مدیران خودروعصر اعتبار

تبدیل حادثه پلاسکو با سوء‌مدیریت به بحران‌ملی

عصر ساختمان- در حالی روز گذشته، جمعی از کارشناسان و مسوولان‌شهری و دانشگاهی در نشستی با عنوان درس‌‌آموخته‌های حادثه پلاسکو که در دانشگاه تهران برگزار شد گرد هم آمدند تا به آسیب‌شناسی حادثه پلاسکو بپردازند که در همین‌رابطه رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون‌سلامت شورای‌شهر به عنوان یکی ازسخنرانان این نشست، گفت: حادثه پلاسکو حادثه‌ای بسیار کوچک بود که با سوء‌مدیریت‌ها به یک بحران ملی تبدیل شد.

تبدیل حادثه پلاسکو با سوء‌مدیریت به بحران‌ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اعتماد، دیروز جمعی از کارشناسان و مسوولان شهری و دانشگاهی در نشستی با عنوان درس‌‌آموخته‌های حادثه پلاسکو که در دانشگاه تهران برگزار شد گرد هم آمدند تا به آسیب‌شناسی حادثه پلاسکو بپردازند. رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر به عنوان یکی ازسخنرانان این نشست، گفت: حادثه پلاسکو حادثه‌ای بسیار کوچک بود که با سوء مدیریت‌ها به یک بحران ملی تبدیل شد.

    وی افزود: اگر در گام اول از نشت یک کپسول گاز از کپسول‌های آتش‌نشانی یا سیستم اطفای حریق ساختمان استفاده می‌شد یا اگر سیستم اعلام حریق در ساختمان وجود داشت حادثه تمام می‌شد و به یک حادثه ملی تبدیل نمی‌شد. در حادثه پلاسکو تمام افرادی که داشتیم اعم از پلیس و آتش‌نشانی را در یک نقطه جمع کردیم. این در حالی است که اگر همزمان در سطح شهر چندین حادثه مانند پلاسکو رخ می‌داد تکلیف چه می‌شد؟

    عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ظرفیت در اختیار، پاسخگوی بحران‌های شهر تهران نیست. امیدواریم حادثه پلاسکو برای مدیریت بحران کشور درس و عبرت‌های عملی به همراه داشته باشد. حافظی در خصوص نگرانی مردم نسبت به بروز حوادثی همچون پلاسکو در ساختمان‌های بلند شهر تهران، گفت: متاسفانه هر انتقادی که انجام می‌شود می‌گویند سیاسی است. نیاز است که امروز اجازه دهیم حداقل در محیط‌های دانشگاهی مسائل تخصصی بدون ترس از انگ سیاسی مطرح شود.

    وی ادامه داد: در سال 1394 بودجه مصوب شهرداری تهران 15 هزار میلیارد تومان مقرر شد. این کار توسط اعضای شورای اسلامی به نمایندگی از مردم انجام شد اما متاسفانه شهردار این بودجه را در کشوی میز خود کنار گذاشت و نتیجه آن انحراف پنج هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران شد که متاسفانه در قالب یک لایحه دو فوریتی در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بی‌تردید زمانی معضلات ما حل خواهد شد که فرهنگسازی معطوف به مدیران و مسوولان ما شود. خوشبختانه مردم همراهی کاملی با مسوولان دارند اما مسوولان ما استعداد و ظرفیت لازم را ندارند. اگر فرهنگ‌سازی در میان آنها انجام شود و بدانند که باید در تصمیم‌گیری‌ها سلامت‌ شهروندان را در نظر بگیرند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

    حافظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ایمنی خط هفت متروی تهران اشاره کرد و افزود: برای اینکه مترو زودتر افتتاح شود و بگویند که در زمان آقای فلانی افتتاح شده است استانداردها را زیر سوال می‌برند به شکلی که برابر استانداردهایی که خودشان اعلام کردند باید برای افتتاح این خط با 80 درصد هواکش‌ها کار آغاز می‌شد در حالی که تنها با 14درصد خط هفت متروی تهران افتتاح شده است.

    وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود تاکید کرد: 25 دستگاه متولی بحران که هم‌سطح هستند قطعا احتمال تعامل بین آنها کم خواهد بود. در اینجا قوه قضاییه می‌تواند آنها را مکلف کند که خودمراقبتی و حفظ جان شهروندان در اولویت کاری آنها قرار دارد. این عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: محل فروریزش ساختمان پلاسکو که نماد ایثار و شهامت آتش‌نشانان است به فضایی برای آموزش در حوزه ایمنی اختصاص داده شود.

    یکی دیگر از سخنرانان دیروز جلسه عضو هیات‌ویژه بررسی حادثه پلاسکو بود که با تاکید بر اینکه ایمنی به ویژه ایمنی ساختمان‌ها در حوزه مدیریت بحران و مدیریت شهری کشور بسیار عقب‌مانده است، گفت: اگر به همین قوانین ناقص موجود به درستی عمل می‌شد با حادثه‌ای همانند حادثه پلاسکو روبه‌رو نبودیم. مهدی هداوند با اشاره به اینکه 25 سازمان در جریان ارایه گزارش حادثه پلاسکو مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: در جریان این بررسی میزان و وظایف و مسوولیت‌های این سازمان‌ها و همچنین موازی‌کاری‌های آنها در کنار خلاءها و نارسایی‌های قوانین احصاء شد.

    وی ادامه داد: پنج سازمان درگیر در مسائل حقوقی این حادثه هستند و ما شاهد موازی‌کاری هستیم که پیش‌بینی می‌شد با تصویب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در حوزه محلی و ملی در قالب مدیریت متمرکز حل و فصل شود اما با قوانین فعلی چنین امکانی برای ایجاد مدیریت متمرکز وجود ندارد. در این حادثه آنچه که قانونگذار بعد از مرحله اخطار به مالک برای شهرداری تهران تاکید کرده است انجام نشده و در گزارش حادثه پلاسکو نیز به این موضوع اشاره شده است. قانون به صراحت عنوان کرده که اگر اخطار داده شد و مالک نسبت به رفع خطر اقدام نکرد شهرداری رأسا باید وارد عمل شود و ساختمان را ایمن‌سازی کند و هزینه آن را از مالکین بگیرد.

    در ادامه این جلسه همچنین محمد فاضلی یک عضو دیگر هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو با تاکید بر اینکه ایمنی در نقشه ذهنی ایرانی‌ها وجود ندارد، گفت: متاسفانه در کشور ما ایمنی به گفت‌وگوی اجتماعی تبدیل نشده است؛ لذا نداشتن نقشه ذهنی در کنار عقب‌ماندگی حقوقی از جمله نبود قانون جامع ایمنی و... باعث شده است که مشکلات و معضلات بسیاری ایجاد شود.

    او با نگاهی به آتش‌سوزی در برج گرانفل لندن گفت: هنگامی که در کشور ما حوادثی همانند پلاسکو رخ می‌دهد یک مبنای اصلی عدم شفافیت است. در حقیقت رویه‌های اداره شهرها بررسی مسوولیت‌ها، رسیدگی به تخلف در کشور ما در هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت قرار دارد که بخشی از آن به عقب‌ماندگی در نظام حقوقی برمی‌گردد.

    وی افزود: باید بررسی شود که گزارش ارایه شده درباره حادثه پلاسکو به چه میزان به شفافیت کمک کرده و چقدر این مساله را سیاسی کرده است. در حقیقت باید بررسی کنیم که با این گزارش چقدر می‌توانیم گفت‌وگوی اجتماعی ایمنی را در کشور شکل دهیم.

    عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو در خصوص عدم اطمینان مردم برای ورود به ساختمان‌های بلند پس از حادثه پلاسکو و احتمال روی دادن حادثه‌ای مشابه، گفت: اگر از امروز به‌طور مستمر و خیلی منسجم کار کنیم حداقل یک دهه زمان می‌برد که به نقطه مطلوب‌تری برسیم و امکان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسکو را کم کنیم.

    فاضلی ادامه داد: متاسفانه ما امروز با یک جامعه پلاسکویی مواجه هستیم. در حقیقت بخش مهمی از برج‌های ما روی گسل قرار گرفته و استانداردهای ایمنی را پاس نمی‌کند و ساختمان‌های ما هیچ ویژگی از ایمنی را ندارد

    وس افزود: باید بررسی شود که گزارش ارایه شده درباره حادثه پلاسکو به چه میزان به شفافیت کمک کرده و چقدر این مساله را سیاسی کرده است. در حقیقت باید بررسی کنیم که با این گزارش چقدر می‌توانیم گفت‌وگوی اجتماعی ایمنی را در کشور شکل دهیم. عضو هیات‌ویژه بررسی حادثه پلاسکو در خصوص عدم‌اطمینان مردم برای ورود به ساختمان‌های بلند پس از حادثه پلاسکو و احتمال روی‌دادن حادثه‌ای مشابه، گفت: اگر از امروز به‌طور مستمر و خیلی منسجم کار کنیم حداقل یک دهه زمان می‌برد که به نقطه مطلوب‌تری برسیم و امکان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسکو را کم کنیم.

    فاضلی ادامه داد: متاسفانه ما امروز با یک جامعه پلاسکویی مواجه هستیم. در حقیقت بخش مهمی از برج‌های ما روی گسل قرار گرفته و استانداردهای ایمنی را پاس نمی‌کند و ساختمان‌های ما هیچ ویژگی از ایمنی را ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو