مدیران خودروعصر اعتبار

در یک میزگرد تلویزیونی مطرح شد

گرانی ورق‌ فولادی تولید را تعطیل کرده است

عصر ساختمان- رئیس سندیکای لوله و پروفیل: نبود تعادل در قیمت ورق‌های فولادی در چهار سال گذشته منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع شده است.

گرانی ورق‌ فولادی تولید را تعطیل کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، سید علی محمد ابویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از سال 93 تا کنون قیمت ورق های فولادی تولید داخل به حدی افزایش پیدا کرد که صادرات ما از بین رفت و صنایع داخلی قدرت رقابتی شان را از دست دادند.

    وی گفت: در سال های 93 و 94 قیمت ورق های فولادی تولید داخل در مقایسه با بازار جهانی 30 تا 50 درصد گرانتر بود.

    ابویی افزود: انحصار در فولاد مبارکه باعث افزایش فروش محصولات این کارخانه شده و به همین خاطر تولیدات صنایع مرتبط، غیر اقتصادی شده است.

    رئیس سندیکای لوله و پروفیل گفت: در سال 95 فولاد مبارکه گرانفروشی داخلی کرده است و شورای رقابت با شکایت ما درباره گرانفروشی این کارخانه حکم داده است.

    وی افزود: بورس کالا اجازه کاهش قیمت فولاد را نمی دهد، در آنجا تنها قیمت ها افزایشی است و قیمت پایه را که فولاد مبارکه می گذارد قابل کاهش نیست.

    ابویی گفت: 35 درصد صنایعی که از فولاد استفاده می‌کنند به علت مشکلات پیش آمده از قیمت، کاملاً تعطیل شده اند و مابقی هم با 35 تا 40 درصد کار می کنند.

    *55 درصد ظرفیت فولاد کشور فعال است

    مدیر فروش و بازاریابی فولاد مبارکه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در سال 94 سه میلیون و 300 هزار تن، در سال 95 چهار میلیون و 800 هزار تن و در شش ماهه سال 96 دو میلیون و 800 هزار تن فولاد در داخل به فروش رساندیم.

    محمود اکبری افزود: از سال 95 به خاطر بحران در بازار جهانی برای واردات ورق های فولادی تعرفه وضع شد و قبل از آن نبود.

    وی گفت: ایران خودرو 200 تا 300 هزار تن از فولاد مبارکه خرید می کند و با این خرید میلیاردها تومان صرفه جویی دارد.

    اکبری افزود: با این وضعیت تنها 55 درصد ظرفیت فولاد کشور بالفعل است و 45 درصد دیگر همچنان خالی است.

    وی گفت: فولاد مبارکه در سال 95 یک میلیون و 320 هزار تن لوله و پروفیل به سندیکای لوله و پروفیل کشور فروخت و آنها 730 هزار تن پیشنهاد فروش ما را نپذیرفتند.

    مدیر فروش و بازاریابی فولاد مبارکه افزود: در شش ماهه اول امسال هم سندیکای لوله و پروفیل پیشنهاد فروش 2800 تن محصولات ما را نپذیرفتند.

    *مواد اولیه تولید فولاد به خارج صادر می‌شود/ 140 روز خط تولید نورد اهواز خوابید

    رئیس هیأت مدیره نورد و لوله اهواز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در سه سال گذشته مشکل تأمین مواد اولیه داشتیم و در سال گذشته به خاطر همین مشکل 140 روز خط تولیدمان خوابیده بود.

    امیر مهریزی افزود: مشکل تولید مواد اولیه در کشور وجود ندارد، مشکل اصلی؛ عرضه مواد اولیه است.

    وی گفت: مواد اولیه مورد نیاز ما از سال 94 تا کنون ارزانتر از داخل به خارج صادر می شود و این ربطی به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی ندارد.

    مهریزی افزود: کارخانه نورد و لوله اهواز پارسال 217 هزار تن تولید داشت در حالی که ظرفیت ما 500 هزار تن است.

    *مشکل صنعت فولاد کمبود نقدینگی است

    عضو انجمن فولاد کشور هم در این برنامه گفت: برنامه ریزی برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 است که باید 20 میلیون تن از آن صادر شود.

    سید رضا شهرستانی افزود: کمبود مواد اولیه در کشور وجود نداشته و مشکلات صرفاً به خاطر کمبود تأمین نقدینگی در واحدهای تولیدی به وجود آمد.

    *قیمت فولاد در بورس را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند

    مدیرعامل بورس کالای ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قیمت گذاری در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا و حراج است.

    به گزارش فارس، حامد سلطانی نژاد افزود: بر این اساس، فروشنده قیمت پایه را می گذارد و اگر خریداران اقدام به خرید نکنند فروشنده مجبور می شود قیمت را پایین بیاورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو