مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- اجرای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با سود ۸ درصد برای نوسازی بافت فرسوده با توجه به شرایط اقتصادی انبوه‌سازان و رشد منفی بخش ساختمان با اما و اگر مواجه است.

اما و اگرهای نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کمتر از 10 روز دیگر سپرده‌گذاری برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی به نوسازی بافت فرسوده از سوی بانک عامل ابلاغ می‌شود. موافقت با پرداخت این وام به عنوان تسهیلات انحصاری به انبوه‌سازان جدیدترین اقدامی است که بانک مرکزی در جهت رونق بخشی به بازار مسکن و نیز حوزه ساخت و ساز انجام داد. با اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است این تسهیلات تشویقی در بهسازی 490محدوده بافت فرسوده در سراسر کشور موثر است انبوه‌سازان می‌گویند تمایل چندانی به سپرده‌گذاری یک ساله برای دریافت تسهیلات 80میلیون تومانی ندارند و ترجیح می دهند صرفا از کانال سپرده‌گذاری متقاضیان، شارژ مالی شوند.

    در روزهای اخیر بانک مرکزی با پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم به انبوه‌سازان در جهت نوسازی بافت فرسوده موافقت کرد. بدین ترتیب انبوه‌سازان می‌توانند با سپرده‌گذاری 40میلیون تومانی پس از یک سال 80میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

    این اقدام در حالی صورت گرفت که پیش از این قرار بود دولت در جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده یارانه 10درصدی به تسهیلات پرداخت کند که هم‌اکنون تقریبا ملغی شده و بانک مسکن به پرداخت وام با سود 18 درصد و با ارائه خط اعتباری به شرکت عمران و بهسازی موافقت کرده و تسهیلات 80میلیون تومانی به بافت‌های فرسوده از طریق سپرده‌گذاری یک ساله را به عنوان مدل دوم در نظر بگیرد اما انبوه‌سازان معتقدند اگر بتوانند 40میلیون تومان را تامین کنند، مابقی مبلغ را نیز از طریق منابع خود یا طرق دیگر تامین خواهند کرد و نیازی به هدیه جدید دولت ندارند.

    دبیر کانون انبوه‌سازان در این خصوص به ایسنا گفت: به اعتقاد من یک پای تسهیلات 80میلیون تومانی سپرده‌گذاری صندوق پس ‌انداز مسکن یکم به انبوه‌سازان برای نوسازی بافت‌های فرسوده می‌لنگد. شاید یک وجه قضیه که پرداخت تسهیلات به متقاضیان و انتقال آن به انبوه‌سازان باشد، بتواند تا حدودی منطقی باشد اما در شرایطی که سود بانکی 24 درصد به بالا است، برای انبوه‌سازان از نظر اقتصادی توجیه ندارد که منابع خود را یک سال در بانک بلوکه کنند و دست آخر به این مرحله برسند که واحد آنها به فروش می‌رود یا خیر.

    فرشید پورحاجت با اشاره به رکود صنعت ساختمان طی 4.5 سال اخیر گفت: همان‌گونه که می‌دانیم بخش ساختمان با رشد منفی 14 درصد سال گذشته را پشت سر گذاشت و بسیاری فعالان این حوزه در حال خروج از بخش ساخت و ساز هستند. در این شرایط چگونه انتظار دارید که انبوه‌سازان اقدام به سپرده‌گذاری برای تولید واحدهایی دارند که طرف تقاضا قدرت خرید آنها را ندارد.

    به گفته پورحاجت ارائه بسته‌های تشویقی و مالی متنوع به تولیدکنندگان ساختمان باید در دستور کار قرار گیرد.

    دبیر کانون انبوه‌سازان با طرح این سوال که چرا یارانه 10درصد به بافت های فرسوده اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: واضح و روشن است که نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده باید به عنوان یکی از اولویت‌ها در جهت تامین مسکن مناسب برای ساکنان این بافت‌ها مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل دولت باید تمام هم و غم خود را با ارائه انواع مشوق‌های مالی و تسهیلات به این بافت‌ها صورت دهد. به همین دلیل معتقدم ارائه یک یا دو ابزار محدود نمی‌تواند تحول چشمگیری در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده باشد.

    از سوی دیگر مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه تنوع‌بخشیدن به ساخت و ساز در کشور از اهداف وزارت راه و شهرسازی است، افزود: تا پیش از این تسهیلات تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده بین 30تا 50میلیون تومان بود اما تسهیلات جدید بیشتر روی انبوه‌سازان متمرکز است.

    به گفته محمدسعید ایزدی این مجوز بانک مرکزی به بانک مسکن تا سقف 1000میلیارد تومان به انبوه‌سازان داده شده که نرخ سود این تسهیلات برای بافت فرسوده 8 درصد و برای سایر بافت‌های شهری 9.5 درصد اعلام شده که هر دو جنبه خرید و ساخت و ساز را پوشش می دهند.

    وی تصریح کرد: این تسهیلات 80 میلیون تومانی تنها به انبوه‌سازان تعلق می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی