مدیران خودروعصر اعتبار

یکسال گذشت:

پلاسکو؟!

عصر ساختمان- بهره برداری از ساختمان پلاسکو به سال ۱۳۴۱ بر می گردد این ساختمان در زمینی به مساحت حدود ۴۴۰۰ متر مربع شامل قسمت شمالی با ۵ طبقه و جنوبی با ۱۵ طبقه و حدود ۳۲ هزار متر مربع زیر بنا و بدون پارکینگ بنا شده بود.

پلاسکو؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در مجموعه پلاسکو 580 واحد(مستاجر) بودند که مستاجرین سرقفلی این واحد ها را هم در اختیار داشتند. در ساختمان 5 طبقه 284 واحد و در 15 طبقه 296 واحد مستقر بوده اند. تا سال 1382 مدیریت ساختمان به عهده بنیاد بوده و از این سال به شورای ساختمان واگذار گردید.
    تغییراتی که در یکسال اخیراتفاق افتاد
    بعد از این حادثه، کمیته ایی تحت عنوان پلاسکو ، برای پیگیری کلیه امور مرتبط و ساخت دوباره آن در بنیاد  تشکیل گردید. این کمیته تاکنون 37 جلسه با 152 مصوبه برگزار نموده و کار آن تا پایان ساخت ادامه خواهد داشت. در طی یکسال گذشته بنیاد همکاری نزدیکی با مراجع ذیربط از جمله هیئت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و دستگاه قضایی انجام داده است. برای استقرار موقت کسبه محترم هزینه اجاره حدود 600 واحد در پاساژ نور پیش بینی گردید و با توجه به ابعاد ملی این حادثه ،انتظارات جامعه ، حقوق قانونی ذینفعان ، فداکاری آتش نشانان و ساخت ساختمانی فاخر بعنوان جایگزین یک ارزش از دست رفته مذاکرات فشرده و زیادی با شهرداری و مسئولین ذیربط برای صدور پروانه ساخت انجام گرفته است. بنیاد در این مدت نه تابع احساسات قرار گرفت و نه احساسی عمل کرد. برای مقدمه ساخت، مسابقه ایی تحت نام باز تعریف مجموعه پلاسکو برای دریافت ایده برگزار شد که با استقبال خوبی روبرو شد و 1485 نفرثبت نام نمودند و  تعداد 365  ایده دریافت گردید.
    بدیهی است مجاب کردن دست اندرکاران موثر در صدور پروانه ساخت با توجه به محدودیت های منطقه از نظر کاربری ، تراکم ، ارتفاع  و موانع قانونی و از طرفی انتظارات جامعه ، حقوق کسبه و تعیین تکلیف ساختمان 5 طبقه زمان بر بود با توجه به محدودیت ها و به منظور رعایت حقوق ذینفعان و ساخت ساختمان با استانداردهای روز یک قطعه زمین به مساحت حدود 5 هزار متر مربع معروف به پارکینگ اکبرمتعلق به بنیاد که در شرق ساختمان واقع شده است به این مجموعه برای ساخت ملحق شده وعملیات مطالعات مکانیک خاک آغاز شده است. اقدام بعدی تخریب ساختمان 5 طبقه و گود برداری می باشد.
    چشم انداز ساختمان جدید پلاسکو
    ابتدا باید توجه داشته باشیم بر اساس گزارش ارزیابی سریع ساختمان شمالی پلاسکو ( 5 طبقه ) که توسط یک شرکت مشاور با صلاحیت تهیه شده است این ساختمان در برابر زلزله به شدت آسیب پذیر و فاقد ایمنی کافی است از طرفی این ساختمان بر اساس ضوابط 50 سال قبل ساخته شده و فاقد استاندارد های روز و سایر امکانات ازجمله پارکینگ ، تاسیسات ، آسانسور ، راه پله برقی و سیستم های اعلام و إطفاء حریق است. نظر کارشناسی شهرداری و دستگاه قضایی هم عدم امکان استفاده از آن است بنابراین برای ساخت ساختمان جدید قطعا باید تخریب شود.
    رعایت حقوق قانونی ذینفعان ، تمکین به احکام قضایی و تعیین وضعیت کسبه محترم پلاسکو در قالب تفاهم نامه ایی که امضاء خواهد شد. همچنین زنده نگهداشتن یاد آتش نشانان فداکاری که جان خود را در این حادثه از دست دادند که با لحاظ نمودن در طراحی ساختمان جدید مد نظر و توجه قرار می گیرد.
    ساخت ساختمانی فاخر و ارزشمند بر اساس استانداردهای روز در مدت اعلامی از تاریخ صدور پروانه ساخت که برای طراحی آن در قالب مسابقه طراحی اقدام خواهد شد.
    گفتنی است بر اساس توافق شهرداری ، بنیاد و تائید آن توسط دستگاه قضایی، ساخت مجموعه ساختمان جدید پلاسکو با مشخصات مورد انتظار در 13 طبقه شامل 5 طبقه زیر و 8 طبقه روی زمین در عرصه 9400 متر مربع ان شاالله در نیمه اول بهمن و با اخذ مجوز از شهرداری کلنگ زنی آن رسما آغاز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو