مدیران خودروعصر اعتبار

دستاوردهای اجلاس میراث جهانی یونسکو در نیمه راه

عصر ساختمان- چهل‌ویکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در حالی به نیمه راه رسیده که تاکنون با اتخاذ چند تصمیم مهم همراه بوده است.

دستاوردهای اجلاس میراث جهانی یونسکو در نیمه راه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، کمیته میرات جهانی یونسکو که چهل‌ویکمین نشست خود را از (یکشنبه 11 تیر) به میزبانی شهر کراکوف لهستان آغاز کرده، تا به امروز با تصمیمات خود چند محوطه جهانی را در فهرست میرات در معرض خطر قرار داده و همچنین رای به ثبت جهانی چند محوطه تاریخی وطبیعی نیز داده است.

    یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات تاکنون تصمیم مبنی بر قرار دادن حرم ابراهیمی و شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو و همزمان وارد کرد آن در فهرست میراث در معرض خطر به دلیل تجاوزات دولت اشغالگر قدس بوده است که این موضوع با اعتراض نماینده رژیم صهیونیستی نیز همراه شد.

    در جریان برگزاری این اجلاس، 12 کشور به نفع قرار دادن شهر "الخلیل" در فهرست میراث در خطر رای دادند، سه کشور با این موضوع مخالف بودند و شش کشور نیز رای ممتنع دادند.

    شهر «الخلیل» یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که قدمت آن به دوره فرانوسنگی و سه هزار سال پیش از میلاد می‌رسد و در طول دوران حیات خود تاکنون چندبار توسط رومیان، مسیحان و یهودیان و ... تصرف شده است.
     

    مجموعه پارک ملی پنجاری در امتداد پارک ملی نیجر (جمهوری بنین، بورکینافاسو)، منطقه خط‌الرس آبی یا «Qinghai Hoh Xil» (چین)، مناظر «Landscapes of Dauria» (مغولستان، روسیه)، پارک ملی «National Park» (آرژانتین) و جنگل‌های راش کهن رشته‌کوه‌های کارپات در امتداد دیگر مناطق اروپا (آلمان، اسلواکی، اوکراین؛ آلبانی، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، ایتالیا، رومانی، اسلوونی، اسپانیا) نیز محوطه‌هایی هستند که تاکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

    همچنین یکی دیگر از تصمیمات مهم قرار دادن مرکز تاریخی شهر وین در اتریش در فهرست میراث در خطر بود. کمیته میراث جهانی با اتخاذ این تصمیم نسبت به پروژه ساخت هتل اینرکانتیننتال در این منطقه بر خلاف تصمیمات پیشین کمیته و همچنین ارتفاع ساخت وسازهای جدید در بخش تاریخی پایتخت اتریش ابراز نگرانی کرد که موجب خدشه‌ وارد کردن به ارزش جهانی این محوطه شده است.

    با بررسی شرایط کنونی پارک ملی «کومئو» در ساحل عاج، این محوطه از فهرست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو بررسی خارج شد. در گزارش جدید تاکیده شده است که جمعیت گونه‌های خاص در این پارک ملی چون فیل‌ها و شامپانزه‌ها که تصور می‌شد به طور کلی در این محوطه ناپدید شده‌اند، مجددا رو به افزایش است و شریط حفظ و نگهداری آن در شرایط کنونی بسیار مثبت است. پارک ملی «کومئو» در ساحل عاج، سال 1983 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در سال 2003 وارد فهرست میراث در معرض خطر قرار گرفت.

    پارک ملی سِمین در کشور اتیوپی که در سال 1978 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته بود و از سال 1996 به‌ علت دست‌اندازی انسان به زیستگاه‌های حیات وحش و اثرات سوء آن بر محیط در فهرست میراث جهانی در معرض خطر وارد شده بودبا تصمیم جدید کمیته میراث جهانی از فهرست آثار در معرض خطر خارج شد. این تصیمیم در راستای تعهد کشور اتیوپی به ساخت جاده‌ای جایگزین به جای مسیری شده است که درست از میان این محوطه می‌گذرد. کمیته میراث جهانی همچنین از تثبیت جمعیت برخی از گونه‌های جانوری در این منطقه استقبال کرد.

    چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از تاریخ 2 تا 12 جولای (11 تا 21 تیر) در شهر کراکوف لهستان برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار