مدیران خودروعصر اعتبار

مقام مسئول در راه و شهرسازی: ۶۴۰۰هکتار بافت فرسوده شهری در استان تهران وجود دارد

عصر ساختمان- رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران می گوید: در ۱۰ شهر استان تهران با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت، ۶۴۰۰ هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد.

مقام مسئول در راه و شهرسازی: ۶۴۰۰هکتار بافت فرسوده شهری در استان تهران وجود دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، محمد عبدالملکی با بیان اینکه ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی از مهمترین ویژگی های بافت های فرسوده شهری در استان تهران است، افزود: تهران، اسلامشهر، شهر قدس، گلستان، ورامین، شهریار، پاکدشت ، ملارد ، نسیم شهر و قرچک 10 شهر استان تهران هستندکه مطالعات بافت های فرسوده در این شهرها انجام شده است.
    این مقام مسئول در حوزه عمران و بهسازی شهری استان تهران اظهارداشت: از 77 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور، 6400 هکتار آن در استان تهران قرار دارد و در شهر تهران نیز محدوده بافت های فرسوده شهری 3720 هکتار است.
    وی بیان کرد: مطالعات ما نشان می دهد 2 میلیون و 200 هزار نفر در استان تهران در بافت های فرسوده شهری سکونت دارند که از این یک میلیون و 300 هزار نفر در شهر تهران هستند.
    رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران یادآور شد: درسطح کشور56 هزار هکتار سکونتگاه های غیر رسمی داریم که از این 8 هزار و 800 هکتار در استان تهران، 5 هزار و 500 هکتار آن در شهر تهران واقع است.
    به گفته وی، در مجموع 15.5 درصد سکونتگاه های غیر رسمی در کشور در استان تهران قرار دارد و 10 درصد سکونتگاه های غیر رسمی در سطح کشور در شهر تهران قرار گرفته است.
    عبدالملکی با اشاره به تعداد خانوارهای استان تهران در سکونتگاه های غیر رسمی اظهارداشت: 2 میلیون و 300 هزار نفر از مردم استان تهران که شامل 561 هزار خانوار می شود در سکونتگاه های غیررسمی در این استان با حداقل امکانات و سرانه های شهری زندگی می کنند.
    رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران خاطرنشان کرد: مهاجرت مردم در دهه 50 و60 از سایر نقاط کشور برای سکونت در استان تهران، سبب شد بیشتر این افراد در سکونتگاه ها و بافت های فرسوده شهری ساکن شوند که هم اکنون از نظر کیفیت زندگی در نازلترین شرایط در شهرهای اطراف شهر تهران زندگی می کنند.
    وی، فقر شهری، گسترش نابرابری فضای کارکردی، بحران هویت و تنزل منزلت و آسیب های اجتماعی، تاب آوری پایین شهری و تنزل کیفی مسایل زیست محیطی را از مهم ترین معضل بافت های فرسوده شهری در استان تهران اعلام کرد.
    رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران در پایان اظهارداشت: بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و در جهت کارآمدی این بافت ها و هویت بخشی به آنها تاکنون در سطح استان تهران اقدامات مناسبی انجام شده است.
    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است: اندیشه بازآفرینی شهری راه حلی برای رفع بحران شهرهای غیرقابل زندگی است و راه حلی ترکیبی برای ارتقای کیفیت زندگی و هویت بخشی با احترام به مردم از مهم ترین سیاست های ما در بازآفرینی شهری در ایران به شمار می رود.
    وی اظهار داشت: بازآفرینی شهری در چارچوب یک دستورکار قادر به بازتعریف هویتی فرآیندی و ساختاری شهر ایرانی برای خروج از چالش های معاصر توسعه به ویژه کاهش قابلیت زیست پذیری و تنزل کیفیت زندگی شهروندان است.
    وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: در این مسیر همه بافت‌های فرسوده شناسایی شده و 2700 محله بد مسکن درایران وجود دارد که در برنامه‌های 10 ساله می توان مشکلات آن را برطرف کرد، البته باید بپذیریم مشکل محله های بافت فرسوده با یکدیگر متفاوت است و برای هر کدام باید برنامه ای را در پیش گرفت، لذا دنبال تقویت محله محوری در ایران هستم.
    آخوندی با اشاره به اینکه تمرکز من روی بافت حاشیه ای و بافت فرسوده است، گفت: نمی‌توانیم مساله مسکن بافت های فرسوده را در بیابان ها حل کنیم بلکه باید به دنبال حل این مساله در درون بافت فرسوده باشیم و خوشحالم که رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که دنبال رفع مساله مسکن بافت فرسوده هستیم.
    در مجموع در سطح کشور بیش از 140 هزار هکتار بافت فرسوده شهری، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی وجود دارد که نیازمند بهسازی و نوسازی شهری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی