مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد از برخوردهای دوگانه با پروژه‌های عمرانی دولتی و خصوصی

تحول در صنعت ساختمان با تغییرات ساختاری

عصر ساختمان:معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پژوهشی تحت‌عنوان آسیب‌شناسی نظام فنی و مهندسی صنعت ساختمان کشور اعمال ساختار راهبردی بین المللی در صنعت ساختمان را تشریح کرد.

انتقاد از برخوردهای دوگانه با پروژه‌های عمرانی دولتی و خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، گزارش آسیب‌شناسی نظام فنی و مهندسی صنعت ساختمان کشور به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در 11 فصل و به قلم محمدجواد عرفانیان جم مشاور فناوری و تشکل‌های حرفه‌ای معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نگارش درآمده است. در این بخش (ششم) که دربرگیرنده فصل هفتم پژوهش است به آسیب شناسی اعمال دو سیستم نظام فنی-اجرایی و نظام مهندسی و کنترل ساختمان که بر مبنای تامین منابع مالی آن(دولتی و غیر دولتی) شکل گرفته‌اند و تولید کننده معیارهای دوگانه فنی و مهندسی هستند می‌پردازد. وی تنها راه برون رفت از فضا موجود را در یکی شدن این دو سیستم در تدوین و اجرای معیارهای فنی و مهندسی پروژه‌ها فارغ از موضوع تامین منابع مالی و نحوه عقد قرار دادهای اجرایی آن دانسته و در ادامه تطابق و اعمال ساختاری راهبردی بین المللی در مدیریت صنعت ساختمان را جهت ورود به بازارهای جهانی را الزامی و آن را بررسی می‌کند.

    مشاور فناوری و تشکل‌های حرفه‌ای معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مقدمه این فصل با انتقاد از برخورد دوگانه با پروژه های عمرانی و غیرعمرانی (دولتی و خصوصی) آورده است: انتظار دوگانه و متفاوت کیفیت‌های فنی- مهندسی، اعمال کدهای فنی متفاوت و بعضا متناقض و همچنین تفاوت در مدیریت راهبردی طرح و اجرای پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی، متمایز کننده‌ترین تفاوت فنی و مهندسی صنعت ساختمان ایران با کشورهای توسعه یافته است، که خود این موضوع نیز مهمترین عامل تفاوت کیفت بخش ساختمان در پروژه‌های دولتی و غیردولتی است.

    نویسنده افزود: این برخورد دوگانه‌ عامل بوجود آمدن ساختار نامتوازن و پیچیده‌ای به نام سازمان نظام مهندسی شده که نه تنها کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت مهندسی صنعت ساختمان نکرده، بلکه خود منجر به بوجود آمدن پیچیدگی‌ها و بی‌انضباطی‌های گسترده‌ای در این حرفه مهندسی شده است. از طرف دیگر محدودیت‌های سیستمی (فنی، مهندسی، اداری، حقوقی و تجاری) هر دو ساختار دولتی و خصوصی در اداره و ارائه خدمات برای پروژه‌های برون‌مرزی، باعث از دست‌دادن بزرگ‌ترین بازارهای خدمات فنی و مهندسی حتی در همسایگی کشور شده است.

    عرفانیان‌جم معتقد است: تطابق و به‌روزکردن نظامات و ساختار راهبردی صنعت ساختمان با استانداردهای تجارت بین‌المللی خدمات فنی و مهندسی، اصلی‌ترین وظیفه مدیریت دولتی در ارتقاء این صنعت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار