مدیران خودروعصر اعتبار

«منظر فرهنگی اورامان»، مهمان یونسکو در ۲۰۱۸

عصر ساختمان- قدم‌های آخر کارشناسان ثبت جهانی برای تکمیل پرونده‌ «منظر فرهنگی اورامان» در کردستان برداشته می‌شود تا این محوطه‌ تاریخی به عنوان یک پرونده‌ی فرهنگی تاریخی در یونسکو مطرح شود.

«منظر فرهنگی اورامان»، مهمان یونسکو در ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  سید محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان با اعلام این خبر گفت: کارشناسان تدوین پرونده ثبت جهانی منطقه اورامان در کردستان کار خود را برای تکمیل این پرونده آغاز کرده‌اند و بر اساس صحبت‌های مطرح شده با سازمان میراث فرهنگی، قرار است پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی منطقه اورامان» تا پایان شهریور در استان کردستان تکمیل شود و سپس به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تکمیل فرستاده شود.

    او با اشاره به ملحق شدن استان کرمانشاه به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این پرونده برای ثبت جهانی، اظهار کرد: این پرونده در دو بخش تهیه می‌شود، یکی بخش مقدماتی که باید در استان تهیه شود و بخش دوم که در دفتر ثبت آثار جهانی در سازمان میراث فرهنگی تکمیل و سپس به یونسکو فرستاده می‌شود، بنابراین قرار است پرونده‌ی «منظر فرهنگی اورامان» در 2018 جزو پرونده‌های فرهنگی تاریخی ایران و به عنوان یک منظر فرهنگی به یونسکو فرستاده شود.

    وی در توضیح معیارهایی که بر اساس آن این پرونده در دست تکمیل است، گفت: می‌توان به این نکته اشاره کرد که در این منطقه انسان به بهترین شیوه از طبیعت برای زندگی خود استفاده کرده و شیوه سنتی زندگی در یک محیط کمتر دچار تغییرات شده است، حس می‌شود که لایه‌های زندگی صنعتی روزانه در آن‌جا نیز نفوذ کرده است حتی اگر یک روستا باشد. اما در نقاطی که دچار کمترین تغییرات شده و انسان به همان شیوه قبلی با طبیعت سازش کرده است و از محیط طبیعی خود برای زندگی کردن بهره می‌برد. این یکی از مهمترین موارد است.

    او تأکید کرد: این گروه پس از تکمیل پرونده اورامان قرار است چند روستا که دارای بافت تاریخی باارزش هستند را نیز برای ثبت در فهرست آثار ملی بررسی و پرونده آنها را تهیه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار