مدیران خودروعصر اعتبار

OSC مسیر تسهیل ساخت مسکن در مالزی

عصر ساختمان- وزارت مسکن و دولت محلی مالزی با راه‌اندازی مراکزی به نام OSC (مرکز توقف نهایی) در بخش صدور مجوزهای مسکن با کاهش دادن ارتباط مستقیم متقاضی با کارکنان سیستم اداری، علاوه بر تسریع و تسهیل در فرایند کسب وکار، توانسته زمینه اقدامات غیرقانونی در این حوزه را به حداقل برساند.

OSC مسیر تسهیل ساخت مسکن در مالزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عیارآنلاین، همان‌طور که در یادداشت قبلی بیان گردید، وزارت مسکن و دولت محلی مالزی با راه‌اندازی مرکزی به نام OSC(مرکز توقف نهایی) [1] در بخش صدور مجوزهای ساخت مسکن و سایر بخش‎های توسعه ایی، اقدامات خوبی در جهت تسریع و تسهیل در فرایند کسب وکار ایجاد کند و با کاهش دادن ارتباط مستقیم متقاضی با کارکنان سیستم اداری، زمینه اقدامات غیرقانونی را به حداقل برساند.

    متقاضی طرح توسعه یا ساختمان باید درخواست خود را همراه با تمام مدارک و اسناد موردنیاز تحویل دبیرخانه OSC بدهد و این مرکز موظف است در مدت‌زمان مشخص‌شده نتیجه کامل را به متقاضی اعلام کند. کل این فرایند در 10 گام برنامه‌ریزی‌شده است که این گام‎ها عبارتند از:

    گام اول

    در این گام متقاضی باید4 درخواست را تقدیم دبیرخانه OSC کند و دبیرخانه پس از چک کردن کامل اسناد و مدارک موردنیاز، رسید دریافت را صادر می‌نماید. این 4 درخواست به شرح زیر هستند:

        درخواست مربوط به مسائل مرتبط با زمین
        درخواست برای مجوز برنامه‌ریزی
        درخواست برای تائید برنامه و طرح ساختمان
        درخواست برای برنامه زلزله و درخواست برای جاده و زهکشی

    گام دوم

    در این گام دبیرخانه OSC درخواست‌ها را به دپارتمان و بخش‌های مربوطه توزیع می‌کند. نهادهای مختلفی در این گام باید اسناد و مدارک و درخواست‌های مربوط به خود را دریافت کنند. هر یک از 4 درخواستی که در گام اول تقدیم شدند به دپارتمان‌های تخصصی ارسال می‌شوند.

    ارسال مدارک به نهادهای مختلف دقیقاً بر طبق قوانین است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که هیچ‌یک از ابعاد مربوط به توسعه و ساختمان مورد غفلت قرار نگیرد.

    گام سوم

    این گام که خود در 5 بخش صورت می‌گیرد، مربوط به تحلیل درخواست‌های دریافتی و ارائه نظرات کارشناسی است. طبق ساختار مرکز OSC برای هرکدام از این 5 بخش که به‌صورت موازی انجام می‌شوند، با توجه به وجود یا عدم وجود طرح‌های جامع در منطقه مدنظر درخواست توسعه، مدت‌زمان مشخصی برای اعلام نظر، پیش‌بینی‌شده است.

    گام چهارم

    دبیرخانه OSC پس از جمع‌آوری توصیه‌نامه‌ها، نامه دعوت به جلسه همراه با دستور جلسه پیوست شده به نامه را به‌تمامی اعضای کمیته OSC ارسال کند.

    این گام مربوط به توصیه‌نامه‌ها و نظرات جمع‌آوری‌شده و هماهنگ شده حاصل از گام 3 است که 5 روز برای آن در نظر گرفته‌شده است.

    گام پنجم

    در این گام، جلسه کمیته OSC تشکیل می‌شود و با توجه به اطلاعات در دست، در مورد درخواست‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

    گام ششم

    در این گام مصوبه‌های گام قبلی به مدیر زمین اطلاع داده می‌شود و اسناد تصویب‌شده تحویل مدیر زمین داده می‌شود.

    گام هفتم

    این گام نباید بیش از 24 روز به طول بینجامد. این گام مربوط به آماده‌سازی توصیه‌نامه‌ها به شورای اجرایی ایالت (EXCO) می‌شود. مدیر زمین باید یک توصیه‌نامه را به رئیس اداره زمین و معادن ایالت تهیه کند تا در جلسه شورای اجرایی ایالتی برای تصمیم‌گیری ارائه شود. رئیس اداره زمین و معادن ایالت نیز باید تصمیم ایالت به مدیر زمین ارائه دهد و یک کپی از تصمیم را نیز به دبیرخانه OSC برساند.

    گام هشتم

    در این گام مدیر زمین، متقاضی تصمیم را در مورد درخواست توسعه زمین مطلع می‌کند. متقاضی باید از موارد مختلف ازجمله تقسیم‌بندی مصوب زمین، شرایط لازم برای تقسیم زمین، برخی از هزینه‌هایی که باید واریز شوند و … مطلع شود.

    گام نهم

    این گام مربوط به آماده‌سازی تصمیم برای تصدیق شورای عالی می‌شود. دبیرخانه OSC باید برگه تصمیم کمیته OSC را برای تائید و تصدیق نشست شورای عالی مقامات محلی آماده نماید.

    گام دهم

    در این گام متقاضی نتیجه کامل درخواست‌های 4 گانه خود را دریافت می‌کند.

    کل مدت‌زمان موردنیاز برای فرایند و پردازش یک درخواست، مشابه آنچه شرح داده شد، 92 روز پیش‌بینی‌شده است که این مقدار در صورت وجود برنامه محلی مشخص به‌صورت نرمال به 67 روز کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه تسهیل در فرایند صدور مجوز ساخت مسکن می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تولید مسکن داشته باشد؛ راه‌اندازی چنین مراکزی در بخش‌های مختلف نهادی ایران می تواند مؤثر باشد که چراکه در این بخش متقاضی باید از نهادهای متعددی استعلام بگیرد که فرایندی طولانی و طاقت‌فرسا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار