مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت اختصاص ۵۰ درصد از اعتبارات ارزان قیمت به بخش مسکن

عصر ساختمان:آنچه امروز در طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در کشور ما اهمیت بسیاری یافته است تخریب بناهای قدیمی و ساخت بناهای جدید به جای آنهاست.

ضرورت اختصاص ۵۰ درصد از اعتبارات ارزان قیمت به بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنچه امروز در طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در کشور ما اهمیت بسیاری یافته است تخریب بناهای قدیمی و ساخت بناهای جدید به جای آنهاست بدون آنکه چگونگی روابط همسایگی، تعاملات اجتماعی و زندگی جمعی ساکنان این محلات مورد توجه قرار گیرد.

    ** بافت فرسوده در انتظار طرحی برای نوسازی

    بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری، نیازمند حرکتی کنترل شده در جهت ادامه زندگی خود هستند و این حرکت در قالب یک الگوی بهسازی و نوسازی تجلی می‌شود. این الگو امری است مداوم که در نهایت باید به سیستمی خود جوش تبدیل شود.

    این روند آنی وسیع نیست بلکه فرآیندی حساس و پیچیده است که نیاز به طراحی برنامه‌های هدفمند دارد و برای دست‌یابی به ساماندهی و احیای موفقیت‌آمیز، به شناخت دقیق بافت قدیمی و کل سیستم شهر و نظام منطقه‌ای نیاز است.

    حل مشکلات بافت‌های فرسوده نیازمند برخوردی صحیح و روشی مناسب است. بهسازی، نوسازی و یا بازسازی، گونه های متفاوتی از مداخله در بافت‌های فرسوده و مسئله‌دار بوده که با روش‌های اجرایی متفاوت در کشورهای مختلف به مورد اجرا گذاشته شده و هر یک به گونه‌ای آن را تجربه کرده اند.
    مرکز آموزش علمی کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی شهرداری تهران در نظر دارد با همکاری گروه مطالعات شهری و حمایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نوسازی شهر تهران، مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، شهرداری منطقه 12 و دیگر نهادهای متولی، دومین سمینار و کارگاه تخصصی "طراحی شهری پایدار" را با حضور دکتر میکل مارتی از دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا و اسپانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه علمی دانشگاه‌ها و مدیران با رویکرد "حفاظت و ساماندهی بافت های تاریخی و ارتقاکیفیت زندگی شهری" در تاریخ 6 تا 8 بهمن ماه برگزار می‌شود.

    میلاد امینی، سرپرست مرکز آموزش علمی و کاربردی شهرسازی و نوسازی و بهسازی شهرداری تهران هدف اصلی این سمینار را ایجاد زمینه‌ای برای گفتگو و تعامل مدیران شهری، حرفه‌مندان، دانش پژوهان و متخصصان مرتبط با حوزه‌های شهری به عنوان ابزاری برای به اشتراک گذاری دانش‌ بیان کردند تا بتوانند زمینه تدوین چارچوب‌ها و الگوهای کلی طراحی پایدار در بافت‌های تاریخی شهر باشد.

    وی با اشاره به تأکید شهردار تهران بر ارتقا کیفیت زندگی شهری در بافت تاریخی، موضوعاتی مانند بررسی محتوای طراحی شهری پایدار شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و تبیین ارتباط کیفیت زندگی شهری و طراحی شهری پایدار، بررسی مباحث تئوریک و رویکردهای نوین در زمینه مشترک طراحی شهری پایدار مبتنی بر ارتقا کیفیت در راستای چالش‌های مدیریتی، چالش‌های ضوابط و قوانین، مشارکت مردم، مشارکت متخصصان و... ارائه تجارب مدیریتی و پروژه‌های اجرا شده در منطقه 12 تهران از محورهای اصلی این سمینار برشمرد.

    عباداله فتح‌اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توجه به اقشار کم درآمد و توجه ویژه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با استناد به جلسات پیشین برگزار شده دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در خصوص مدیریت هماهنگ بافت‌های فرسوده و تدوین اسناد و قوانین بالادستی  که در پیش‌نویس تنظیمی دولت در پیش‌نویس تنظیمی دولت در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ نشده است، پیشنهاداتی را به منظور بررسی و درج در این برنامه در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کرد.

    فتح‌اللهی و دبیر ستاد باز‌آفرینی شهری پایدار کلا‌نشهر تهران با طرح 6 پیشنهاد از مسئولان و نمایندگان دولت خواست تا در صورت موافقت، این پیشنهادات به منظور تسریع نوسازی، بهسازی و توانمند‌سازی محدوده‌ها و محلات بافت‌های فرسوده کلا‌نشهر تهران در سند برنامه ششم توسعه کشور لحاظ می‌شود.

    پیشنهادات مطرح شده از سوی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد باز‌آفرینی شهری پایدار کلا‌نشهر تهران در 6 بند مطرح شد که از جمله مورد اول آن راه شهرسازی و شهرداری‌ها مکلفند در طول برنامه زمینه مرمت، احیا، مقاوم‌سازی، بازآفرینی و نوسازی حداقل 10درصد از بافت‌های مسکونی فرسوده شهری و محدوده‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی را فراهم کنند و تسهیلات و بودجه مورد نیاز همه ساله با پیشنهاد وزارت راه شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها در بودجه عمومی پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرای مربوطه و شهرداری‌ها قرار گیرد.

    برنامه عملیاتی موضوع پیش گفته در 2 بخش نوسازی مسکن و تأمین خدمات و زیرساخت‌ها، در 6 ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شورای عالی استان‌ها و شهرداری تهران به "نمایندگی از کلانشهرهای کشور" تهیه و تمام دستگاهی‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی و میانی و محلی و تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های باز‌آفرینی شهری خواهند داشت.

    مورد دوم؛ شورای عالی شهرسازی و معماری مکلف است ظرف یک سال اول برنامه نسبت به باز تعریف و تدقیق محدوده‌های هدف باز‌آفرینی شهری کلانشهر‌ههای کشور اقدام و در خصوص سایر شهرها با توجه به اولویت جمعیتی در سال‌های بعد اقدام کند.

    مورد سوم؛ دولت مکلف است حداقل 50 درصد از اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت تا تضمین 50 درصد سود تسهیلات توسط دولت، بخش مسکن را به اجرای طرح‌های احیای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و  ساماندهی سکونت کاه‌‌های غیر رسمی اختصاص دهد.

    مورد چهارم؛ به منظور پیشگیری و پیشگیری از رشد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ای، وزارت کشور و وزارت راه و  شهرسازی مکلف‌اند نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادی ها و شهرهای واقع در حریم شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت که در معرض پذیرش جمعیت و سازوکار بازار زمین هستند اقدام کند.

    مورد پنجم؛ وزارت راه و شهرسازی "سازمان ملی زمین و مسکن" با همکاری وزارت کشور مکلف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعیین ساز و کارهای انتقال حق توسعه (TDR) با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر زمین های دولتی یا اراضی ذخیره احیا و بازآفرینی محدوده‌های محلات هدف در محدوده قانونی شهرها اقدام  کند.

    مورد ششم؛ وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت کشور شهرداری تهران (به نمایندگی از کلانشهرهای کشور) موظف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعریف ساز و کار ایجاد صندوق‌های توسعه محلی در راستای جلب مشارکت مردمی جهت احیا و نوسازی بافت فرسوده محلات هدف اقدام کند و همچنین دولت مکلف است در راستای کمک به صندوق های توسعه محلی، سالانه اعتبار مشخصی را در قالب بودجه سنواتی پیش بینی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی