مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل کمیته حقوقی برای رفع مشکلات و تعیین تکلیف املاک منطقه۱۵

عصر ساختمان- شهردارمنطقه ۱۵تهران با اشاره به تعامل مثبت شهرداری منطقه با ثبت اسناد و املاک منطقه از تشکیل کمیته حقوقی، املاک و شهرسازی برای رفع مشکلات و تعیین تکلیف املاک منطقه خبر داد.

تشکیل کمیته حقوقی برای رفع مشکلات و تعیین تکلیف املاک منطقه۱۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از خبرگزاری مهر ، جلسه تعیین تکلیف وضعیت بافت های فرسوده، املاک و پروژه های ناتمام واقع در منطقه 15 شهرداری با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد.

    سید رضا میرصادقی در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه نرخ رشد قیمت یا ارزش افزوده ای که در مناطق 15، 17 و 19 در طی 10 سال گذشته اتفاق افتاده، رقمی حدود 217 تا 225 درصد در سال بوده است در حالی که این نرخ در شهر تهران به 2100 تا 2200 درصد در سال می رسد؛ بدین معنا که ارزش افزوده در شهر تهران در بازه زمانی 10 سال حدود 20 برابر شده اما در مناطق مذکور تنها 2 برابر شده است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: منطقه 15 به لحاظ سرانه های خدمات درمانی، رفاهی، تفریحی، آموزشی و غیره بسیار فقیر است که امید می رود با همفکری سازمان نوسازی و شهرداری منطقه، طرحی جهت استفاده از فضاهای ذخیره موجود در منطقه تدوین گردد و در بازه زمانی معین برای ایجاد تحول در منطقه، اجرایی شود.

    میرصادقی با بیان این که میزان جمعیت پذیری پس از تخریب، تجمیع و نوسازی تقریباً 2.5 برابر می شود، بر ضرورت حفظ تعادل در روند عرضه و تقاضا تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل عدم رفع کسری خدمات و تأمین نشدن فضاهای تفریحی، رفاهی، آموزشی، درمانی مورد نیاز در منطقه 15، جذابیت سکونت در این منطقه از بین رفته و این منطقه نه تنها نتوانسته مهاجرپذیر باشد بلکه بسیاری از ساکنان آن به دلیل نبود سرانه های خدماتی مورد نیاز از منطقه مهاجرت کرده اند.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر ضرورت جلوگیری از مهاجرت و حفظ ساکنان منطقه 15 تأکید کرد و از آمادگی کامل سازمان نوسازی شهر تهران برای همکاری و تعامل هر چه بیشتر با شهرداری منطقه 15 و به ویژه حوزه شهرسازی به منظور بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، تأمین کسری سرانه های خدماتی، جلب مشارکت سرمایه گذاران و ارتقاء کیفیت ساخت و سازها و سطح زندگی ساکنان منطقه خبر داد.

    میرصادقی در این جلسه ضمن تأکید بر ضرورت تسریع روند صدور پروانه های ساختمانی در مناطق، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم در نوسازی بافت های فرسوده، طولانی بودن روند صدور پروانه های ساختمانی است که موجب عدم تمایل سرمایه گذاران جهت ورود به نوسازی می شود.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به طولانی بودن مدت قراردادهای سرمایه گذاران در بافت های فرسوده در سال های گذشته، یادآور شد: به دلیل رکود در بخش مسکن، سرمایه گذاران عموماً با این تفکر وارد بافت می شدند که کلنگی بزنند، در مرحله پیش فروش سرمایه ای جمع کنند و ساخت و ساز را به صورت مرحله به مرحله و در بازه زمانی طولانی به اتمام برسانند.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در ادامه سخنان خود از بررسی و بازبینی قراردادهای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده خبر داد و گفت: طبق جلسات کارشناسی برگزار شده، مقرر شد جرایم سنگین برای قراردادهای سرمایه گذاری که از بازه زمانی 18 ماه بیشتر به طول بینجامند، در نظر گرفته شود.

    وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه 15 نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بزرگ ما در منطقه 15 بحث نوسازی بافت های فرسوده و بی اعتمادی ایجاد شده میان ساکنان منطقه که در طی 10- 12 سال اخیر شکل گرفته، می باشد.

    شهردار منطقه 15 با بیان این که حدود 8% بافت فرسوده تهران در محله های اتابک و مینابی در منطقه 15 قرار دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در سنوات گذشته برای نوسازی بافت های فرسوده این محلات هزینه های زیادی خرج کرده است اما متأسفانه مداخله ناصحیح، شکل گیری بی اعتمادی در ساکنان منطقه را به دنبال داشته است.

    محمدی ضمن ابراز خرسندی از انتصاب دکتر میرصادقی به سمت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، انتصاب ایشان را فرصتی جهت تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده، ایجاد رشد و شکوفایی و همچنین رفع بی اعتمادی ساکنان منطقه دانست.

    شهردار منطقه 15 همچنین از زحمات دفاتر خدمات نوسازی مستقر در منطقه تشکر کرد و ادامه داد: بزرگترین دلیل عدم اجرای پروژه های تعریف شده در منطقه، بارگذاری سنگین آن ها بوده است که فاقد توجیه اقتصادی است، لذا تجدید نظر در بارگذاری پروژه ها ضروری به نظر می رسد.

    محمدی با بیان این که شهرداری منطقه در کنار سازمان نوسازی شهر تهران برای حل مشکلات موجود حضور خواهد داشت، بر ضرورت تکمیل وافتتاح برخی از پروژه های نیمه کاره طبق زمانبندی معین جهت ایجاد ارزش افزوده در منطقه تأکید کرد. 

    وی با اشاره به تعامل مثبت شهرداری منطقه 15 با ثبت اسناد و املاک منطقه از تشکیل کمیته حقوقی، املاک و شهرسازی برای رفع مشکلات و تعیین تکلیف املاک منطقه خبر داد.

    شهردار منطقه 15 با اشاره به طولانی بودن فرآیند صدور پروانه بر ضرورت تشکیل کمیته تسهیل صدور پروانه در بافت فرسوده با حضور ناظر پایه یک نظام مهندسی تأکید کرد و گفت: خواهش من این است که همفکری لازم به منظور قائل شدن استثناء در فرآیند صدور پروانه در بافت های فرسوده نسبت به سایر نقاط ایجاد شود تا این روند در بافت های فرسوده در کمترین بازه زمانی اتفاق افتد.
    رفع ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی، ساماندهی و یکپارچه سازی محور حاشیه بزرگراه امام علی، اصلاح شبکه معابر، احداث پارکینگ، اصلاح تغییرات پهنه بندی، تعیین تکلیف املاک بلاتکلیف و رفع نواقص و تکمیل پروژه های ناتمام، ایجاد پروژه های محرک توسعه در منطقه و غیره، از جمله مهمترین مباحثی بود که در این جلسه مطرح  شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو