مدیران خودروعصر اعتبار

با رقابت بین‌المللی معماران طراحی می‌شود

پروژه عظیم فرهنگی – تجاری زندیه؛ سازه برجسته شهری شیراز

عصر ساختمان:با برگزاری مسابقه بین‌المللی طراحی، پروژه عظیم فرهنگی-تجاری زندیه شیراز به‌نوعی به یکی از سازه‌های عظیم شهری سومین حرم بدل می‌شود.

پروژه عظیم فرهنگی – تجاری زندیه؛ سازه برجسته شهری شیراز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، پس از مشارکت دولت و شهرداری در ساخت پروژه‌های عظیم شهری مانند میدان عتیق یا امام علی (ع) اصفهان که به‌منظور ساماندهی بافت تاریخی و بازسازی و اتصال بخش بزرگی از شهر اجرایی شد و نمونه‌های مشابه در برخی شهرهای دیگر، اکنون پروژه بزرگ زندیه شیراز نیز با همکاری شهرداری و دولت به یکی از سازه‌های مهم شهری سومین حرم اهل بین بدل خواهد شد.

    از آنجا که یکی از مراکز مهم و ارزشمند در بافت تاریخی شیراز، ارگ کریم‌خانی، بازار وکیل و محدوده پیرامون آن است که بهسازی، نوسازی و ارتقای کیفیت کالبدی و عملکردی این محدوده می‌تواند محرک رشد و توسعه و بهبود شرایط بافت تاریخی شیراز شود شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران (وزارت راه و شهرسازی) در نظر دارد مسابقه طراحی مجموعه زندیه شهر شیراز را با هدف حفظ و توسعه بافت تاریخی شیراز زیر نظر هیئت‌داوران برگزار کند و شهرداری شیراز اجرای این طرح را محقق خواهد ساخت.

    نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در همین زمینه به خبرنگار فارس در شیراز گفت: در توافق انجام‌ گرفته بنا شده کانسپت و طراحی پروژه زندیه توسط راه و شهرسازی انجام شود که برای این کار مسابقه بین‌المللی برگزار شده و هیئت‌ داوران از 63 مشاور تنها 15 مشاور را انتخاب کرده و تا پایان سال این 15 مشاور کانسپت طرح را می‌دهند و پس از آن هیئت داوری از اساتید معتبر بین‌المللی، از بین این افراد سه نفر را برگزیده و در نهایت یک طرح به‌عنوان طراحی نهایی انتخاب می‌شود.

    محمودرضا طالبان افزود: در این پروژه کاربری تجاری، فرهنگی، پارکینگ و اقامتی لحاظ شده و مصوبه کمیسیون ماده پنج به‌عنوان سند به مشاوران داده‌ شده است.

    شهردار شیراز نیز در همین زمینه اظهار داشت: وضعیت مجموعه زندیه از نظر پارکینگ و موارد دیگر بسیار نامناسب است و ما بارها از شرکت مسکن‌سازان و عمران و بهسازی خواستیم که این مجموعه را تعیین تکلیف کنند که در کمیسیون ماده پنج نیز به تصویب رسیده است.

    علیرضا پاک‌فطرت افزود: ما حتی حاضر هستیم پروژه را بخریم و خودمان آن را انجام دهیم چون هدف ما احیای این بافت است و پروژه باید از مدرسه شاهپور که تبدیل به پارک شده تا کوچه چاپارخانه در دو یا سه فاز انجام شود.

    وی با تأکید بر اینکه کل این پروژه متعلق به شهرداری است، بیان کرد: 11 هزار متر از زمین پروژه زندیه متعلق به شرکت مسکن‌سازان بود که شهرداری آن را خریداری کرد اما شرکت عمران و بهسازی پاسخ داد نمی‌توانند سهم خود را بفروشند و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز تأکید کرد که هدف از این پروژه رونق بافت است.

    محسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه ابراز داشت: پروژه زندیه با هدف احیای میدان توپخانه و تعریف کاربری تجاری، خدماتی، فرهنگی، توریستی در حدفاصل مدرسه ابوذر تا کوچه چاپارخانه تعریف شده که قرارداد طراحی شهری آن منعقد و مساحت و کاربری‌های پروژه در شورای بافت به تصویب رسیده است.

    وی افزود: مناسب است این پروژه به‌گونه‌ای باشد که کل پروژه به‌صورت بنای شیب‌دار و استفاده حداکثری از فضاهای پیاده و پشت‌بام‌ها نیز به‌عنوان فضای پیاده‌روی صورت پذیرد و افراد بدون نیاز به پله و آسانسور به ارتفاع بالاتر منتقل‌ شده و منظر زیبایی از شاه‌چراغ و سایر ابنیه شهر در دید عابران قرار گیرد که برای این منظور شهرداری تقاضای فروش اوراق مشارکت برای پیشبرد سریع این پروژه را دارد.

    محمد حق‌نگر دیگر عضو شورا تصریح کرد: پروژه زندیه باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه فضای تردد وسیله نقلیه در آن دیده نشده و ورود و خروج پارکینگ نیز از مسافتی دورتر و بدون مزاحمت برای پیاده‌ها انجام شود.

    معاون اداری مالی شهردار شیراز نیز در همین زمینه گفت: در دوره‌های قبل شش مرتبه اوراق مشارکت منتشر شده که دومرتبه برای قطار شهری و چهار مرتبه خود شهرداری این کار را انجام داده که در مجموع ارزش ریالی این اوراق یک‌هزار و 75 میلیارد تومان بوده است و از این طریق حدود یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه از خارج استان وارد شیراز شده است.

    محمدحسن اسدی با بیان این‌که در بودجه سال جاری فروش انتشار 280 میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی‌شده، عنوان کرد: امسال برای 280 میلیارد تومان تنها یک پروژه زندیه معرفی‌ شده که توافقنامه تملک و خرید 11 هزار متر زمین آن توسط شهرداری انجام پذیرفته و 3.5 هکتار آن مربوط به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی است و بخش دیگری از تملک‌ها باقی‌ مانده و پیشنهاد ارائه‌ شده فروش اوراق برای تأمین مالی هزینه ساخت پروژه است.

    وی یادآور شد: پروژه زندیه 80 هزار متر زمین و 170 هزار متر زیربنا دارد و هزینه کل ساخت آن 375 میلیارد تومان برآورد شده است و بانک مرکزی پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر انتشار اوراق یا تأمین مالی سکوک و یا دریافت تسهیلات بانکی را تائید کرده اما با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای آن فرهنگی است و در اختیار شهر قرار می‌گیرد با کاربری تجاری تفاوت دارد و فروش اوراق مناسب‌تر است.

    بنا نیست تمام وظایف دولت با پول مردم انجام شود

    رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز اما در این مورد گفت: این روال صحیحی نیست که موارد مختلف تعهدات دولت به شهرداری واگذار شده با پول مردم اجرا شود.

    رضا محمدیان افزود: کمربندی که بر عهده خود شهرداری گذاشته شد، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، احداث مراکز ورزشی و بسیاری موارد بر عهده شهرداری گذاشته شد و حتی عنوان می‌شود فرودگاه را شهرداری بسازد و در این بین مشخص نیست که سهم مردم از پول نفت چیست و آیا تمام عوارض پرداختی مردم باید هزینه پروژه‌های غیرشهری شود؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی