مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی

ارائه زمین رایگان به انبوه‌سازان در محله سیروس برای نوسازی بافت فرسوده

پرداخت ۶۴ هزار فقره تسهیلات برای احیای بافت فرسوده

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ساز و کار احیای بافت فرسوده از طریق مدل زمین صفر به انبوه سازان در محله سیروس زمین رایگان می‌دهیم، گفت: بانک‌های عامل از سقف ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی تاکنون با پرداخت ۶۴ هزار فقره تسهیلات موافقت کرده است.

ارائه زمین رایگان به انبوه‌سازان در محله سیروس برای نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

     به گزاش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، محمدسعید ایزدی، مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی‌ شهرهای ایران با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در حوزه نوسازی و احیای بافت فرسوده اظهار داشت: اولین اقدام تهیه و تصویب سند ملی بازآفرینی شهری در سال 93 بود که پس از آن توانستیم ستاد ملی بازآفرینی شهری را به تصویب برسیانیم.

    وی افزود: با تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری توانستیم تمام دستگاه‌های مرتبط با احیای بافت فرسوده را دور یک میز گرد هم بیاوریم تا بتوانیم با همکاری این دستگاه‌ها یک برنامه واحد به اجرا برسانیم.

    ایزدی با بیان اینکه از سال 93 تاکنون 930 جلسه استانی و شهری و ملی در ستاد بازآفرینی شهری برگزار شده است، اظهار داشت: از این تعداد جلسه 32 جلسه در سطح ملی و با حضور وزیر راه و شهرسازی که قائم مقام رئیس جمهوری در این ستاد محسوب می‌شود برگزار شده است.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهرهای ایران افزود: در سال‌های 95 و 96، 680 پروژه در حوزه احیای بافت فرسوده تعریف و در حال اجرا است.

    ایزدی با بیان این که برای اولین بار در حوزه احیای بافت فرسوده پس از راه‌اندازی ستاد ملی بازآفرینی شهری و تصویب سند بازآفرینی ملی شهری صاحب برنامه جامع و ملی شدیم، گفت: در حال حاضر 2700 محله برای نوسازی بافت فرسوده و ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم افزاری مشخص شد که در یک برنامه 10 ساله 270 محله سالانه ساماندهی می‌شود.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به افزایش اعتبارات این دستگاه اظهار داشت: در حالی که در سال 92 تسهیلات این سازمان برای بهسازی چیزی حدود 37 میلیارد تومان بود توانستیم با تعریف 9 ردیف تملک دارایی و سرمایه‌ای و عمرانی اعتبارات را به 640 میلیارد تومان برسانیم البته این فقط سهم ردیف‌های دولتی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است.

    ایزدی با بیان اینکه برای تخصیص منابع از بودجه ریزی اهرمی استفاده کردیم، اظهرار داشت: بودجه ریزی اهرمی به این معنا است که مجموعه دستگاه‌ها از وزارتخانه‌های مختلف مسئولیت پرداخت بخشی از بودجه‌ها را بر عهده می‌گیرند در حال حاضر شهرهای مشهد، قم، شیراز و چهار شهرستان سیستان و بلوچستان در ردیف مجزا از بودجه قرار گرفته‌اند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در کنار افزایش پنج برابری بودجه این بخش، توانستیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی در تامین منابع مالی استفاده کنیم.

    وی با اشاره به تعریف مفهوم نهاد توسعه گر و حضور این نهاد در بهسازی و احیای بافت فرسوده اظهار داشت: تاکید داریم نهاد توسعه گر به معنای شرکت‌های تخصصی احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی در پروژه‌های تعریف شده حضور داشته باشند.

    وی افزود: صلاحیت نهادهای توسعه گر باید توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ارزیابی و تایید شود تا بتواند مجوز فعالیت در بافت‌های فرسوده را دریافت کند و تا امروز صلاحیت 62 شرکت انبوه سازی برای حضور در این پروژه‌ها بررسی شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره مصوبه اخیر بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به احیای بافت فرسوده گفت: با موافقت بانک مرکزی قرار بر این است بانک مسکن از محل وصول اقساط مسکن مهر تسهیلات 1000 میلیارد تومانی در اختیار پروژه‌های احیای بافت فرسوده قرار دهد و ما این تسهیلات را به انبوه سازان واگذار می‌کنیم.

    وی افزود: همچنین قرار بر این است که در جلسه‌ بعدی شورای پول و اعتبار درباره آیین نامه نحوه تامین مالی نهادهای توسعه گر در  احیای بافت فرسوده تصمیم‌گیری شود اینکه بانک‌ها چطور می‌توانند به نهادهای توسعه‌گر برای تامین مالی در پروژه‌های احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی کمک کنند.

    وی همچنین با اشاره به انواع مدل‌های در نظر گرفته شده برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده و تاریخی و حاشیه نشینی اظهار داشت: چندین مدل از جمله مدل زمین صفر، مدل مشارکتی، مدل تعاونی خودیاری محلی و مدل تنظیم مجدد زمین برای استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم و این مدل‌ها در مناطق مختلف در حال اجرا است.

    ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر سازوکار مدل زمین صفر برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های بافت فرسوده اظهار داشت: در این مدل دولت یعنی شرکت عمران و بهسازی شهری، زمین را بدون احتساب قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد تا بخش خصوصی بتواند در احیای بافت فرسوده مشارکت داشته باشد که این پروژه در حال حاضر در محله سیروس تهران در حال اجرا است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر چند که بارها گفته‌ایم امروز همه برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های احیای بافت فرسوده اعلام آمادگی می‌کنیم و حاضر هستیم که از انبوه سازان برای ورود به این پروژه‌ها حمایت کنیم.

    مدیرعامل شرکت بهسازی و عمران شهری با اشاره به اجرای مدل تنظیم مجدد زمین برای احیای بافت فرسوده در محله همت آباد اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌ احیای بافت فرسوده محله همت آباد اصفهان با این سازوکار در حال اجرا است و به زودی مراسم افتتاح محله جدید همت آباد برگزار می‌شود.

    وی افزود: در این مدل و سازوکار مردم محله مورد نظر با استفاده از وام‌های ودیعه مسکن تا سقف 20 میلیون تومان می‌توانند برای رهن مسکن تامین مالی شوند و خانه فرسوده خود را برای نوسازی در اختیار سازندگان قرار دهند. در محله همت آباد یا مختاباد اصفهان این اقدام انجام شده و با مشارکت افراد محله، تعاونی تشکیل شده و یک سرمایه‌گذار معرفی شده و تمام این منطقه در حال نوسازی است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به میزان اعتبارات پرداخت شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم اظهار داشت: 300 هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران تعریف شده که از این رقم بانک‌های عامل 114 هزار تسهیلات را پذیرفتند و در حال حاضر پرونده 64 هزار متقاضی وام نوسازی بافت فرسوده تایید شده و 35 هزار متقاضی توانستند وام دریافت کنند.

    ایزدی همچنین با اشاره به پرداخت دیون شرکت بهسازی و عمران شهری به شهرداری گفت:‌ در حالی که از سال 89 تا 92 این دیون پرداخت نمی‌شده در دولت یازدهم 800 میلیارد  بدهی این نهاد به شهرداری شناسایی شد و تاکنون 500 میلیارد آن را پرداخت کرده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی