مدیران خودروعصر اعتبار

در شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران تصویب شد:

ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث‌ جهانی

عصر ساختمان- دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی ضرورت تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر گناباد را در قالب طرح ویژه با همکاری کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، سازمان میراث‌فرهنگی، بنیاد مسکن و شهرداری گناباد به دلیل ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی، ابلاغ کرد.

ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث‌ جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را درباره ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه گناباد، ابلاغ کرد.

    در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خراسان رضوی آمده است: پیرو درخواست شماره 6981 / 962500 مورخ 96.3.7 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و درخواست شماره 5471 / 4 / 38 مورخ 96.2.27 استانداری خراسان رضوی، در خصوص تهیه طرح ویژه گناباد، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 96.3.8 به استناد بند 10 از آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مقرر نمود:

    با عنایت به ویژگی های تاریخی- فرهنگی شهر گناباد و پهنه های زیستی پیرامون آن و نیز ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی (به عنوان یکی از ارکان شکل گیری شهر و استمرار سکونت در این ناحیه)، همچنین تعدد آثار و زمینه های گردشگری در شهرها و روستاهای اطراف اثر ثبتی مذکور و لزوم ایجاد زمینه های حفاظت از این آثار در طرح توسعه شهرها و روستاهای واقع در منطقه گناباد، طرح ویژه منطقه گناباد (شامل محدوده دربردارنده شهرها و روستاهای واقع در منطقه) با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی (با توجه ویژه به حفاظت از منظر تاریخی- فرهنگی قنات قصبه و ارزش های ملموس و ناملموس مرتبط با نظام استحصال و بهره برداری پایدار از منابع به ویژه آب، همچنین اراضی زراعی و باغی مشروب از قنات)، صیانت از حقوق ساکنین شهرها و روستاها، ایجاد و توسعه متناسب و متعادل زیرساخت های گردشگری (با محوریت حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی) و بهره گیری از مشارکت حداکثری ساکنان، با رعایت کلیه ضوابط و مقررات، منشورها و آیین نامه های ملی و بین المللی معطوف به حفاظت از شهرهای تاریخی و آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی تهیه شود. محدوده طرح و نوع طرح های لازم برای هر کدام از مناطق شهری و روستایی بر اساس مطالعات مشاور تدقیق خواهد شد. در خصوص شهر گناباد، با توجه به اتمام افق طرح جامع شهر، تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر در قالب طرح ویژه الزامی است.

    طرح مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد مسکن و شهرداری گناباد، ظرف مدت 12 ماه تهیه خواهد شد. شرخ خدمات طرح ویژه، نحوه انتخاب مشاور و چگونگی انجام طرح به تایید کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش رسیده و طرح نهایتا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید. نظر به تولید اسناد و ضوابط بالادستی در طرح یاد شده (با لحاظ تعهدات بین المللی کشور) لازم است کلیه طرح های در دست تهیه از جمله طرح گردشگری قنات قصبه، طرح جامع گردشگری گناباد و ... در انطباق و هماهنگی با این طرح تهیه و یا به هنگام شود.

    همچنین ضروری است معاونت معماری و شهرسازی به منظور هدایت و راهبری این طرح و سایر طرح های ویژه، ساز و کار لازم را از طریق کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش، پیش بینی نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو