مدیران خودروعصر اعتبار

نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در پاریس

عصر ساختمان:نخستین مسجد دوستدار محیط زیست امسال در جنوب پاریس افتتاح می شود و برای یک هزار و ۵۰۰ نمازگزار ظرفیت خواهد داشت.

نخستین مسجد دوستدار محیط زیست در پاریس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از شبکه خبری «العالم»، نخستین مسجد سازگار با محیط زیست امسال در جنوب پاریس پایتخت فرانسه افتتاح می شود. این مسجد به شکلی طراحی شده است که سازگار با محیط زیست است و در مقابله با تغییرات آب و هوایی مشکلی برای آن پیش نمی آید و در ساخت آن از جدیدترین تکنولوژی ها به کار رفته است. این مسجد با استفاده از تکنولوژی جدید، انرژی ها را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی می کند.

    این مسجد به شکلی طراحی شده که دوستدار محیط زیست است و در منطقه ماسای جنوب پاریس، پایتخت فرانسه واقع شده است و در ساخت آن از جدیدترین معماری ها استفاده شده است ولی به دلیل سازگاری اش با محیط زیست، هزینه مصرفی برق را کاهش می دهد.

    ساخت مسجد سال 2011 میلادی در پاریس آغاز شده است و قرار است نیمه سال افتتاح شود. در ساخت مسجد، کارشناسان محلی شرکت کرده اند و برای این که مسجد طبق ساز و کار منطبق با محیط زیست ساخته شود از مهندسان معماری حرفه ای مشورت گرفته اند.

    محمود اسماعیل، عضو کمیته مسلمانان فرانسه در این باره گفت: مسجد بر اساس سبک معماری قرن بیست و یکم ساخته شده است و معماری زنده ای دارد و مناره و گنبد را نیز دارا خواهد بود.

    گنبد مسجد شیشه ای، 90 درصد نور طبیعی را به مسجد وارد می کند و طوری طراحی شده که 85 درصد اشعه مادون قرمز را به داخل راه نمی دهد و در هوای گرم تابستان مانع بالا رفتن درجه حرارت مسجد می شود و در زمستان و فصل سرما هزینه دستگاه های گرمایشی را کاهش می دهد.

    در مسجد از لامپ های کم مصرف استفاده می شود و شیرهای آب وضو خانه به صورت خودکار کار می کند تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود و 40 درصد از آب مصرفی در مسجد استفاده می شود و وضعیت گرمای ساختمان نیز کنترل می شود.

    در آموزه های اسلامی بر این روش ها نیز تاکید شده است و به کنترل مصرف توصیه شده است.

    وی افزود: زمانی که با مهندسان معماری به فکر ساخت مسجد افتادیم، متوجه شدیم که اسلام از چهارده قرن پیش بر محیط زیست تاکید کرده است و تازه جهان به آن روی آورده است.

    در ساخت مسجد از المان های محیط زیستی به صورت نامحسوس استفاده شده است، از جمله آن می توان به پوشش دیوارهای آن با عایق های حرارتی اشاره کرد و حوضی که آب های باران را در زیر زمین در خود جمع می کند و آن را تصفیه کرده و در سرویس های بهداشتی از آن استفاده می کنند.

    با وجود آن که در مراحل ساخت مسجد 20 درصد هزینه ها افزایش می یابد، ولی بعدها پیش بینی می شود که هزینه ها کاهش یابد و در مصرف آب و برق صرفه جویی شود.

    عبدالقادر آل بوعزاوی، یکی از نمازگزاران گفت: با توجه به گرم شدن زمین ما مسلمانان رسالتی داریم که باید به آن عمل کنیم و ساخت مسجد دوستدار با محیط زیست از این توجهات محسوب می شود.

    هزینه ساخت مسجد از جمع آوری کمک های مردمی تامین شده است و همچنان مردم می توانند برای ساخت مسجد کمک کنند و پس از ساخت، این مسجد برای یک هزار و 500 نمازگزار ظرفیت خواهد داشت و سالنی برای فعالیت های فرهنگی و آموزش زبان عربی دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی