مدیران خودروعصر اعتبار

قوانین بخش مسکن کامل است

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: تمام قوانین بخش مسکن که نیاز به اصلاح داشت، در سال‌های گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و طرح جامع مسکن نیز در دولت یازدهم رونمایی شد، فقط اجرای تکالیف در چهار سال دولت بعد مانده است.

قوانین بخش مسکن کامل است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، فرهاد بیضایی در خصوص طرح ها و اولویت های دولت دوازدهم گفت: با وجود طرح های جامعی که در دولت یازدهم رونمایی شود و اصلاح قوانین که در دولت دهم شروع شد، شاهد هستیم هنوز در بخش مسکن رکود وجود دارد و برنامه های این بخش صورت عملی پیدا نکرده است.
    وی افزود: مهم ترین اولویتی که دولت دوازدهم بعد از سرکار آمدن با آن رو به رو است، اجرای قوانین و پیاده کردن طرح هایی است که در بخش مسکن مطرح شده است. آنچه که هم اکنون در این بخش با آن مواجه هستیم خلا های قانونی و یا نبود برنامه نیست، بلکه نگاه مدیریتی است که می بایست به این برنامه ها شکل اجرایی می داد و طرح هایی مثل مسکن اجتماعی را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل می کرد.
    این کارشناس مسکن با بیان اینکه، تکمیل و راه اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات کشور، دیگر برنامه اولویت دار دولت آینده است، تاکید کرد: راه اندازی این سامانه بسیاری از مشکلات بخش مسکن را به خصوص در حوزه شناسایی معضلات این بخش مرتفع می کند. در طول سه سال گذشته که از تصویب راه اندازی این سامانه می گذرد، با وجود اینکه ضرورت اجرای این طرح احساس می شد، هیچ گونه عزمی برای تکمیل آن وجود نداشته است و انتظار می رود دولت آینده بر تکمیل این سامانه جدیت به خرج دهد.
    وی اظهار داشت: وضع مالیات بر خانه های خالی هم دیگر موضوعی است که در صورت اجرایی شدن، می تواند به عرضه گسترده مسکن به بازار نقش موثری ایفا کند و اجرای چنین طرحی نیاز به اراده بخش های مختلف دارد، که در صورت تشکیل مدیریتی چالاک در بخش مسکن دولت دوازدهم می توان امید داشت در سال های آینده با مشکل خانه های خالی عرضه نشده مواجه نباشیم.
    این کارشناس بخش مسکن با انتقاد به اینکه در حوزه مسکن مهر ارائه آمارهای دولت با واقعیت تطبیق ندارد، گفت: دولت در ارائه آمارهای مربوط به مسکن مهر متقاضیانی که شروع به پرداخت قسط کرده اند را به عنوان فردی معرفی می کند که مسکن را تحویل گرفته است، اما در عمل واحدهای این افراد در مراحل نهایی قرار ندارد و تا زمان تحویل فاصله زیادی دارد. در این خصوص حتی آمارهای دولت با گزارش وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس نیز نشان از اختلاف هایی داشت.
    بیضایی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه مشکلات حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ به یک موضوع جدی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: مدیران بخش مسکن دولت هنوز به طور واقعی و میدانی معضل حاشیه نشینی را درک نکرده اند.
    وی در خصوص رکود مسکن در 3 سال اخیر گفت: اصلی ترین عاملی که بخش مسکن وارد فاز رکودی شد، عملکرد بانک هاست. در بسیاری از بانک ها تسهیلاتی پرداختی به جای جریان پیدا کردن در جامعه به شرکت ها و افرادی تعلق گرفته است که زیرمجموعه همان بانک ها هستند. این تسهیلات اغلب به املاک و مستغلات تبدیل شده است و بانک ها باید با روش های عرضه قانونی این املاک را به فروش برسانند تا مجدد قدرت تسهیلات دهی آنها افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو