آبان ماه جمع‌بندی و به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد، وی بیشترین زمین خواری را مربوط به استان تهران دانست، چراکه زمین‌های تهران ارزش افزوده و مشتریان بیشتری دارد.

    حالا باید منتظر ماند و دید ماجرای زمین‌خواری به کجا ختم خواهد شد، جرم پیچیده‌ای که در افکار عمومی بیش از گذشته حساسیت برانگیز شده به طوری که پیگیری های مردمی را در برداشته است؛ بر همین اساس اگر همت جدی برای مبارزه با زمین‌خواری از سوی مسئولان از سر گرفته نشود، آثار منفی در اذهان عمومی برجای خواهد گذاشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: فاطمه رضایی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو