مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس بازار مسکن:

تاثیر تحریم ها بر مسکن بیش از ۲۰ درصد نبود

عصر ساختمان:یک کارشناس با بیان این که تاثیر تحریم ها در بخش مسکن بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است، هدف گذاری دولت برای طرح های توسعه مسکن و برنامه های اقتصادی، پولی و بانکی برای خروج از رکود مسکن در دوران پسابرجام را ضروری دانست.

تاثیر تحریم ها بر مسکن بیش از ۲۰ درصد نبود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اکو نیوز، سعید آگشته اظهار کرد: بازار مسکن یک بازار خودمحور است که تاثیرات اقتصاد کلان حدود 80 درصد و تاثیرات مستقیم همچون تحریم‌ها حدود 20 درصد در رکود مسکن موثر بوده است. لذا نمی‌توان انتظار داشت که مسکن با رفع تحریم‌ها وارد دوران رونق شود. بخشی از مشکلات حوزه مسکن متاثر از مداخله دولت قبل در ساخت و ساز به شکل مستقیم و سیاست‌های پولی آن دولت بوده است.
    وی افزود: تا زمانی که سیاست‌های دولت در حوزه مسکن به خوبی تدوین، ابلاغ و اجرا نشود وضعیت رکود مسکن ادامه خواهد یافت.
    این کارشناس مسکن با بیان این‌که حاصل اقتصادی انتظار بخش مسکن ناشی از مابه‌التفاوت بازار تولید و تقاضا است، خاطرنشان کرد: بازار مسکن با توجه به میزان بالای ساخت و ساز و عدم فروش با انباشت تولید مواجه شده و تا زمانی که دولت برای هدف‌گذاری مشخصی برای طرح‌های توسعه مسکن انجام ندهد و سیستم اقتصادی و پولی برنامه‌ی مدونی برای این بخش نداشته باشد وضعیت مسکن مناسب نخواهد شد.
    آگشته با اشاره به کاهش 70 تا 80 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی طی دو سال اخیر خاطرنشان کرد: نقش دولت، نقش بخش سرمایه‌گذاری، سیستم‌ها و نهادهای پولی و مالی در کسادی بازار مسکن تاثیرگذار بوده است. لذا برای خروج از رکود نیازمند انجام اقدامات همسو در بخش‌های ذکر شده احساس می‌شود.
    وی یکی از راهکارهای دولت برای خروج از رکود را توجه ویژه به بخش مسکن دانست و افزود: هرچند این موضوع بدون دخالت دولت امکان‌پذیر نیست اما مداخله باید در حوزه تنظیم نهادهای مالی، هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری در نقاط خاص باشد. دیگر نمی‌توان به صورت سنتی در هر جایی از کشور که خواستیم مسکن بسازیم بلکه باید باید مشخصات، جمعیت و نقاط را در طرح‌های توسعه مسکن لحاظ کنیم.
    این کارشناس مسکن، نگاه سرمایه‌ای به مسکن در فرهنگ جامعه را در شرایط فعلی، فرصتی برای توسعه مسکن در شرایط پسابرجام دانست و گفت: زمانی می‌گفتیم نباید به مسکن سرمایه‌ای نگاه کرد اما فرهنگ جامعه ایرانی نگاه سرمایه ای به این بازار است. باید از این فرهنگ به عنوان نقطه قوت برای سیاست‌های توسعه مسکن استفاده و این تهدید را با توجه به فرصت برجام تبدیل به یک فرصت کرد.
    آگشته پیش‌بینی کرد با توجه به تاثیرگذاری 10 تا 20 درصدی تحریم‌ها بر رکود مسکن می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن در کوتاه مدت رشد 10 درصدی را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو