مدیران خودروعصر اعتبار

در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت

گران شدن مسکن در ۷۵ درصد کشورهای جهان

عصر ساختمان- صندوق بین المللی پول اعلام کرد قیمت مسکن در ۷۵ درصد کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت و در سه ماهه سوم این سال قیمت مسکن در قطر ۲۳ درصد رشد داشته که بالاترین رشد قیمت مسکن در جهان بوده است.

گران شدن مسکن در ۷۵ درصد کشورهای جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، در گزارشی که صندوق بین المللی پول در ژانویه 2016 از وضعیت جهانی مسکن منتشر کرده آمده است: اگر ما قیمت های واقعی مسکن در کشورهای مختلف را جمع آوری کنیم و به صورت تصویری کلان به آن نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که قیمت جهانی مسکن همچنان به شکلی آهسته در حال رشد است.

    شاخص جهانی قیمت مسکن در طی 16 دوره سه ماهه گذشته همواره در حال رشد بوده است. هرچند روند افزایش شاخص جهانی قیمت مسکن در کشورهای مختلف متفاوت است، اما قیمت ها به طور کلی در بسیاری از کشورهای جهان صعودی است.

    به علاوه، وقتی قیمت های سال 2015 را با قیمت های سال 2009 یعنی سال اوج بحران مالی جهانی مقایسه می کنیم، شاهد یک تغییر روند واضح هستیم. به ویژه سهم کشورهای مواجه با افزایش قیمت مسکن از 24 درصد در سال 2009 به 75 درصد در سال 2015 رسیده است. همچنین سهم کشورهایی که شاهد افت قیمت مسکن هستند از 76 درصد در سال 2009 به 25 درصد در سال 2015 رسیده است.

    اما باید خاطر نشان ساخت که رشد اقتصاد جهانی به خصوص در بازارهای نوظهور اخیرا کند شده است. بنابراین رصد آمارهای بخش مسکن در دوره های سه ماهه آینده برای تعیین تاثیر روند رشد اقتصاد جهانی بر قیمت جهانی مسکن مهم خواهد بود.

    در نهایت اینکه، رشد واقعی اعتبارات، نسبت قیمت مسکن به درآمد، و نسبت قیمت مسکن به اجاره شاخص های مهم دیگری هستند که می توان با استفاده از آنها تغییرات در بازار مسکن را توضیح داد. در کنار رشد قیمت واقعی مسکن در کشورهای جهان، رشد واقعی اعتبارات نیز در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. همچنین در نیمی از کشورها، قیمت مسکن سریعتر از درآمدها و نرخ اجاره در حال رشد است. اما این شاخص ها را باید با احتیاط تفسیر کرد. برای مثال، نسبت قیمت به اجاره شاخص مفیدی در کشورهایی که نرخ اجاره از سوی دولت کنترل می شود نیست.

    بر اساس این گزارش در میان 62 کشوری که در گزارش صندوق بین المللی پول آمار آن ها ارائه شده است قطر بالاترین رشد قیمت مسکن در سه ماهه سوم 2015 را داشته است. قیمت مسکن در این کشور در فصل تابستان گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد 23 درصدی داشته است. هنگ کنگ با رشد 16 درصدی و سوئد با رشد 11 درصدی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار داشته اند.

    کشور اوکراین نیز از نظر افت قیمت در صدر قرار داشته است به طوری که قیمت مسکن در این کشور در سه ماهه سوم 2015 نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 40 درصدی داشته است. روسیه با افت 11 درصدی و لتونی با افت 7 درصدی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی