مدیران خودروعصر اعتبار

همه آنچه برای نوسازی بافت فرسوده باید بدانیم

عصر ساختمان- بافت های فرسوده شهر تهران یکی از معضلات پایتخت نشینان بوده که مخاطرات آن، جان شهروندان را تهدید می کند.

همه آنچه برای نوسازی بافت فرسوده باید بدانیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بافت های فرسوده تهران یکی از معضلات پایتخت نشینان است و مالکان از ترس وقوع زلزله و ریزش آوار بر سرشان آسایش خود را از دست داده اند.

    اما ریزش این بناها در اثر وقوع زلزله، گود برداری یا حوادث دیگر که امکان خدمت رسانی عوامل را کاهش می دهد تنها یک جنبه از معضل بافت های فرسوده تهران است که علاوه بر آن عدم رعایت مبحث 19 برای صرفه جویی در مصرف انرژی، ایجاد چهره نازیبا برای شهر، نبود زیرساخت ها مانند فضای سبز و ورزشی، سرای محله، ایستگاه آتش نشانی و غیره از دیگر مشکلات بافت های فرسوده تهران است.
    برای نوسازی ملک خود چه مراحلی را باید طی کرد؟

    برای اقدام به نوسازی ملک خود باید مراحلی طی شود.

    ابتدا مالکان برای اینکه بدانند که آیا منزلی که در آن سکونت دارند بافت فرسوده است یا خیر باید با وارد کردن شماره پلاک منزل خود در سیستم اتوماسیون شهرسازی یا مراجعه به دفاتر نوسازی ملک مستقر در محلات شهر تهران از این موضوع آگاه شوند.

    بعد از کسب اطمینان از فرسوده بودن ملک خود می بایست در صورت ریز دانگی املاک، تجمیع صورت گیرد. بدان معنی که اگر منزل فردی در تهران کمتر از 150 متر باشد باید با همسایگان خود توافق کرده که تجمیع انجام شود و آن ها نیز اقدام به نوسازی کنند تا به حد استاندارد 15۰ متر برسد.

    سپس با مراجعه به دفتر خدمات نوسازی مستقر در محلات، مشاوره رایگان در خصوص انجام روند نوسازی و آشنایی با بسته های تشویقی برای این کار صورت می گیرد.

    عبادالله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره اظهار کرد: بسته های تشویقی شامل رایگان بودن هزینه انشعابات شامل آب، برق، گاز و صدور پروانه در بافت فرسوده تهران همچنین حذف هزینه نظام مهندسی و تمامی عوارضی بوده که منشأ آن شورا و شهرداری است جز عوارض آموزش و پرورش که جدا از بحث شهرداری محسوب می شود.

    وی ادامه داد: از دیگر موارد این بسته های تشویقی، اعطای وام قرض الحسنه 500 میلیون ریالی در کلانشهرها برای کمک به امر نوسازی بافت های فرسوده تهران توسط بانک مسکن بوده که طبق مصوبه می بایست 9 درصد یارانه سود بانک ها توسط دولت و 9 درصد بوسیله شهرداری پرداخت شود که پس از مصوبه مقرر شد که از 9 درصد سهم شهرداری تنها 4 درصد توسط مردم پرداخت شود.

    در گذشته بانک های عامل تعامل خوبی با روند پرداخت وام نداشته اند ولی در چند ماه اخیر همکاری های مناسبی توسط بانک ها با این روند صورت گرفته است.

    فتح اللهی در ادامه تشریح جرئیات بسته های تشویقی گفت: توجه به نوسازی بافت فرسوده متوازن و محله محور از دیگر ویژگی های بسته های جدید تشویقی است که در بسته های قبل تنها فرد سازنده مورد حمایت و توجه قرار می گرفت اما در حال حاضر برای نوسازی بافت فرسوده به زیرساخت ها نیز توجه شده است.
    *تمام دستگاه های مرتبط دست به کار شده اند

    در گذشته شهرداری به تنهایی برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت ورود پیدا می کرد اما باتوجه به اینکه طبق مصوبه مجلس، سالانه می بایست 10درصد محلات نوسازی و زیرساخت های آن تعیین شود، خوشبختانه در سال های اخیر سایر دستگاه ها نیز به این مسأله ورود پیدا کرده اند .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در رابطه با هماهنگی میان مردم، دولت و شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون دولت و شهرداری برای بافت های فرسوده تهران همدل و همزبان شده اند به طوری که این روند به سرعت در حال پیش روی است و امیدواریم که ساکنان بافت های فرسوده نیز همکاری های خود را با شهرداری در جهت افزایش روند نوسازی انجام دهند.

    وی افزود: ایجاد زیر ساخت های فرهنگی، اجتماعی و شهری برای ساکنان بافت های فرسوده از دیگر اهداف نوسازی در پایتخت است.

    امیدواریم مردم، خصوصأ مالکان بافت های فرسوده در شهر تهران باتوجه به تأکید مسئولان برای در پی داشتن خطرات و میزان خسارت های بالا در هنگام وقوع زمین زلزله بخصوص در بافت های فرسوده تهران هر چه سریعتر نسبت به امر نوسازی املاک خود اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو