مدیران خودروعصر اعتبار

چگونه خانه‌ای ایمن داشته باشیم؟

عصر ساختمان- یک کارشناس ارشد آموزش پزشکی و سرپرست روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن ارائه چند توصیه برای ایمن‌سازی منازل، گفت: اولین گام در ایمن‌سازی غیرسازه‌ای شناسایی خطرات بالقوه در خانه است و پس از شناخت باید برای ایمن‌سازی آنها برنامه‌ریزی کرد.

چگونه خانه‌ای ایمن داشته باشیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آرزو دهقانی  با بیان اینکه داشتن یک خانه ایمن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی به ما کمک می‌کند که میزان مصدومیت و فوت را در حین رخداد حادثه کاهش دهیم، گفت: بر این اساس داشتن خانه‌ای ایمن وظیفه ماست تا مراقب والدین، فرزندان و خودمان باشیم. ما با ایمن‌سازی منزل خود، محیط امنی برای سالم و یا زنده ماندن ایجاد می‌کنیم.

    وی افزود: اجزای خانه بر دو قسم است؛ اجزای سازه‌ای که شامل ستون‌ها، پایه‌ها، انواع سقف‌ها، تیرهای اصلی و فرعی و دیوارها  هستند و اجزای غیر سازه‌ای که سیستم تاسیسات ساختمان، اجزای معماری ساختمان و اثاثیه و مبلمان را شامل می‌شوند. حال شاید برای ما مقدور نباشد که مقاوم‌سازی اجزای سازه‌ای را انجام دهیم، اما باید بدانیم که با ایمن کردن اثاثیه و مبلمان منزل از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری خواهد شد. در عین حال باید توجه کرد که اولین گام در  ایمن‌سازی غیرسازه‌ای، شناسایی خطرات بالقوه در خانه است و پس از شناخت باید برای ایمن‌سازی آنها برنامه‌ریزی کرد.

    دهقانی به ارائه چند راهکار برای ایمن‌سازی وسایل و مبلمان منزل پرداخت و گفت: کتابخانه را از جاهایی که می‌خوابید یا می‌نشینید، دور کرده و آن را به دیوار محکم کنید، اجسام سنگین را به طبقات پایین‌تر کمد یا کتابخانه و اجسام سبک‌تر را در طبقات بالاتر بگذارید، از قفل‌های مناسب برای کابینت‌ها استفاده کنید تا حین زلزله از سقوط ظروف جلوگیری شود، وسایل بزرگ و سنگین مانند یخچال را با بستن آنها به وسیله تسمه به دیوار ایمن کنید، لوازم الکترونیکی از قبیل، تلویزیون، رادیو ضبط، کامپیوتر، ماکرویو و دیگر وسایل الکتریکی که سنگین و گران قیمت هستند را می‌توان با تسمه‌های مخصوص در جای خود محکم کرد، آیینه‌ها، قاب عکس‌ها و لوسترها باید به وسیله قلاب بسته، آویزان و محکم شوند، از نصب تابلو در بالای مبل و تختخواب خودداری کنید، تخت خواب را در کنار پنجره قرار ندهید و بر روی شیشه‌ها برچسب ضربدری بزنید.

    وی همچنین توصیه کرد: به وسیله دو تسمه اطراف آبگرمکن را به دیوار وصل کنید و دقت کنید که مسیر خروج اتاق‌ها بسته نباشد و از قرار دادن میز و صندلی و وسایل در جلوی درب‌ها خودداری کنید، کف خانه را از سیم‌های برق و دیگر وسایل مانند اسباب‌بازی‌ها و لباس پاک کنید، بالا و پایین پلکان محافظ بگذارید و اگر از موکت روی پلکان استفاده می‌کنید، حتما با پیچ و مهره آن را کاملا محکم کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار